B

Brutal

Jag ska skaffa en till hund lagom till nästa år och funderar lite på rasvalet och hoppas att ni kan hjälpa mig lite! :)

Jag har just nu en amstaffhane på snart ett och ett halvt år. Han fyller definitivt mitt behov av hund, genom att vara min motionskompis samt genom hundträning i olika former. Dock är han väldigt bufflig och ingen "myshund", som man kan kela med i knät direkt.

Därför känner jag att det vore underbart med en mindre hund (bra mycket mindre än en amstaff), som verkligen gillar mys och kel i soffan och som inte kräver allt för mycket, eftersom jag redan har en väldigt krävande hund. Självklart kommer hunden, och den SKA kunna, följa med på längre promenader och den kommer att få den mentala stimulans den behöver, MEN den ska helt enkelt inte kräva jätte-mycket av den biten.
Hunden får gärna vara pigg och lekfull, men relativt tystlåten (jag vet att allt är individuellt, men en ras kan ändå generellt vara tyslåten eller högljudd).
Den ska inte ha en päls som kräver allt för mycket pälsvård såsom trimning eller liknande. Hunden ska helst inte ty sig till en familjemedlem utan gärna vara en flermanshund. Och den ska som sagt vara väldigt social med familjen!

Finns det någon liten hund som stämmer överens med det vi letar efter? :)

Sv: Rasval

då ska vi se, självklart rekommenderar jag petit brabancon, uppfyller dina kriterier, inklusive decibel-talet på skallet (de har ett väldigt mjukt skall jämfört med andra raser), och stämmer extra bra om du ska ha en hane rent generellt, de brukar vara ännu mer kelna än tikarna. och de orkar lätt hänga med på längre promenader och så, men dör inte av att ligga i soffan några dagar om det skulle behövas.

annars, papillon/phalene? om du kan tänka dig att raka ner en hund med jämna mellanrum kanske någon av bichonerna vara något?
kika i grupp 9 om det är en hund mer av knävärmartypen du söker, och se om du hittar någon ras som faller dig i smaken, de flesta kan säkert stämma in på dina kriterier.

du har säkert redan funderat på det här, men, när vi pratar småhundsvalp, de är ju inte precis odödliga som små, och det KAN vara svårt att få liten valp och "stor bufflig stor-hund" att gå ihop på ett säkert sätt. är man bara medveten om det kan man ju förebygga de flesta farorna.

Tack för tipsen på hundraser!
Jag kollade lite i grupp 9 och föll bland annat för den tibetanska spanieln! Ett ex hade en blandras med tibbe i och den var underbar!
Så den tänker jag läsa på lite mer om bland annat!

Men sedan kanske en staffe skulle funka, eftersom den har lättare för att "stå emot" en bufflig amstaff...Jag vet inte riktigt hur mycket de skiljer sig i temperament?

Tycker det låter som om en Staffe skulle passa bra in på din beskrivning. Jag har en renrasig staffe och en blandras staffe/amstaff, och staffen är ju helt klart en smidigare hund (om man jämför mina två).
Sedan känns det som om det skulle vara bra att ha en hund som skulle klara av amstaffens bus och även kunna följa med på samma promenader? Då känns det ju som om det skulle vara dumt att skaffa en alldeles för liten hund (skulle jag tycka).
Tycker det är så himla skönt nu när min staffe börjar bli lite äldre (7 mån) så hon kan hänga med på lite längre promenader tillsammans med den andra hunden. Innan fick man ju gå med dom en och en, o det är lite knöligt.
En kelig ras är det absolut, har aldrig varit med om hundar som gillar att kramas mer än staffar ;)

Annars kanske en fransk bulldog skulle vara något? Det verkar iofs som om det kan vara väldigt individuellt hur pigga dom är, men en vän till mig har en jättetrevlig tik som håller jämn takt med mina två. Hon klarar även av deras lite mer "hårda" bus och är rätt bra på att buffla tillbaka!

Just det, ang temperamentet. Det jag märker på mina två är att staffen är betydligt lugnare, inte lika mycket terrier som den andra. Men sedan är det ju väldigt individuellt såklart. Min staffe/amstaff är tex skotträdd och ängslig för det mesta, medan staffen är cool-lugn i de flesta situationer.
Går på lydnadskurs med staffen nu och hon är inte alls lika mycket "will to please" som staffe/amstaffen (som istället blir för mycket will to please ibland.. ) utan man får muta henne lite mer för att göra vissa saker. Men jämför man min staffe med tex en beagle som också är med på kursen är ju min staffe otroligt mer will to please och lättlärd :D

Hoppas infon gav dig någon nytta :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte precis som Genesis att en staff skulle kunna passa. Den är ju definitivt tålig och lär inte ha några problem med din nuvarande amstaffs buffliga lekar.
Precis som hon, håller jag med om att jag aldrig träffat på keligare hundar än staffarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 524
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 485
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 105
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka