Sv: Rasval
*KL*
Jag hade två
gamla hundar hemma och ville ha en liten, robust hund med tålig och funktionsduglig päls.
Den skulle funka bra att träna lite allt möjligt med men inte vara så krävande att jag kände att Gammeltanterna kom i skymundan. Tanken var att jag sedan skulle skaffa en bruksras eller liknande och att den lilla hunden mer eller mindre skulle vara sällskapshund, en "hänga med"-hund.
Det absolut viktigaste för mig var att den skulle vara ett relativt säkert kort när det gällde mentaliteten; efter att ha slitit mitt hår med en av de andra hundarnas rädslor ville jag verkligen inte hamna i den sitsen igen.
Jag kikade på många av dvärhundsraserna men nä, alltid var det något jag hakade upp mig på.
Så kom jag att tänka på att jag faktiskt hade dissat en hel rasgrupp, nämligen terrier. Men en
terrier kunde jag väl inte ha?!
Jodå, jag kom i kontakt med en cairnuppfödare och fick träffa hennes hundar. Jag har alltid haft ett gott öga till utseendet på den typen av terrier och efter att ha träffat de där hundarna och dessutom gått runt på My Dog och klappat på lite alla möjliga raser bestämde jag mig - en cairn skulle det bli!
Några månader senare föddes Skroffan och hon blev inte alls som jag tänkt mig - det blev mycket, mycket bättre!
Hon är en liten kanonhund, ställer upp på allt, är alltid glad, otroligt stabil mentalt - kort sagt allt det jag ville ha men i kvadrat
.
Faktiskt är jag så nöjd med henne och att jobba med henne att jag strök det där med en brukshund, jag har en toppenhund som jag kan träna det jag vill med!
Nackdelen är förstås hennes storlek, det
är svårt att plöja igenom en sökruta när man är 30 cm hög men det hon saknar när det gäller den biten tar hon igen när det gäller entusiasm och jävlar anamma
.
Dock inser jag att jag haft tur, de flesta cairn
är stabila och bra mentalt men har inte den arbets- och leklust samt samarbetsvilja som Skroffan faktiskt har. Hur mycket som är medfött och hur mycket som beror på att jag uppmuntrat de sidorna vet jag inte men jag lär inte få en lika bra cairn igen!