Rastips på första hunden

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kajsabet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 7 211
K

Kajsabet

Jag och min sambo vill någon gång skaffa en hund, förmodligen inom en femårs-period när vi flyttat till villa/radhus. Ingen av oss har haft hund tidigare, vi skaffade katt i höstas (ingen av oss hade haft katt tidigare heller) och nu har vi snart tre stycken plus är akuthem :love:

När vi skaffar hund är det viktigt att den är 'lätt' för nybörjare, vi kan tänka oss att skaffa en vuxen hund och inte en valp. Vi vill gärna ha en liten till mediumstor hund med lite päls (inte naken eller strävhårig). Den ska helst inte behöva enormt mycket motion varje dag, men det vore kul om den orkade med 'tyngre' aktivering ibland. Annars får det gärna vara en pigg hund, gärna barnvänlig och kattvänlig (är väl individuellt antar jag..).

Så ja, finns det någon sådan hund eller måste vi ändra våra önskemål lite? ;)

Sv: Rastips på första hunden

Det finns många sådana hundar. :) Fortsätt specificera era önskemål.

Vad är det för slags tyngre aktivering ni vill ägna er åt? Vad kan ni tänker er att aktivera hunden med?

Menar du "lite päls" som i ingen pälsvård? Eller lite lagom lurv? Kan ni tänka er en ras som behöver trimmas ett par gånger om året?

Med tyngre aktivitet så menar jag inte extrema aktiviteter, utan mer bara att om man vill så ska man kunna ta långa promenader på några timmar utan att det är en för liten hund som man måste bära hela vägen ;) Kanske är uthållighet jag söker efter, vet ju inte riktigt själv hur jag menar eftersom jag aldrig haft hund. Men det ska inte vara en hund som måste få springa av sig i flera timmar om dagen, men en hund som kan springa med en om man vill eller gå riktigt långa promenader osv osv.

Jag vet egentligen inte HUR man aktiverar hundar förutom promenader och lekar. Agility har jag läst om, men jag vet inte om vi kommer att ha möjlighet till det. Kanske någon gång, men inte varje dag. Vi kommer förmodligen aldrig att bo 'ute på landet', så vi kommer inte kunna låta hunden gå fritt.

Lite päls som i mer päls än korthårig ;) Helst åt långhårig, men inte flera meter lång päls hehe. Lurvig går bra. Trimma några gånger om året låter ju verkligen inte farligt. Skulle man inte klara av det själv så finns det väl personer som sysslar med hundtrimning?

Jag är som sagt var väldigt okunnig än, lite därför jag vill ha ett hum om eventuella raser som passar oss - så jag sedan kan utgå från det. Kommer att läsa på mig rejält framöver och så får man ju kolla med olika uppfödare när det närmar sig.

Jag kan rekomendera Dvärgschnauzer eller Mellanschnauzer.

Jag ahr själv en stor dvärgschnauzer som min familj köpte när han var 2 år gammal. Världens snällaste, älskar att kela och vara ute på just långa promenader. Han är också väldigt lättlärd.

Vi trimmar honom ca. 3 gånger om året, han fäller inte mycket och är helöt underbar! Väldigt snäll vid barn med.

Är inte schnauzrar lite strävhåriga? Har så svårt för strävhårighet av någon dum anledning, antar att det mest är vanesak.
Mamma älskar schnauzrar och snackar alltid om att hon ska skaffa en när hon blir pensionär :)

Man aktiverar hunden genom att träna och leka tillsammans så den får använda hjärnan med jämna mellanrum. Agility, lägga ett litet spår, gömma godis eller leksaker, gå en kurs ibland, kanske träna tillsammans med andra människor i grupp, miljöträning på stan-åka buss-m.m. Det finns mycket man kan göra så det är helt efter eget tycke och smak, dock är det ju bra om man då väljer en hund som gillar samma saker.

Jag har t.ex en golden som i typen är glada vatten, gillar att vara ut i alla väder och är öppna och nyfikna.
Sen finns det raser som ofta inte gillar att bada, bara vill in när det regnar och som håller sig mer till sin familj.

Kolla på de olika grupperna av hund, vad de användes till från början och vad som är specifikt för dem.

Det rasförslag jag har haft i huvudet hela tiden jag läst din tråd är Stabyhoun. Mellanstor, lagomt mycket päls, okomplicerad och trevlig, allround (man kan göra lite vad man vill) och funkar som en aktiv sällskapshund. Kika på den och säg vad du tycker.

När det närmar sig hundinköp och när vi vet hur vi ska bo, då får vi nog lägga upp en plan över vilka möjliga aktiviteter vi kan pyssla med samt försöka hitta vardagliga saker som passar in i vårt liv då.

Jo, jag tänkte att jag skulle hitta några förslag på 'bra' hundar för oss och å får man läsa på en massa om varje ras och bilda sig en uppfattning om vad som krävs och vad vi kan ge osv. Man vill ju verkligen inte skaffa en hund och inte kunna uppfylla hundens behov :crazy:

Jag tycker att Stabyhoun har ett trevligt utseende, men min sambo gillar inte alls de hängande öronen (!?). Jag tycker att det är jättegulligt... men jag antar att vi är två om det här ;) Tror att man lätt skulle kunna övertala honom om man bara åker till en uppfödare och kollar lite :p, men just nu sade han nej.

Whippet är underbar som aktiv sällskapshund. Vänlig och aktiv, men klättrar inte på väggarna om den inte blir så mycket aktiverad.
Korthårig och med mycket personlighet. De är vanligvis väldigt frächa upp i höga åldrar. De behöver få springa av sig någon gång ibland, men de är vanligtvis lätta att ha lösa (sålänge de inte ser harar eller liknande).

Jag älskar dem iaf även om jag inte har någon egen än.

Men jag vill inte ha en korthårig hund ;) Jag vill ha päls som jag kan gosa runt med fingrarna i. Svårt att beskriva hur lång - men om man tänker sig en vanlig korthårig huskatt, de har en pälslängd så man kan gosa runt. Det finns såklart extremt korthåriga huskatter också, men dessa förtränger vi för tillfället ;)

Edit: Jag googlade på whippet och det var inte riktigt en hund som vi tyckte om.. den är strävhårig :( och väldigt smal. Jag/vi vill ha en hund med mera päls och som är lite lite mer robust :) Men tack ändå för tipset! Jag är ju så okunnig om hundar så det är bara bra för mig att lära mig mer om de olika raserna.

Senast ändrad av en moderator:

Ah, okay ;)

De är inte det minsta strävhåriga, men jo, pälsen är väldigt kort. Världens mest robusta är de ju inte däremot - även om de är både tåligare och rubustare än vad många ger intrycket av att vara :p

För mig som är 'van' vid kattpäls så är nästan alla hundars päls sträv, men jag vet ju att det finns något som heter just strävhårig även om jag inte vet vilka raser som är det.....

Dock tror jag som sagt att det är en vanesak och om vi skulle bli förtjusta i en viss hund så spelar det egentligen ingen roll hur den ser ut, utseendet kommer ju med personligheten.

Oh ja, jag tror verkligen att de är robustare än vad de ser ut att vara. Brukar vara så med djur - de har en massa pondus där som man inte alltid ser :D

Här har du bild på en hund som har strävhårspäls.

miniature_schnauzer.jpg

Kanske inte säger så jättemkt om hur den är att känna på, men jämfört med bilden här under så syns det nog stor skillnad.
air_exhibit_gorgeous_grace.jpg

Senast ändrad:

Spaniel.

De flesta hundar behöver ordentliga promenader varje dag, samt lagom med aktivering (lagom=individanpassad). Om man traskar runt kvarteret till vardags och sedan drar till fjälls rätt vad det är måste man hålla i minnet att individens kondition spelar stor roll för hur den orkar! (Självklarheter, jag vet, men jag vill poängtera att det inte riktigt är så lätt som att hitta en ras som inte behöver så mycket motion men som gärna orkar ett par timmar ibland. De där timmarna står ju i relation till alla övriga dagars motion och aktivering.)

Kolla gärna om det finns en hundklubb i närheten, där kan ni få hur mycket tips, råd, hjälp och kurser i olika "sysselsättningar" som helst!

Spaniels, fast, då blir det ju hängande öron förstås. Tåliga raser med fart och fläkt, ofta familjehundskvaliteter (hör med blivande uppfödare vad de avlar för så det inte är jaktjaktjakt) och finns i olika utföranden. Några av spanielsen lever också väldigt länge, vilket är trevligt. (Tänker främst på min egen ras, welsh springer spaniel. Men den vill bli ganska mycket aktiverad och motionerad, fast klarar slapparliv också. Beror på individen. Annars bra förstahund, tålmodig och go´!)

Lycka till med rasval!

/Syrsa

Spaniel.

De flesta hundar behöver ordentliga promenader varje dag, samt lagom med aktivering (lagom=individanpassad). Om man traskar runt kvarteret till vardags och sedan drar till fjälls rätt vad det är måste man hålla i minnet att individens kondition spelar stor roll för hur den orkar! (Självklarheter, jag vet, men jag vill poängtera att det inte riktigt är så lätt som att hitta en ras som inte behöver så mycket motion men som gärna orkar ett par timmar ibland. De där timmarna står ju i relation till alla övriga dagars motion och aktivering.)

/Syrsa

Precis vad jag tänkte skriva.

En svenssonhund förvandlas inte till en maratonlöpare när lusten faller på direkt.

Nä, det är ju precis som med människor. Tränar man inget så kan man ju inte orka ett maraton. Men vissa hundraser, t.ex. chihuahua kan man ju inte ens träna upp för att orka ett maraton. Det var det jag menade med att hunden gärna får orka tyngre aktiviteter också. Dvs. att den har möjligheten till det om vi tränar upp den lite :)

Shetland sheepdog tycker jag är supersöt och rasen finns på min egna lista över hundraser med ett utseende som föll mig i tycket. Men min sambo tyckte inte alls att den hunden var något fin.

Det känns lite som om att han får komma med egna förslag snart och inte bara säga nej till det jag hittar ;)

Nä, det är ju precis som med människor. Tränar man inget så kan man ju inte orka ett maraton. Men vissa hundraser, t.ex. chihuahua kan man ju inte ens träna upp för att orka ett maraton. Det var det jag menade med att hunden gärna får orka tyngre aktiviteter också. Dvs. att den har möjligheten till det om vi tränar upp den lite :)

;)

Fast det där förstår inte jag? Varför skulle det inte gå att träna en chi att lubba med? Givetvis får man ta hänsyn till att hundens steg är mindre än en stor hund, men den har ju fördelen av att vara liten och lätt.

Okej, det kanske inte alls är sant då? Jag kan som sagt var extremt lite om hundar, men har fått uppfattaningen om att chihuahua:or inte orkar med riktigt långa promenader osv.

Så man skulle alltså kunna springa ut i spåret en halvmil med en liten chihuahua? Vore coolt :)

Ja, att de springer 5 km om de är tränade till det tvivlar jag inte en sekund på. Däremot är de ju som sagt små, och en joggares ben är vanligtvis mer vägvinnande.

Vi vill gärna ha en liten till mediumstor hund med lite päls (inte naken eller strävhårig).

Den ska helst inte behöva enormt mycket motion varje dag, men det vore kul om den orkade med 'tyngre' aktivering ibland.

Annars får det gärna vara en pigg hund, gärna barnvänlig och kattvänlig (är väl individuellt antar jag..).

Jag tycker att jag läser SHIBA i dina inlägg ju ;)

Shiban är en ganska liten hundras, 35-42 cm hög ungefär (hanar något större än tikar). De har tjock, tålig päls som knappt kräver någon pälsvård (genomborstning när de fäller) och som är lätt att torka ren även när det är lerigt ute.

Den har tålamod nog att inte klättra på väggarna om man blir sjuk och inte kan aktivera så mycket, men vill i vanliga fall ha ett par timmar promenad om dagen (åtminstone någon timme morgon och kväll plus kortare svängar) och gärna någon aktivitet som spår eller agility. Det är en halvaktiv sällskapshund med andra ord. Om den har fått träna upp hyfsad kondition orkar den hänga med brevid cykeln, i joggingspåret eller på långtur.

Jag upplever shiban som vaken och intelligent, utan att vara klängig/klättrig/otålig direkt. Den är med utan att vara påträngande - ni som har katt kommer säkert se en del kattbeteende hos shiban! Om hunden är barnvänlig beror på om barnet är hundvänligt ;) Men generellt brukar det inte vara några stora problem. Alla shibor gillar dock inte att gosa och har en del integritet, vilket man får se upp med om barnen vill vara "på" hunden mycket. Då kan en annan ras passa bättre. Shibor har också generellt mycket mer tålamod med de som de räknar till familjen, än med random barn på stan.

Vad gäller katter har shiban en hel del jaktinstinkt, men om man tränar på att vänja hunden vid katterna aktivt kommer den sortera in katterna i facket "hör till familjen" och det som hör till familjen jagas inte.

Och visst har de precis sån päls ni menar? :angel:

main.php

main.php

och så bonusbild på vår lilla Zumi förstås... :love:
main.php

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 160
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka