Rätt eller fel?

Sv: Rätt eller fel?

Har inte läst hela tråden, men i motsats till många andra här känner jag mig väldigt mycket tryggare på marken :o
Jag brukar försöka att inte sitta av för småsaker, men blir han riktigt rädd för något sitter jag av, och då brukar han bli lugn. Sedan brukar vi gå fram och titta lite på vad som är läskigt, gå förbi det, och gå tillbaka osv tills han är helt lugn, då sitter jag upp igen. (och då är jag noga med att även rida förbi det läskiga)

Jag vet att detta är ett litet problem vi har, han litar otroligt mycket på mig från marken, i alla situationer vi har hamnat i hittills, nu måste jag bara lyckas få med mig det lika mycket upp på ryggen..
Jag tycker inte att det finns något rätt eller fel när det gäller detta, man måste utgå från hästen. Vissa hästar skulle jag absolut aldrig i livet sitta av när dom är på det humöret, för det skulle vara = livsfara.

:)

Sv: Rätt eller fel?

Tycker det beror på situationen samt relationen mellan häst och ryttare.
Rent generellt tycker jag Inte att man ska hoppa av och leda häsetn, och särskilt inte flera gånger men om man nångång hamnar i en situation där det kan vara direkt farligt att sitta på så anser jag det bättre att hoppa av.
Dock förutsätter jag då att man har god kontroll och ledarskap över sin häst och vet med sig att man itne får vidare problem av att hoppa av hästen.

Kan ta min som exempel - hon är livsfarlig att sitta på om man möter en lastbil. Inte en chans att jag sitter på då :p
Då hoppar jag av (kan ju då erkänna att jag inte törs sitta på) eftersom jag har bättre kontroll från marken och hästen tycker det är ngt tryggare när jag står bredvid och "stöttar" henne.
Dock är jag av den åsikten att om hästen är rädd för något specifikt så SKA den alltid gå fram och hälsa.
Oavsett om jag sitter på ryggen eller är från marken.

Jag vill att mina hästar ska lita på mig även när jag sitter på ryggen och inte bara känna sig helt trygga när jag står bredvid.
Har man så stora problem att man itne kan få hästen att gå framåt när man sitter på så tycker jag nog personligen att man ska backa ett steg och ta hjälp av någon.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 805
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 193
Senast: Idaw83
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka