Rätt till ledigt vid UL

Energi

Trådstartare
Vi har tid för ultraljud på tisdag. Jag är ledig då men pappan jobbar. Han frågade sin förman om det var okej att han gick iväg en stund från jobbet för att kunna följa med men han fick nej direkt. Anledningen var att "du har varit hemma så mycket".

Och ja, han har varit sjukskriven två veckor pga insättning av insulinpump. Alltså har han haft läkarintyg från dag ett och inte varit hemma för någon förkylning eller liknande.

Jag blev helt förstörd (ja eventuellt så är jag något känslig nu under graviditeten :D) men jag vill absolut INTE gå själv på ultraljudet. Dels för att jag inte riktigt hittar i Uppsala och dels för att jag inte vill vara själv om det skulle vara tråkiga besked.

Har inte även pappan rätt att ta ut ledigt för ultraljud? Det är ju såklart lika stort och viktigt för honom som för mig, han är ju lika delaktig. Finns det något man kan göra, annat än att boka ny tid?

Sv: Rätt till ledigt vid UL

Man kan ju ha lite olika avtal men generellt inte.

Dock tror jag nog tex inte att min arbetsgivare hade nekat ledighet för en sådan sak. Dock hade det varit obetalt.

Här brukar dom rekommendera att man har någon med sig vid rutin UL just ifall några tråkigheter mot förmodan skulle komma fram.

Det får alltså bli att boka ny tid, trist! Tycker det är så himla dåligt av förmannen, han själv har ju barn och borde förstå hur stort och viktigt det här är.

Lil-sis, det är klockan tio tyvärr. Annars hade det ju varit bra, tack! :)

Haha ja det är ju det optimala. Men huvudsaken är att jag slipper vara helt själv. :)

Men vet förmannen att det är ett ultraljud han ska på? Jag hade gått till den som står över förmannen, han har väl en chef?
De är ju inte precis att han kommer va borta hela dagen, undersökningen brukar ta typ 15 min om de inte behöver kolla nått annat.

har man inte rätt att ta ut föräldradagar innan barnet är född? Isf kan han kanske göra det.. men det kanske bara går att göra närmare slutet av graviditeten, jag är osäker men kanske värt att kolla upp :)

Det är bara den gravida som får ta ut innan barnet är fött, och det gäller bara 60 dagar innan bf.

Man kan ju få nån form av ersättning för BM-besök under graviditeten men jag vet inte vad och vilka regler de är. Och jag har för mej de bara är kvinnan som har rätt till ersättningen.

Här sa dom att pappan har rätt att få gå på ev. Föräldrarutbildning o mvc besök. Det fick dom inte neka.

Hur vida det stämmer vet jag inte.

Har också för mig det, och enligt försäkringskassan kan både mamman och pappan ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött till detta.

Osäker, men det enklaste är väl att kolla med försäkringskassan. Sverige jobbar ju väldigt hårt för att pappor ska vara jämställda föräldrar så min tanke är att ja det får man.

God morgon förresten, när sonen tyckte kl fem var sovmorgon nog så trodde jag att jag skulle få härja fritt i forumet :D

Jag hittar bara att man får ta ut fp vid föräldrautbildning innan barnet är fött om man är man (både man och kvinna får ta ut samtidigt).

Däremot verkar det regleras väldigt olika hur mycket man får ledigt från jobbet och om ledigheten är betald eller inte när man går till MVC.

Tex kan man få ledigt för UL men den tiden är obetald hos vissa arbetsgivare (gäller kvinnor). Vissa får betalda två besök hos BM om man går på arbetstid. Där verkar det dessutom som om man bara får dessa två ggr ledighet överhuvudtaget (kan ju bara vara tokigt skrivet).

Vissa har bara 5 h betald läkartid per kalenderår mm

På mitt jobb har vi väldigt generösa avtal (kommunalare).

Så det gäller att läsa de avtal som finns på ens arbetsplats då de verkar skilja enormt mycket från arbetsgivare till arbetsgivare.

Fem är ju sovmorgon, ska inställa mig senast 3.34 på jobbet ;) Har snart lunch.

Hur som hittar jag inget på försäkringskassan om "pre-birth" men jag kan ju ha missat.

Rätt till ledigt vid div läkarbesök kan regleras lokalt eller centralt i avtal.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 720
Senast: Mela99
·
Skola & Jobb Någon som har koll på fackliga frågor (handels) och kan svara mig vilka tjänstefel min chef gjort gentemot mig? Jag skulle inte vara...
Svar
17
· Visningar
1 661
Senast: Pigan
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 650
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?