Rätt form?

Sv: Rätt form?

Hade en travare tidigare som jag ideligen försökte få i form, med ett himla nötande på stor volt som slutade med att vi var på en mkt liten volt.
Jag började med dressyrlektioner och min lärare lovordade Kyras ABC, dvs en ridövning som går ut på att rida på en fyrkant med staket, väggar el dyligt. Börja i skritt, rid rakt fram, ända "in" i väggen. Halt (så du inte kraschar).Låt hästen vänta tills du vänder med ytterskänkel och inner ledande tygeltag. Gör detta i alla hörn. Börja överaska hästen med att strunta i vissa hörn ibland, ibland inte.
Hästen kommer att bli mkt lyhörd, och sluta med att krypa in i mitten.
Hoppas du förstod! Lycka till! (Funkar utmärkt i trav oxå)

Jag tycker att m,an känner ganska bra när hästen trampar under sig. Min blir mer våglik i sina rörelser och något lättare att sitta på. Dessutom känner jag hur ryggen kommer upp.

Polly_Mulle skrev:
Jag tycker att m,an känner ganska bra när hästen trampar under sig. Min blir mer våglik i sina rörelser och något lättare att sitta på. Dessutom känner jag hur ryggen kommer upp.
Det är de som är lite lurigt med Harry:devil:
Han har super mjuk trav från början och om man sedan ber honom att samla sig så kan han korta upp steget och trava så att han flyter fram, allt utan att röra ryggen det minsta:mad:
Så ni får gärna ge mig något tips också som gör att han "snabbare" börjar använda ryggen och inte bara samlar traven... Han har väldigt lätt att fuska med det...
Ibland lyckas jag genomskåda honom men ibland luras han j*kla bra....
Jag tror att det som mest gör att han luras så bra är att han har ryggen ganska högt från början?! För om han t ex blir rädd för något så kastar han upp huvudet & då känner jag hur han sänker ryggen... Detta gör han aldrig om han bara lyfter upp huvudet för att han inte orkar gå med det i en lägre form...
Jag vet inte om det går att få ut något vettigt av det jag skrivit, men ni får gärna försöka:crazy:

TRÅDSKAPAREN! Säg genast till om du tycker att jag ska skapa en egen tråd! Jag vill veta om du tycker att jag förstör din tråd!

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar