"ratt hem viktigare an priset"??

Sv: "ratt hem viktigare an priset"??

Tack alla som har kommenterat!! Det ar verkligen intressanta funderingar! Det ar en svar situation nar man vill salja sina hastar och nar man letar. MAn anser ju for det mesta att man ar ett "bra hem", men alla ar vi olika!
Nagon kommenterade att det ar inte sa latt att overtyga att en verksamhet ar "ett bra hem", och det stammer! JAg har fatt en del "nej tack, saljer inte till verksamhet" vilket jag kan forsta pa ett satt. Men Ska jag ljuga och inte saga att jag har en versksamhet....- Nej! JAg foredrar att vara arlig och saga att jag har en liten verksamhet, for jag vet att hastarna far ett bra hem, och for att jag ar en arlig person...:) Aven om min hemsida sager och visar hur bra mina hastar har det, sa kan det ju vara missvisande....en bild kan ju vara tagen varsom och nar som helst...

JAg har inte svarat pa nagon annons an med "ratt hem viktigare an priset" just for att det har varit dyrare hastar som jag inte har rad med just nu och jag vill inte "tigga" mig till dem...men kanske det kan vara vart ett forsok. (Inte att fa dem gratis, for man ska alltid betala for sitt djur annars betyder det otur..:))JAg har aven kollat om mojligheten att lana/fodervard for ev senare kop, men igen, verksamheten ar haken och folk verkar vara radda for att lana ut sina hastar till dem...

Det ar intressant att hora fran er som saljer hastar vad era tankar ar!!
Forstatt garna kommentera, jakten pa ratt hastar gar vidare i djungeln av hastar till salu!

*kl*

Ni som skriver att ni hellre skulle ge bort hästen till rätt hem - menar ni allvar?!

Jag skulle aldrig göra det om det inte handlar om en shettis eller något som ändå knappt är värt några pengar. Kan inte riktigt se anledningen då heller, om köparen är "rätt hem" så borde den ju vara villig att betala, annars ser jag den inte som så angelägen om att få hästen och då är det väl inte rätt hem. För när det gäller billigare hästar så har man inte råd att köpa en så har man inte råd att äga en.

Jag sålde en shettis som betydde jättemycket för mig. La ut en annons där jag satte priset under vad andra låg på, och dessutom skickade jag med sele, sulky etc. Bara sulkyn var värd mer än priset jag satte. Tänkte att då får jag förhoppningsvis många intresserade, så jag kan välja och vraka bland dem och välja den jag tycker känns bäst. Så blev det också, och jag valde helt klart rätt (hälsade på flera år efter att jag sålt). Så har jag för övrigt gjort med de flesta hästar jag sålt, lägger mig i underkant prismässigt så jag får många intressenter.

Men nu glider jag från ämnet. Menar ni att ni skulle vara beredda att skänka bort en häst för 100 000+? För det är ju ändå vad en vettig hopp- eller dressyrhäst kostar iaf.

Jag skulle aldrig göra det om det inte handlar om en shettis eller något som ändå knappt är värt några pengar. Kan inte riktigt se anledningen då heller, om köparen är "rätt hem" så borde den ju vara villig att betala, annars ser jag den inte som så angelägen om att få hästen och då är det väl inte rätt hem. För när det gäller billigare hästar så har man inte råd att köpa en så har man inte råd att äga en.

Allt är ju relativt, det beror ju helt på vad som räknas som billigt. Allt handlar inte om pengar, även fattiga människor är bra hästägare och har råd att hålla hästen månad för månad. Alla har inte råd att spara ihop till en högre klumpsumma pengar.

Hästar hamnar hos dåliga ägare när säljaren enbart ser till pengarna. Då är det väldigt lätt och frestande att sälja till någon som kan erbjuda det man vill ha. Och alla vet ju hur otroligt svårt det är att få hästar sålda nu.

*kl*

Angående rätt hem vs bra hem.

Jag har en gång sålt en häst till ett bra hem. Bra ställe, bra folk, som det verkade, inga speciella känslor och de köpte henne för utsatt pris.

En gång sålde jag till en tjej som jag verkligen klickade med, hon kändes som en soulmate, hon var mer än bra, perfekt på alla vis. Tidigare hade andra försökt pruta på samma häst, men han var värd sitt pris så det var inte intressant. Hade den här tjejen av någon anledning tex inte haft råd med priset osv hade jag kunnat gå ner mycket, alt delat upp betalningen. Rätt hem alltså.

En annan häst sålde jag till en pytteliten verksamhet som jag fått bra referenser på, kändes jättebra och jag hade antagligen gått ner i pris om de velat det. Några år senare hade jag en annan häst till salu, och i svåra hästsäljartider så gav jag honom till dem hellre än att tjaffsa med folk som vill göra klipp när det är dåliga tider.

Så för mig är "rätt hem" ett där jag känner något extra, ett bra hem är alltid ett krav såklart.

Hade den här tjejen av någon anledning tex inte haft råd med priset osv hade jag kunnat gå ner mycket, alt delat upp betalningen. Rätt hem alltså.

Några år senare hade jag en annan häst till salu, och i svåra hästsäljartider så gav jag honom till dem hellre än att tjaffsa med folk som vill göra klipp när det är dåliga tider.

Jag känner nog tyvärr att "rätt hem" också är ett hem där det inte är alltför ont om pengar. Jag kan gott tänka mig att gå ner i pris för att en (inte alltför värdefull) häst ska få det bra, men att gå ner i pris för att köparen annars inte har råd känns väldigt tveksamt för mig. Eftersom hästar är så dyra i drift, veterinärt inte minst.

Allt handlar inte om pengar, även fattiga människor är bra hästägare och har råd att hålla hästen månad för månad. Alla har inte råd att spara ihop till en högre klumpsumma pengar.

Om man stoppar undan samma belopp som hästen kostar i drift några månader, har man ju en bra klumpsumma. Jag kommer upp i 30-40 000 på ett halvår på det viset. De pengarna kan man ändå få rätt många trevliga hästar för, oavsett om det ses som dyrt eller billigt i den här diskussionen.

Om det inte är värt ens den ansträngningen att kunna köpa en häst, hur ska jag då kunna lita på att hemmet är bra?

Fast det behövcer ju inte handla om nästintill gratis.

Den hästen jag köpte hade de tänkt sig 90k för o jag fick köpa honom för 50k eftersom det var min maxgräns. Det gör ju knappast mig till en fattig eller dålig hästägare....

Nej, hela resonemanget blir ju olika beroende på vilken prisklass man tänker sig. Jag tycker att det framgår här och var i tråden.

Allt är ju relativt, det beror ju helt på vad som räknas som billigt. Allt handlar inte om pengar, även fattiga människor är bra hästägare och har råd att hålla hästen månad för månad. Alla har inte råd att spara ihop till en högre klumpsumma pengar.

Hästar hamnar hos dåliga ägare när säljaren enbart ser till pengarna. Då är det väldigt lätt och frestande att sälja till någon som kan erbjuda det man vill ha. Och alla vet ju hur otroligt svårt det är att få hästar sålda nu.

Med billigt tänker jag väl under 50 000:-. Om köparen inte har dom pengarna är jag ändå inte så intresserad av att sälja till personen.

När det gäller dyrare hästar så kan jag tänka mig att gå ner lite för att köparen känns rätt men inte har råd, men inte hur mycket som helst. Och tyvärr är jag inte så rik själv att jag skulle skänka bort en häst, även om jag ville (om det inte är en häst som inte är värd nånting direkt (i pengar) men som sagt ser jag ingen anledning då heller att skänka bort den).

Om man stoppar undan samma belopp som hästen kostar i drift några månader, har man ju en bra klumpsumma. Jag kommer upp i 30-40 000 på ett halvår på det viset. De pengarna kan man ändå få rätt många trevliga hästar för, oavsett om det ses som dyrt eller billigt i den här diskussionen.

Om det inte är värt ens den ansträngningen att kunna köpa en häst, hur ska jag då kunna lita på att hemmet är bra?

Så tänker jag också.

Vad man menar är nog väldigt individuellt. När jag hade en sådan annons ute var jag noga med att hitta ett hem och en ägare som jag trodde skulle passa hästen. Hästen hade mycket kvaliteter men var rätt speciell och krävde en del arbete. (vilket jag inte tror vem som helst hade klarar och jag ville inte att hästen skulle bli en vandringspokal) Pengarna fick inte styra och jag kunde lätt sålt hästen för med än dubbla priset, men för mig var rätt köpare det absolut viktigaste. Jag fann henne och jag var väldigt nöjd med den affären.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 465
Senast: Bewildered
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar