Rätt så märklig hoppsits

Sv: Rätt så märklig hoppsits

Lyft inte rumpan så högt över hindren. På bilden ser ju lädren inte för långa ut så jag tror helt enkelt du ställer dig för högt. Försök hålla dig närmare sadeln och känn att du har bålstabilitet så att du inte viker dig "likt en fällkniv.
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

*delvis kl* Tack för alla superbra tips från allihop som har skrivit! Det har kommit riktigt bra tips på vad jag ska tänka på, det är ju det som är så svårt - ibland hjälper det inte att veta att man ställer sig på tå i stigbyglarna, man måste veta hur man ska tänka för att kunna göra annorlunda!

... det ut som om du tänker för mycket på att följa med uppåt-framåt i språnget. Något som jag tycker hjälper är att tänka att hästen ska "hoppa upp i famnen" på mig, då får jag automatiskt en stadigare och lugnare hoppsits.

Åh, tack! Det här var riktigt bra! Jag tänker nog absolut för mycket uppåt-framåt, ibland känns det som att jag försöker hoppa över hindret utan någon hjälp från hästen :D och som du också skriver, det är ju inga stora hinder så jag behöver absolut inte kasta mig på det där viset egentligen... Att "hästen ska hoppa upp i famnen på mig" låter som ett riktigt bra sätt att tänka, det ska jag absolut prova nästa gång jag hoppar! :)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Förutom alla de andra RIKTIGT BRA tipsen så skulle jag tro att du automatiskt kommer i en mer balanserad sits om du hoppar LÅGA serier med händerna utsträckta( som ett flygplan ),och successivt höja hindrerna och tillslut ta tyglarna, kan ge ett fantastiskt resultat!!:);)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Som flera har skrivit så har hälen en stor del i det hela..

Jag gjorde ngt liknande förr dvs jag ställde mig rakt upp o ner o kom nästan framför framvalvet i början av språnget..

Det tränade jag bort med hjälp av att bla styrketräna och hitta balansen där.. I början så gjorde jag som sa att jag såg till att "röven" var kvar över sadeln genom att ex sätta sig bakåt som att man ska sätta sig på en stol samt vanliga knäböj fast ex i trappa så du står på tå och hälarna dippar. Det blev en överdrift åt andra hålle men mest för att hitta styrkan och balansen. Men det är svårt att bli av med ngt man lärt in..

Kniper jag med knäna tappar jag trampet så för mig är det skitviktigt att inte knipa knä utan mkt tramp och mkt svikt i knäna.
Nu har jag inte hoppat 1.60 eller enormt storhoppande hästar, där kanske man är tvungen att knipa sig kvar.:D

Hittade den här bilden på Malin B
pic4713.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Jag är inte jättebra på sånt här och har inte sett dig rida, men hade jag varit du hade jag provat med kortare stigläder, vara extra noga med att behålla position tills du känner att hästen hoppar av. Då blir det att man inte "ställer sig" så mkt i stigbyglarna :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 861
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 695
Senast: traceys
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 062
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp