Rätt eller fel?

F

FlyingHigh

Vill ha lite åsikter!
Hur ställer Ni er till att hoppa av hästen och leda förbi läskiga saker under uteritt?
Rätt eller fel? Motivera!

///Flying

Sv: Rätt eller fel?

Beror lite på vad det är, så jag tycker det både kan vara rätt och fel beroende på vad det är.

Håller med underbar. Skulle hästen vägra så pass att det skulle innebära en stor säkerhetsrisk för ryttaren så visst, då är det bättre att hoppa av. Samtidigt tycker jag att man har bättre kontroll på hästryggen.

Mina hästar tränas hela tiden att inte reagera för "läskiga saker" men de gör det naturligtvis ändå, de är ju hästar. Men träningen gör ju så att de vänjer sig vid att göra som jag vill och jag lär mig hur de reagerar och hur jag hanterar dom.

Med min häst kan jag sitta av om jag märker att det är något han är jätterädd för och inte vågar gå förbi, då kan jag sitta av och leda honom då han alltid följer med. Då blir han inte alls lika upprörd nästa gång vi ska förbi.
Hoppar heller inte av varje gång vi passerar något farligt utan bara extremfarliga saker

Tycker inte man ska klassa det som rätt eller fel.
Men - skulle jag vara tvungen att sitta av för att komma förbi "läskiga" saker, skulle jag ta mig en funderare på hur välriden min häst egentligen är...

Själv sitter jag av om vi ska över riktigt stora diken. Inte för att hästen inte hoppar över dem med mig på ryggen, utan för att jag inte vill hamna på månen.

Beror väl lite på, men kan väl inte säga att en sak är rätt och en annan fel. Själv sitter jag helst inte av, känner mig lugnare och tryggare på ryggen än på marken. Har fullständig kontroll från hästryggen, sitter man av så kan man ju få en häst som snurrar runt en och kanske blir man översprungen av hästen om den är i "panik". På hästen så är man hela tiden med på ett helt annat sätt.

Beror ju också på var man är. Reagerar min häst på någonting när jag rider på 90-vägen gör jag ju inte likadant som ute i skogen. Dansar h*n ut i vägen och det kommer en bil kan det bli otäckt, gör h*n det i skogen så kan vi inte bli påkörda iallafall.

Träffade några som red en dag och de red långsamt så vi körde ifatt dem två gånger. Båda gångerna stimmade hästarna upp sig och ena tjejen fick sitta av, den andra ramlade av... Jag blev väldigt förvånad över att hästarna reagerade så mycket av att träffa andra hästar ute i skogen, det gör ju inte ens mina unghingstar.

En annan lite roligare händelse var när vi kommer körandes med våra russ på en väg där det står vatten. Två stora hästar vägrar gå ner i vattnet och de har nog försökt en stund. hör ena tjejen säga "de där små går säkert i direkt" och tänka sig! Russen travar glatt ner i vattnet :D

Vill ha lite åsikter!
Hur ställer Ni er till att hoppa av hästen och leda förbi läskiga saker under uteritt?
Rätt eller fel? Motivera!

///Flying

Jag tycker inte det finns något som är rätt eller fel.
Det är ryttaren som ska kunna bedöma hur allvarlig situationen är
för hästen. Om hästen ser det som en stor livrädsla eller en liten bagatell.
Och agera därefter.
Det är så himla individuellt från häst till häst och vänskapsbandet mellan ryttaren och hästen som avgör lite där med.
Mvh Xoya.

Jag har aldrig hoppat av min häst och lett han förbi "läskiga" saker, har hästen förtroende för sin ryttar BÖR h*n gå förbi detta otäcka oavsett om man sitter på eller ej, det är min uppfattning iaf. Och hittills har vi kommit förbi massa "läskiga" saker, och jag har som sagt va aldrig suttit asv, neee kort och gott, det handlar om förtroende. Och jag vill även tillägga att det är viktigt att inte utsätta hästen för saker som är farliga dvs hästen får rätt. Ja menar en sten i skogskanten flyger inte på någon häst! :D Där vet jag att det inte händer något, men skulle det däremot ligga en björn och sova i diket skulle jag aldrig be min häst att gå förbi för då kan jag ju inte garantera att det INTE är farligt (dålig jämförelse men ni fattar nog) :D På såvis stärks förtroendet ytterligare, lycka till :rofl:

Jdvs hästen får rätt.

OT, men just det där uttrycket verkar vara väldigt vanligt. Och jag förstår det inte. Varför kan inte hästen "ha rätt" ibland? Det har absolut ingenting med ledarskap att göra om hästen får ha lite egna "åsikter"! Det är bara en diktator som förtrycker och hävdar total makt, inte en god ledare. Jag tolkar kanske in för mycket i uttrycket, men så mycket sticker det i ögonen på mig.

Om hästen skyggar för något beror det antagligen på att den antingen inte har förtroende för ryttaren, att det är något nytt i den välbekanta miljön (hästar är ju vanedjur, som flyr när de blir nervösa) eller att det är något de kopplar ihop med en tidigare skrämmande upplevelse. Jag ser inget fel i att hoppa av och på under en ridtur, jag gör det oavsett om hästen är skrämd eller inte. Nu är han visserligen bara rädd för eltråd och älg, men om jag känner att han behöver support och någon som går före, så sure. Varför inte. Det händer väldigt väldigt sällan, och oftast handlar det om någon som lagt en eltråd på marken som tickar och väcker dåliga minnen hos hästen. Då får jag hoppa av och korrigera det så gott jag kan och sen går vi vidare.
Skulle inte prata om det i termer som rätt och fel, det är ju ingen tävling vi pysslar med, utan helt vanlig ridning.

Det är givetvis inte fråan om att tolka det i termer som rätt eller fel, absolut inte. Men detta att sitta kvar funkar kanon bra för mig och min häst, vi har kommit förbi får, crossar, diesletankar, traktorer, kor, travhästar med sulkys, älgar.. ja allt. Varje häst är unik och det är inte säkert att sitta kvar på hästen funkar för alla :grin: det menar jag inte

ag kliver inte ner, men av den otroligt enkla andledningen att jag i såfall får gå hela vägen hem (tar mig inte upp utan en 4-trapps pall:o) och det är inte så lockande... Jäntan får ibland kliva ner å leda sin surmule över vattendiken, men det går utan problem och är ingen big deal:angel: Annars så kan jag väl anse att detta med vem som vinner vad kan bli en aningen missvisande, hade kanske sett det som en förlust om hon överhuvudtaget inte fått över honom, men nu handlar det bara om en annan teknik och övertalning... (enligt mig:p)

jag har en unghäst som jag rider ut på själv för det mesta, har ridit mer sällskap 1 gång på 6 månader, och i bland har jag behövt hoppa av för att han har stimmat upp sig men oftast så går han förbi bara jag "visar" honom att det inte är farligt, det är ju upp till var och en om det är rätt eller fel, men min häst har alltid varit jätterädd för att gå förbi en hönsgård, så då har jag hoppat av. Och nu när man har ridit det sista så har det gått bättre å bättre och i går behövde jag inte hoppa av :banana: blev såå glad, men jag har aldrig gjort någon big dael av det utan bara hoppat av och lett han förbi lung och stilla!
kan tillägga det att när vi mötte en långtradare sist så behövde jag inte sitta av!! så förtroende måste han ju ha för mig ;)

Svårt att säga.

Personligen sitter jag gärna kvar och väntar ut hästen. Att den lär sig att ryttaren vet bäst vad som är farligt och inte, och aldrig utsätter hästen för risker. Det ska den kunna vara trygg med. Men det är viktigt att den får komma underfund med det i lugn och ro och får fundera över saker som är otäcka.

Jag sitter som sagt helst kvar och väntar. ;)

Jag har aldrig hoppat av (av den anledningen) och tror aldrig jag kommer göra det heller.

Är det en idiotriden häst som innebär en allvarlig fara för sig själv, mig och omgivningen hoppar jag av (om det känns säkrare i situationen - dvs om jag tror jag klarar av den bättre där) leder hem den och befattar mig inte mer med häst om jag inte får göra om arbetet som jag vill. Men det ligger ju väldigt långt i från att leda den förbi något som den tycker är läskigt även om beteendet kan utlösas av en sådan sak.

Däremot hoppade jag av första gången unghästen skulle gå över vatten. Men det var ju planerat - han hade inte gått över vatten innan. Alla andra vattendrag därefter han han knallat över med matte på ryggen. Att ligga steget före :)

Instämmer.
För mig handlar det enbart om att kunna läsa av situationen.
Min nuvarande pålle är en stor fjant och kan hoppa till eller bli rädd för småsaker..på honom skulle jag absolut inte sitta av om han skulle stirra sig blind på ex en brevlåda.
Vid större fara, där det kan handla om en säkerhetsrisk för mig att sitta kvar då skulle jag nog hoppa av.

Han gillar även att hitta på läskiga saker så fort man börja kräva lite extra av honom, skulle jag sitta av då, ja då är det fel för i en sådan situation är det faktiskt han som vinner i och med att han undkommer det jobbiga arbetet som jag nyss krävde av honom.

Men jag ha även suttit på hästar som lärt sig när ryttaren hoppar av vid läskiga situationer och tar det till sin fördel.

Så får mig handlar det om att kunna läsa av situation och inget annat, inget rätt eller fel.

jag hoppar av rätt ofta för min häst är tryggare med mig på marken. och då får jag honom att gå fram till det farliga och så kan vi gå förbi..
mycket bättre att göra så än att ha en hysterisk häst och en livrädd ryttare och riskera att han vänder och sticker hemåt.. då är det bättre att hoppa av, titta på det farliga, sitta upp och rida vidare.

Tror det är väldigt individuellt det där. Man ska göra det som känns bäst för en.
I mitt fall är det lite tvärtom, det är JAG som blir rädd för allting, mopeder, traktorer osv. För jag väntar mig att hon ska bli rädd och sticka iväg och ta livet av oss båda...Men för oss är det hon som är kolugn och typ säger (på hästvis) Men slappna av nu matte, det DÄR är väl inget farligt heller!
Och nu börjar jag bli lugnare och lugnare när jag rider för jag vet att hon inte blir rädd för trafik.

I början testade jag att sitta av när jag blev rädd men då blev HON rädd och undrade vad det var som var farligt och blev jättefjantig så jag sitter kvar nu, försöker andas lugnt och sitta ner djupt i sadeln (och vifta på tårna så jag inte kan spänna mig) och sen bara går vi.
Hon har förbättrat mitt självförtroende i ridningen otroligt mycket. :love: (Fast hon kan vara helknäpp ibland också, dock aldrig i trafik eller dylika situationer)

Hm...funderade lite...hur gör jag..?
Beror på vilken häst o i vilken situation...
Med stoet har jag hoppat av om hon totalvägrat o tyckt att något e superläskigt...då följer hon mig fram till det "farliga" och kollar utan problem...
-Hanterade henne MYCKET vid hand som ungehäst så när jag går framför skulle hon kunna gå genom eld o vatten...
Men..med valacken...honom har jag aldrig hoppat av vid sådana situationer...för jag känner att han litar lika mycket på mig fast jag sitter "uppe"...
Jag ger honom bara tid...pratar med honom, klappar om honom och visar honom fram mot det jag vill att han ska möta o upptäcka att det inte e något farligt...
Så, jag håller absolut med tidigare inlägg om att i denna fråga så finns det absolut inget rätt eller fel... :bow:

Nej jag ser inget fel med det, om man nu känner sig säkrast då.. men jag brukar sitta kvar för då vet jag att jag hänger
med hästen om den skulle kasta sig eller liknade (vist finns det en chans att ramla av), står jag på marken finns det ju en chans
att t.ex. tappa tyglarna, hästen trampar en eller springer över en i panik, känns som det är lättare hänt än att åka i backen...

När hästen stannar och ser något fruktansvärt farligt så brukar jag först be, går den inte så tar jag till spö, går det fortfarande inte
så brukar jag hoppa av och gå en bit och sedan hoppa upp.. känns så onödigt att bråka..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 805
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 193
Senast: Idaw83
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka