Rätt form?

Elma_vip

Trådstartare
Hur ser/Känner man när hästen går i rätt form och trampar under sig med bakbenen?

Hur ska man göra när hästen bara vill svänga in mot mitten när man ska ställa henne, hur mkt man än trycker med innerskänkeln?

Mvh Diana :)

Sv: Rätt form?

ja rider ju barbacka nu typ hela tiden...o ja vet när hon trampar under sej o höjer ryggen för då blir de lite svårare o sitta kvar..och de känns att hon tar i mycke mer.

Okej,men hur ska man få henne att gå i rätt form då? (Jag rider också barbacka väldigt mkt). :D

Mvh Diana

Min dotter har samma problem. Men jag märker att hon för över tyngdpunkten till höger sida för att använda vänster skänkel.
Vår häst måste man se till att tyngdpunkten är på mitten (sitt rakt över hästen) dina höfter ska vara som du vill att hästens höfter (bakben) ska vara, alltså RAKT fram. Om du vill att hästen ska gå "böjd på rakt spår" så har du även dina axlar rakt fram.
Om du däremot vill att hästen ska gå i en "öppna" så för du bak den innre axeln och fram den yttre, så mycket som krävs för att hästens framben ska gå på 3 alt. 4 spår. Om han går för mycket innåt så parera med axlarna. Blicken ska även vara åt det håll "dit du ska".
Vi har tränat ett tag med min dotter nu och när man påpekar ovan nämnda saker så går han bra med henne också.

ingen mer som vet hur man ser eller hur det känns när en häst går i rätt form???

Rätt form är ett ganska vitt begrepp. Om det menas i bäst lämpade form för hästen för tillfället?
Generellt kan sägas, hästen är mjuk följsam lätt reglerbar, när den samlar sig blir den "rund"...

Äsch det var svårt att förklara :p

Jag skulle nog vilja beskriva det med att det blir en klart goare svikt, och det känns som hästen växer under dig.

Jag tror nog att du kanske inte "håller" tillräckligt i yttertygeln, det är yttertygeln och innerskänkeln som bestämmer vart hästen ska gå.

Du kanske också ska testa med att flytta fram innerskänkel lite för att hålla koll på framdelen, putta ut hästen mot yttertygeln så den tar stöd där.

Är absolut ingen expert men detta har min tränare förklarat för mig ;)

Okej, tack för alla svaren som jag har fått.. :) får se om det kan hjälpa mig något..:P

jag fick förklaringen av en äldre dam en gång att...

känns det som att du sitter i en hängmattan mellan framdel och bakdel eller som att du sitter mer i hästen dår går den med sänkt rygg

känns det som du sitter på en tunna (verkligen ovanpå hästen) eller att det känns som det huxflux blev mkt längre ner till marken då har gästen lyft ryggen o jobbar med dess muskler...

hängmattan/tunnan känslan har jag använt mig av sen dess...

hennes tips för att hitta rätt var få ner huvudet under den horisontella rygglinjen med halvlånga tyglar och bara ha lätt lätt kontakt... Be hästen om du går där nere, mjuk trevligt (belöning)... går du men huvudet uppe => obekvämt, rör på bettet... mjukna när hästen sänker huvudet...

hoppas du fattade ngt iaf....

(fick mkt skit för min ridstil under denna tiden (red på flera ställen
) men hästen jag jobbade så kunde efter 1-2 mån fatta en bärig galopp i form (red hästen 1-3 dagar i veckan))

häst som drar sig in mot volten...
  • gör en rund cirkel av saker t.ex. bommar så rider du runt den
    • öka avståndet till cirkeln
    • rakt hals, böjning i bål o nacke
    • tips är att ställa hästen utåt för att minska bananform i inner sidan...

lycka till
med

FjantaZ skrev:
jag fick förklaringen av en äldre dam en gång att...
hennes tips för att hitta rätt var få ner huvudet under den horisontella rygglinjen med halvlånga tyglar och bara ha lätt lätt kontakt... Be hästen om du går där nere, mjuk trevligt (belöning)... går du men huvudet uppe => obekvämt, rör på bettet... mjukna när hästen sänker huvudet...

Mao en framåt-nedåtsökning :) , bra och fiffigt och A och Ö i ridning.

Nar hasten arbetar ordentligt med bakbenen och satter under sig sa kanns det, det gar inte att missa, sa var inte orolig for att du missar det.

Antagligen ar din hast ganska stel och darfor gar hon emot det som ar obekvamt / ont for att komma undan.

Och om din hast ar stel ar det inget bra satt att forsoka mjuka upp hasten, genom att sitta och gnatta pa en volt med harda hjalper och en hast som spanner emot. det ar varken skoj for dig el hasten..

du far komma pa andra ovningar som ar trevliga for er bada, som losgor hasten.

tex, kanske att lagga ut bommar med 2 meters mellanrum och rida slalom mellan dom sa hasten bojer sig lite. och mjukar lite.. utan forsok till att tvinga hasten att boja pa huvudet, utan lata det komma undan efter undan..

stretching efterat hjalper

FjantaZ skrev:

menar du att man ska såga eller?:confused:

Man kan trycka spöet mot hästens bog alltså inte piska utan bara trycka om hästen vill gå inåt istället för rakt fram-

Lebrozo skrev:
menar du att man ska såga eller?:confused:
Jag kan inte säkert veta vad hon menar, men jag skulle gissa att det är ungefär samma som jag lärt mig:D
Om han stoppar upp huvudet så tar jag lite i tyglarna och driver på honom framåt, slappnar han ändå inte av så vickar jag lite på händerna som när man pimplar, alltså vickar det lite i bettet och så släpper han det:D
Inget dragande eller slitande, bara små rörelser;)

Grunden till att få hästen att arbeta i en bra form är att du som ryttare arbetar i en bra och korrekt form. Man kan aldrig få hästen att gå på tygeln genom att sitta och såga ner den med händerna nere vid knäna. Sitt inte och mal med hälarna i hästens sidor. Det kan liknas vid en köksfläkt - efter ett tag hör man den inte längre, men vad skönt det är när man stänger av den! Man kan komma långt genom att samarbeta och "be" hästen att göra som man vill. Och tänk på att aldrig sitta och titta ner! Huvudet väger ca 9 kilo och hästen har redan ca 60 % av sin kroppsvikt på frambenen!
Lycka till!:)

Senast ändrad av en moderator:

Ser att du är ny här, så jag tänkte ge dig ett tips:D
När du trycker på svara, på senaste inlägget, så är det bra att du skriver t ex: *lån*, då vet man att inlägget är menat till trådskaparen och inte till det inlägg man lånar från:D

För jag antar att du inte menade att skriva till mig eftersom jag inte gör något av de du skriver;)

Du måste ha koll på din sits för att få hästen i rätt form. Ditt problem som du beskriver visar att du inte riktigt har det ;). Man måste sitta rätt för att få hästen att ställa sig. Man kan inte dra i innertygeln och peta med innerskänkeln :o, din sits puttar ut hästen ändå. Föst så måste du lära dig att sitta rakt på rakt spår. Sen kan d försöka vänga med axlarna, ska du svänga åt vänster så måste du dra fram vänster axel och vända hela axelpartiet. För att göra det här så måste du sitta rätt med ryggraden, den skall vara i balans..Rak. Du får inte svanka. Börja med att lär sig att styra hästen såhär, sen kan du göra öppna när du har mer koll på dina kroppsdelar.

Det gäller att hitta känslan. När du rider din häst på volt så måste du även rida med din egen kropp i volt. Vriden från höften, med överkropp och armar riktat i riktningen av volten och ben och säte kvar ute på volten där hästens bakdel skall vara.

Det enda sättet att hitta är att träna och fråga - gärna fråga en instruktör - och att läsa. T.ex. böcker i Centrerad ridning eller Barockridning. Där finns bra förklaringar för oss vanliga ryttare med.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar