OK, håll i dig nu
Jag har hyfsat bra koll på jaktbiten, men vet inte så mycket om hur de är till vardags, så om du vill berätta lite om hur din hund är och hur er vardag ser ut? Hur bor du, i stad eller på landet? Har du egen mark i närheten? Hur motionerar du din hund? Hur aktiverar du den utanför jaktsäsong? Gillar den apportering eller annat nosarbete?
Upplever du att de brittiska raserna är lika till sättet?
Då ska vi se, jag tror jag börjar nerifrån.
Pointer har du varit inne på och jag har inte så stor koll på dem, de har gått bort för mig pga att alla jag träffat har varit så himla frusna så de säger jag inget om.
Vad gäller de olika settervarianterna så har jag tyvärr lite sämre erfarenheter av Gordon och jag tror att det är svårare att hitta en bra jakthund i den rasen än inom engelsk eller irländsk. Jag att de engelska är något mer jämna jaktligt (därmed inte sagt bättre) men också lite mer stissiga och på tårna jämfört med de irländska som jag upplever som mer coola. Överlag är det nog större skillnad mellan olika linjer inom respektive ras än mellan raserna.
Vardagen med setter är otroligt okomplicerad. Visst kräver hon att få arbeta med kropp och knopp men är man införstådd med det så är det överlag enkla och okomplicerade hundar, men långt ifrån tråkiga
De kräver att man är intresserad av att vara ute och röra på sig och av att träna hund med det är inga svåra hundar. De går generellt bra ihop med andra hundar och är socialt/språkligt kompetent, miljösäkra och trygga. Krävande men inte knepiga eller svåra om du förstår hur jag menar? Eller det som kan vara svårt är väl att de är snabbtänkta, impulsiva och har lätt för att belöna sig själva så huxflux har de hunnit både registrera och agera på något, men det handlar förstås om att vara steget före och säkra upp och lära sig läsa sin hund.
Min är väldigt cool och lugn och har så varit sen valptiden (Obs, hon har också varit en odräglig terrorist så som valpar och unghundar är), jag har lagt minimalt med tid på passivitetsträning och miljöträning och hon tar livet med en klackspark. Något av det mest sympatiska med henne i vardagen är att när jag börjar rota fram dragsele/bössa/löparskor eller vad det nu är så lägger hon sig i sängen och kollar på istället för att börja trampa och pipa och hetsa upp sig, för att sedan slå om till ett outtröttligt workmode när det väl är dags.
Nästan alla fågelhundar jag har träffat verkar ha lite svårt med koncentrationsspannet och fokuset innan de liksom landar och blir mogna. Korta intensiva träningspass (mental träning/lydnad) med kanonbelöning och en väl genomtänkt stegringsplan tror jag är nyckeln. Det har också gjort att vi har gått saaakta saaakta fram vad gäller nosarbete, ffa spår, men jag hoppas att vi ska kunna utvecklas lite nu i sommar.
Jag bor så till att jag har möjlighet att rasta henne lös rätt mkt och det är skönt eftersom att hon, likt de flesta stående jag har träffat, ett nästan fysiskt behov av att springa av sig. Men det funkar himla bra att ha med henne på min veckopendlingsort där de möjligheterna inte finns på samma sätt om man kan tillgodose det där behovet på andra sätt. Jag kör drag på både skidor och cykel, springer, går långpromenader (såklart) och tränar på jaktlydnaden och apportering när det inte är jaktsäsong. Ang apporteringen så har jag förstått det som att vissa linjer är mer spontana än andra, och vi skulle behöva lägga mer krut på det men det har prioriterats bort tyvärr.
Vardagen varierar förstås med säsong men jag har som tumregel att mina hundar inte ska behöva vara själva mer än i genomsnitt 4-5 timmar per dag (händer sällan att det är mer) och få i genomsnitt minst 2 timmar i aktivitet per dag (händer sällan att det blir mindre). Vissa dagar blir det heldagar på jakt, på utflykt eller på kurs/träning och andra dagar en långpromenad och snabbrastningar på tomten. Jag har ett flexibelt jobb där jag kan jobba mkt hemifrån och min sambo har möjlighet att ha med hundarna på jobbet så det är lite blandat. Hon får utöver den dagliga långpromenaden och rastningarna ett par rejälare genomkörare (fys) per vecka och lite huvudarbete. Allra helst jakt förstås. Jag vet inte hur lite tid/aktivering/arbete hon skulle kunna få och fortfarande vara dräglig eftersom jag ju har valt den här hunden för att jag är intresserad av hundträning, jakt, friluftsliv och så vidare och med den vardag jag erbjuder är hon en harmonisk, arbetsglad och trevlig individ. Och kelig!
Ojdå, sorry för novell. Jag har dessutom säkert missat något. Var bor du?