Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks att 1. Den förra hyresgästen har inte städat särskilt bra (vilket vi på plats fick reda på att vi skulle få 1100:- i ersättning för), 2. Alla rum måste målas om. 3. I två rum måste eluttag repareras. 4. Två innerdörrar är trasiga. I och med målningen kan vi inte flytta in i lägenheten.
Vi har kvar vår bostadsrätt till den 14:e, men vi hade förstås räknat med att kunna flytta på en gång. Nu har vi fått avboka vår flytthjälp, omboka den flyttstädning som ska ske i vår bostadsrätt och får dessutom leva mitt bland alla flyttkartonger åtminstone veckan ut. Vi var inne i den nya lägenheten idag och det är spacklat, men inte målat ännu.
Jag tror att vi har tillbringat åtminstone tre timmar i telefon de senaste dagarna för att föra diskussioner med det kommunala bostadsbolaget som äger hyresrätten, men service verkar inte vara deras starka sida. Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska betala hyra för de dagar som vi inte kan bo i lägenheten, inte minst som den stått tom i över en månad och bostadsbolaget har haft lång tid på sig att både besiktiga och rätta till felen i lägenheten. Men har vi rätt att kräva avdrag på hyran, eller kan bostadsbolaget hävda (som de har försökt) att de har en månad på sig att "rätta till fel" i lägenheten? Jag menar, om det vore så att de skulle måla ett rum, men de har alltså spacklat alla rum (tre sovrum, ett vardagsrum och hallen) och ska måla dem - förhoppningsvis innan veckan är slut. Det är inte möjligt att varken sova eller äta i lägenheten de närmaste dagarna.
Vi har kvar vår bostadsrätt till den 14:e, men vi hade förstås räknat med att kunna flytta på en gång. Nu har vi fått avboka vår flytthjälp, omboka den flyttstädning som ska ske i vår bostadsrätt och får dessutom leva mitt bland alla flyttkartonger åtminstone veckan ut. Vi var inne i den nya lägenheten idag och det är spacklat, men inte målat ännu.
Jag tror att vi har tillbringat åtminstone tre timmar i telefon de senaste dagarna för att föra diskussioner med det kommunala bostadsbolaget som äger hyresrätten, men service verkar inte vara deras starka sida. Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska betala hyra för de dagar som vi inte kan bo i lägenheten, inte minst som den stått tom i över en månad och bostadsbolaget har haft lång tid på sig att både besiktiga och rätta till felen i lägenheten. Men har vi rätt att kräva avdrag på hyran, eller kan bostadsbolaget hävda (som de har försökt) att de har en månad på sig att "rätta till fel" i lägenheten? Jag menar, om det vore så att de skulle måla ett rum, men de har alltså spacklat alla rum (tre sovrum, ett vardagsrum och hallen) och ska måla dem - förhoppningsvis innan veckan är slut. Det är inte möjligt att varken sova eller äta i lägenheten de närmaste dagarna.