Rätt sida

Golden_Heart

Trådstartare
Några kompisar och jag satt och diskuterade vilket som är bäst för föraren och hunden, när man cyklar med dem.
En del anser att man har hunden på vänster sida när man går, men vid möte flyttar över hunden till höger sida, så att inte hunden blir närmast den man möter. En del anser att hunden ska gå på samma sida hela tiden, oavsett om man väljer höger eller vänster.
De som vill ha hunden på vänster sida, har gärna också springern på vänster sida, så att hunden även där springer på vänster sida. Andra tycker att hunden ska vara ska vara på höger sida, så att den är bort ifrån trafiken.
Flera tycker att onödigt med springer, sele osv när man tycker.
Vad anser ni om allt detta?

Välkommen in i tråden!:bow::banana::bow::bump:

Framför är enklast. Annars vänster sida eftersom jag inte har springer och vill hålls styret med höger hand. Min hund spänns fast framför cykeln men om jag vill korta upp kopplet håller jag henne alltså på vänster sida i vänster hand.

Höger sida på cykel. Känns mest rätt och lätt bara.

Mina hundar går överallt, var som helst när vi promenerar. Tar dem åt sidan så att jag är mellan dem och andra vid möten och går vi längs en väg är de mot gräset oavsett vilken sida gräset då är på. Att ha hunden på enbart den ena sidan hela tiden verkar oerhört opraktiskt!

Däremot när jag cyklar med dem, då är de på min vänstra sida. Alltid. Jag håller kopplen i handen och vill kunna bromsa bakhjulet på cykeln även om jag tvingas släppa styret med koppelhanden. Bromsen till bakhjulet sitter på min cykels högra sida.

Har alltid hundarna framför cykeln (de drar mig) och de går själva till diket i högerkanten när vi möter fordon.

När jag går har jag hunden på lämplig sida för att vara mellan hunden och den vi möter.

Vid cykel framför mig, eller vänstersidan vid möte etc. Cyklar inte med hund där det finns mötande trafik.
Generellt får hunden gå på alla sidor om mig men kortare jag upp kopplet blir det oftast vänster. Byter inte sida vid varje möte, dock vid tighta hundmöten.

Personligen försöker jag hålla dem på vänster sida när jag går.
Haft på både vänster och höger sida när jag cyklar, men använder mig alltid av springer + sele och som extra säkerhet även koppel till halsbandet.....

Som bilförare blir jag glad om hunden är på högersida. Är man nära syns inte hundar över kanten på bilen och om det blir en knivig trafiksituation (så att t.ex en undanmanöver krävs) så kan det vara svårt att bedömma var man har dem.

Sedan gillar jag när ekipage/fordon som kräver extra hänsyn syns och tar plats. Hellre att det går långsamt än att jag missar något viktigt

Alltid hunden på höger sida vid cykling på väg . Dvs längst bort från trafik.

Om jag cyklar på en cykelväg mer centralt med hunden (där cykelvägen oftast är lagd närmast parallell bilväg och parallella gångvägen längst ifrån bilvägen), så har jag hunden på vänster sida, dvs längst bort från mötande fotgängare och hundar.

Senast ändrad:
Sedan jag svarade sist i inlägget, så när jag går blir det lite vad som passar i läget och hur jag går. Ibland vid hundmöte är det bättre att jag är mellan när det går. Men en av dem trivs också att gå på höger sida.

Vill ha hunden på höger sida när jag cyklar så att hunden är närmast diket och inte kan vända ut i vägen. Vid promenad har jag ofta hunden på vänster sida men byter över till höger vid behov.

Regelmässigt så går man på vänster sidan av en väg och cyklar på höger sida - så bäst för hunden är ju om du själv är mellan den och ev trafik :) Alltså hunden på vänster sida när man går och höger sida när man cyklar :D Sen beror ju allting på vart man är

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: lytesout95
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 283
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar