Rasval - igen

mandeln

Trådstartare
Hej igen! :)

Jag startade en tråd här för ett tag sedan där jag bad om hjälp med val av ras.
Efter mer research och fundering har jag kommit fram till att de två raser jag fastnat mest för är labrador och staffe. Labbe ägde min mormor för inte alls länge sedan, och jag var mycket delaktig i hans liv så jag har hyfsad koll på hur de fungerar.
Staffe har jag bara läst, läst och läst om och det jag hittat tilltalar mig mycket.
Men vad tror ni, hade jag klarat av en staffe och hade den trivts hos mig?
Denhär hunden skulle alltså bli min första hund, dock är jag omgiven av många duktiga hundmänniskor :) Skulle en staffe vara glad om den fick komma ut flera ggr per dag, en/ två långpromenader, mycket kel och gos och testa på agility, lydnad eller kanske nåt mer?
Vilken ras det än blir så vill jag ta en tik, jag har fått för mig att de oftare är lite mjukare mentalt men jag kanske har fel?

Hoppas på kloka svar! :D

Sv: Rasval - igen

Ingen? :( Och juste, den som har koll får hemskt gärna PM:a mig, för jag behöver lite hjälp med uppfödare, främst till staffe :)

Jag tävlar ju en hel del med min äldre staffe i agility, men vi tränar även en hel del både lydnad, sök och spår (och så är hon viltspårschampion också).
Staffen är en ras som älskar att hänga med på det mesta. Dom är glada och aktiva, men har inga som helst problem med att ta det lite lugnare emellanåt. Min staffe hänger med och springer milen i full fart, men kan lika gärna ligga på rygg i soffan och bli kliad på magen. Hon finner sig i allt, hon är bara glad att hon får vara med.
Staffen som första hund bör inte alls vara några problem, speciellt inte om du har hundmänniskor runt omkring dig. Däremot är det ett stort ansvar att äga en hund av den typen. Det finns liksom inget utrymme för misstag. Så utgå från att du alltid ska vara ett gott exempel. Koppla din hund när du möter folk och hundar på promenaden, se till att den är väluppfostrad och lydig. Föregå med gott exempel och bemöt människors fördomar med att vara trevlig och upplysande.
Det är fantastiska hundar, men det finns en hel del fördomar mot dom i samhället.

Jag kommer aldrig att vilja ha något annat än staffe hemma. Så goa, kärleksfulla, levnadsglada och superroliga att arbeta med. :)

Vad gäller uppfödare så ska du inte köpa staffe från något annat än en uppfödare som röntgar (HD och ED), ögonlyser och patellakollar föräldradjuren. Många har även börjat gå både MH och bph med sina hundar, kan du inte tolka resultatet själv så ta hjälp av någon som kan förklara för dig av MH't visar.

Jag skickar ett PM med tips på uppfödare.

Jo, detta med fördomar har jag både hört mycket om och upplevt... Ska tänka på detta!
Tack, tack och tack för ditt svar :D

Staffe kan jag inte mycket om mer än de jag träffat som varit trevliga hundar allihop. Labbe har jag växt upp med. Också jättetrevliga hundar, men de skiljer sig mycket inom rasen beroende på vilka linjer de har. Det är ju i grund och botten en jakthund och antingen avlar man för jakt eller för utställning och det senare är väl mer det som oftast blir "svenssonvovvar".
En jaktlabbe skiljer sig en hel del mot en staffe i behov. Ska du titta på labbe så ha koll på vad den är avlad för :)

Lycka till

Om det skulle bli en labbe så är det en utställningslabbe :) Jaktlabbar blir nog lite mycket för mig tror jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 000
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor... 2
Svar
23
· Visningar
3 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka