majha

Trådstartare
Jag har fått uppfattningen att det går att uppfostra hunden att hålla sig tills man kommer till lämpliga rastmarker där man kan och får rasta hunden. Idag har tre hundägare dumförklarat mig pga detta. De anser att, sätter sig hunden så sätter sig hunden och visst olyckor kan ske, det förstår jag med. Men dessa "olyckor" sker på regelbunden basis. Inget som de erkänner men jag som bor här ser ju dom gå förbi dagligen, för våran länga ligger precis perfekt i utkanten av området. Dessutom så kan inte hundar/katter vara lösa eller rastas inom området, enligt bostadsbolaget. Så, frågan är, går det uppfostra hundar att hålla sig längs promenaden?

Nog går det, däremot upplever jag att vissa icke-hundägare tycker att hundar enbart får kissa i skog eller i rastgårdar, vilket blir ohållbart om man bor i något som liknar en stad.

Mina hundar får inte kissa på vår innergård annat än i undantagsfall och självklart plockar jag upp om de råkar bajsa på något ställe där människor går. Jag låter dem dock kissa på gräsmattor som går längs med trottoarer (inga skyltar om rastningsförbud) och har några gånger varit med om att andra skällt ut mig för det. Sådana människor tycker jag faktiskt att överreagerar.

Tack för svar. Visst kan det tyckas att jag överreagerar. Men i mitt fall så ligger bostadsområdet max 1 minut (om man är långsam) från skogen på två sidor och vill man gå långt så finns det hur mycket skog/marker som helst runt allt. Men det är ägare med små hundar som tycker att promenaden på 7 minuter runt området är ypperligt.

Givetvis kan man det! Ärligt talat förstår jag inte hur man står ut med en hanhund om man inte lyckas lära den någon form av "inte pinka nu" - hur kommer man någonstans alls?!

Jag har som regel att dels vid vissa sätt att gå ("bil", "tillsammans", och... hm, "sidan" är nog alla) så stannar man inte för att nosa, pinka eller annat, och dels att även om hunden går fritt så lyssnar man på "inte där" och låter bli att pinka på ett ställe som annars vore intressant.
Bajsregler har jag dock inga, alla hundar har alltid haft sina väl valda toalettställen på våra vanligaste rundor och på nya platser sökt sig så undanskymt de klarat av - om det inte varit fråga om dålig mage, då kan ju saker hända fort för all del.

Alla mina hundar har förstått skillnaden mellan kissobajsområde o transportsträcka, inget jag medvetet lärt dem.

Kan kan man, men det hänger ju på att man som ägare ser någon vits med att lära dem det.
Jag undviker att gå där det är rastningsförbud, men kan ju erkänna att en kort tur runt området är perfekt rastningsrunda. Visst kan jag styra hur ofta de stannar men överlag kissar de där de känner för förutsatt att det är utomhus.

Det är lite komiskt att tänka att hundkiss är tokäckligt inom stadsgränser, med tanke på hur mycket avgasskit, människopiss, sprit och ölrester, matrester och annat äckel som kommer ut på gatorna och trottoarerna.

Anyways. IMO är det skillnad på kiss och bajs (trodde aldrig jag skulle säga det i en mening:D). Jag har aldrig haft nått problem förr med att nån blivit arg om jag har låtit hunden kissa mot buskar på innergårdar eller vadsomhelst. Självklart går man inte in på någon innergård där man inte bor själv och rastar hunden, men kissa inom sin egen innergård? Det är okej tycker jag, definitivt. Men SJÄLVKLART inte mitt på gräsmattor där folk ska ligga och sola, utan mot buskar och sånt då. Hundbajs är i min erfarenhet inte så lätt att helt kontrollera vars det hamnar, inte alltid iaf. Oftast kan man ju "styra" det till ett lämpligt område, annars ser man till att plocka upp ordentligt bara.

I allmänhet går ju detta rätt smärtfritt. Det enda jag brukade skämmas för var när byrackan skulle börja kissa mitt på en gångväg så det verkligen syns, och folk är i närheten.. På gräs är det ju lite mer diskret ändå. Där är hanhundar bättre som iaf tar sats mot nått som oftast är en buske eller träd eller så...:sneaky:

Det enda jag brukade skämmas för var när byrackan skulle börja kissa mitt på en gångväg så det verkligen syns, och folk är i närheten.. På gräs är det ju lite mer diskret ändå. Där är hanhundar bättre som iaf tar sats mot nått som oftast är en buske eller träd eller så...:sneaky:

Jag har en tik som är galen i att pinka på allt skräp utomhus. Plastpåsar, chipspåsar osv - att pricka rätt i en slängd kaffemugg är vardagsmat för henne :o:D Så henne får jag passa när vi går förbi utställda säckar med trädgårdsavfall osv

Min hund kissar och bajsar på kommando. Hon tar naturligtvis också själv initiativ till det men då frågar hon oftast om lov först och lyssnar om jag säger "nej, inte här"

Jag har hanhund och har visserligen inte något kommando för att inte pinka men ser jag att han är på väg att lyfta benet på något olämpligt ställe så avbryter jag. Inga problem alls. Däremot kan jag inte hindra honom från att bajsa men det plockas ju upp.
Däremot kan jag hålla med några tidigare svar om att vissa verkar ha problem med att hundar kissar öht. Att min hund inte får lyfta på benet mot staket, anlagda häckar, bänkar, brevlådor, husväggar osv är självklart men att han inte skulle få kissa på ett träd i en park är bara löjligt, även om det är barn som leker i området.

Min hund har kiss/bajskommando. Jag säger helt enkelt "gå på toa"

För mig finns det tre anledningar:
1. När vi går så går vi för att transportera oss. Att stanna och lukta, kissa etc under promenad är inte ok såvida jag inte gett kommando för vi kommer ingenvart annars för hon har en tendens till att fastna varannan meter..eller liksom glömma bort att göra ifrån sig, man får påminna henne då det många gånger syns att hon är skitnödig men liksom luktar runt i tio år i stället
2. Jag vill kunna skilja på toabesök, motion och ev arbete
3. Kunna bestämma vart det är lämpligt. Big no no´s för mig är: staket, infarter, brevlådor, mitt på gångväg osv

Skulle aldrig i mitt liv vilja ha en hund som gör ifrån sig hur som helst för det är olämpligt. Sedan så kan givetvis läget vara akut och måste man så måste man..men inte i regel "vart som helst när som helst"

Oerhört användbart i många fall faktiskt att kunna ha kommando på toabestyren, t

Senast ändrad:
Min hund brukar också förstå var det är Ok att bajsa och inte, om han fastnar drar jag bara lite i kopplet så går vi vidare till lämpligt ställe. Det hänger väl kvar som allting annat när man gör det till rutin.

Jag är dock alltid nojig över att någon av ren princip ska säga till och har liksom det, en comeback redo i huvudet i stil med att jag inte kan teleportera hunden. En bajsemoji på det. :turd:

Oj, jag har nog inte ens tänkt tanken att jag borde lära min hund att bara kissa på vissa ställen. Varför skulle jag göra det?
Självklart kissar han inte inomhus, och han får ju såklart inte kissa på typ husfasader och liknande. Men på gräs, buskar osv är det väl inget problem även om det är inne i stan? Det regnar ju dessutom regelbundet ute så det löser väl problemet om man nu är rädd att det ska bygga upp sig med en massa hundkiss..

Går jätteofta bara ut på närmsta gräsplätt för att snabbrasta hunden tex innan vi ska sova. Inte går jag upp till skogsområdet då, även om det är ganska nära.

Nu har jag visserligen inte hund just men har varit dagmatte till flertalet hundar och vill ändå ha ett ord i saken.
Givetvis är det viktigt att ha grundläggande principer för var hunden kan och inte kan göra sina behov. Men just uttrycket "på kommando" gillar jag inte i sammanhanget. Det är ändå levande varelser vi talar om och för mig låter det som psykiskt plågeri att ha ett kommando för när hunden får utföra en sådan naturlig sak. Jag tycker att det är viktigt att låta mina hundar vara hundar när det är ute, med det menar jag dock inte att de får springa hur som helst och göra vad de vill. Hoppas ni inte missförstår mig. Jag brukar inte låta mina hundar bajsa eller kissa var de vill, men gör de ifrån sig om vi tränar eller transporterar sig så är det för mig hela världen. Som tidigare sagt i tråden så förstår de flesta hundar själv vad som är lämpligt och inte :angel::D

Nu tränar jag visserligen inte så seriöst och det har inte de hundar jag haft hand om gjort med sina ägare heller. Så jag förstår om det kan vara annorlunda för de som gör det :cool:

Nu har jag visserligen inte hund just men har varit dagmatte till flertalet hundar och vill ändå ha ett ord i saken.
Givetvis är det viktigt att ha grundläggande principer för var hunden kan och inte kan göra sina behov. Men just uttrycket "på kommando" gillar jag inte i sammanhanget. Det är ändå levande varelser vi talar om och för mig låter det som psykiskt plågeri att ha ett kommando för när hunden får utföra en sådan naturlig sak. Jag tycker att det är viktigt att låta mina hundar vara hundar när det är ute, med det menar jag dock inte att de får springa hur som helst och göra vad de vill. Hoppas ni inte missförstår mig. Jag brukar inte låta mina hundar bajsa eller kissa var de vill, men gör de ifrån sig om vi tränar eller transporterar sig så är det för mig hela världen. Som tidigare sagt i tråden så förstår de flesta hundar själv vad som är lämpligt och inte :angel::D
Snabbrastning vid längre resor, vid tågbyten, inför båtresa till Åland, inför flygresor etc.. etc..

Snabbrastning vid längre resor, vid tågbyten, inför båtresa till Åland, inför flygresor etc.. etc..

Ja det förstår jag, menar i själva vardagen att ha på kommando. Sedan reser jag sällan med hundar så jag kan erkänna att jag inte tog med det i min tanke. De få gånger jag har gjort det har det inte behövts ett kommando när väl rastningen blivit. Hundarna har alltid förstått. Som sagt har jag inte egen hund och kan inte uttala mig exakt på samma basis som ni andra. Följer tråden med intresse för att lära mig nytt och nya synvinklar! :)

Men på gräs, buskar osv är det väl inget problem även om det är inne i stan?

Min och grannarnas häckar är helt svarta fläckvis, där hundars ständiga pissande dödar kvistarna. Lagom kul. :meh:

Monster får inte markera på elskåp, postlådor, soptunnor, bilar och liknande, men heller inte planteringar där folk ska hålla på och rensa ogräs och liknande, eller folks häckar. Pinkar en pinkar alla, och regn sköljer inte bort det så cirkeln upphör - nu pinkar ju som sagt så gott som alla på häckarna ändå, men jag vill i alla fall inte bidra.

Lånad bild, men såhär ser det ut:
Thuja1.jpg

Jag önskar mig ett larm som avger "blixtar o dunder" varje gång em hundjävel pissar på min soptunna. Det skall vara tillräckligt kraftfullt så att hunden skiter på sig o håller sig borta från min tomt. Hur kul är det på en skala från 0 till 10 med hundskit på stigen upp till mitt hus?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar