Rätt beslut?

J

Juliae

I drygt ett år har jag nu ridit min medryttarhäst. Innan jag började rida honom hade han stått i två år utan mer än en skritttur någon gång ibland. Efter att ha flugit högt upp i luften mer än en gång de första månaderna började han lugna ner sig och en dag gick han så fint så fint på tygeln så att jag blev riktigt paff. Under sommaren så utvecklades han en hel del psykiskt. Den innan trafikrädda hästen kunde plötsligt gå förbi en traktor i full fart utan att reagera det misnta och bocksprången var helt försvunna.

Men problemet är att jag inte kommer längre med honom, dels för att inte kan utbilda honom mer än vad jag själv kan (såklart), dels för att han står mitt ute på landet, utan paddock eller dylikt, det fínns ingen tränare i närheten som kan komma ut och träna mig i vår hage och när jag kommer hem från skolan är det bäcksvart utan några lampor. Och det betalar jag 300 :- för varje månad. Det känns helt enkelt hopplöst. Jag vill ju komma vidare i min ridning med, utvecklas som ryttare!

Så för en vecka sedan svarade jag på en kontaktannons. En tjej ville ha hjälp med sina hbl. hästar och allt lät så väldigt perfekt. Imorgon ska jag provrida och sedan måste jag helt enkelt bestämma mig.

Hur ska jag göra?
Tänka på att utveckla min ridning eller fortsätta kämpa på med min nuvarande medryttarhäst och hoppas på resultat?

Tacksam för svar!!

Sv: Rätt beslut?

svårt beslut...
Jag har själv varit i samma situation och vet hur svårt det är att släppa taget,
Du kan inte tex ta en dag i veckan hos din nuvarande och ta flera dagar hos den nya?
Tänk på att det är du själv som måste avgöra.

Fundera över vad du vill med din ridning.

Vill du utvecklas och kunna få hjälp eller är du nöjd i det du har och bara ute efter en bra kompis och mysa i skogen?

Skriv ned positiva saker med båda ställen och se vilket ställe som fick flest positiva svar.

Sen om du kommer fram till att du vill byta så kan du ju säga till hästens ägare att den gamla (?) hästen har lärt dig så mycket att du ny fått lust att gå vidare med en annan häst på en högre nivå.

Då kanske hon känner sig glad för din skull och sin duktiga häst som lärt upp någon.

Lycka till!

Ja, det har jag också tänkt! Men jag är inte säker på att de vill ha mig där om jag inte betalar, och det känns inte så kul att betala 300:-/månad för att rida honom 1gång i veckan. Men jag ska se hur det går att provrida imorgon och sedan får jag diskutera mig fram till något med min nuvarande medryttarhästs ägare.
Tack för hjälpen!
/Julia

Fundera över vad du vill med din ridning.

Vill du utvecklas och kunna få hjälp eller är du nöjd i det du har och bara ute efter en bra kompis och mysa i skogen?

Skriv ned positiva saker med båda ställen och se vilket ställe som fick flest positiva svar.

Sen om du kommer fram till att du vill byta så kan du ju säga till hästens ägare att den gamla (?) hästen har lärt dig så mycket att du ny fått lust att gå vidare med en annan häst på en högre nivå.

Då kanske hon känner sig glad för din skull och sin duktiga häst som lärt upp någon.

Lycka till!

Tack för förslaget!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 068
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar