Rastgårdar, vem har tillträde?

Sv: Rastgårdar, vem har tillträde?

För en del hundar, som är artiga och bra på hundspråk, kan påstridiga och oartiga hundar vara rätt provocerande. De blir helt enkelt förbannade på att motparten är så ohyfsad och vägrar lyssna.

Men hur ska den andra veta att ni bara är där en gång om året och det råkade vara just då?

Jag tycker att ni hade rätten på er sida, men ni behövde inte stanna en hel timma. 20 min som jag skrev innan tycker jag hade varit okej. Ni kunde kommit tillbaka senare när han rastat klart.

Fast vem säger just 20 min? Hur ska jag kunna veta att "går en runda då" är just 20 min? Själv brukar jag gå runt en timme och är rastgården fortfarande upptagen när jag är tilbaka så åker jag hem utan bekymmer.

Jo, du ( ni andra) har rätt, men likväl att vi var där, den andre ville komma dit? Vem har rätten att vara där, vi eller de andra? Ska vi gå eller de som kommer? Hur länge gäller "ensamhetsrätten" när vi är där först?

Naturligtvis är det ingens problem ( mer än min nattmattes) att min nattmatte motionerar sin hund dåligt, men rent egoistiskt tänk från mig, så ville jag ge honom lite frihet en gång, och just då av alla tider kommer det en hund som antagligen inte funkar i gruppen.. Otur, slumpen, eller kalla det vad som helst. En timme på årets 365 dagar att just denne hund kommer...En timme, är vi så ego då?

Fast jo det är ego, det kanske är lika för andra?
Tänk om han med schäfern lånat en bil för att kunna ta sig till rastgården med sin hund?
Han kanske också bara åker dit en gång i halvåret.

Jag tycker nog 15-20 min är rimligt att ha "ensamrätt" max 30 min om någon annan vill in.
Om ingen annan står på kö så kan ni ju vara där hur länge som helst.

Annars kan du väl boka ett ridhus en timme eller två och låta era hundar leka lattjo lajban låda?
Då kan dem ju inte rymma och ni har en egen tid och ingen kan störa eller bli sur.

20 min låter som en vettig tid tycker jag. Det går ju även att föra en konversation och komma överens om en tid!

För en del hundar, som är artiga och bra på hundspråk, kan påstridiga och oartiga hundar vara rätt provocerande. De blir helt enkelt förbannade på att motparten är så ohyfsad och vägrar lyssna.

Jag vet att min hund är "på" ( provocerande), därför är jag lite reserverad på att släppa ihop allt och alla. Just denna schäfertik är tydligen väldigt provocerande för min hund. Båda reser ragg och slänger sig mot varandra när de möts här "hemma# på området och det kändes inte bättre när de högg mot varandra genom gallret i rastgården..

Först och främst håller jag med övriga, att komma överens om att ni är där en viss tid till och sen kan han "ta" rastgården - det tycker jag hade varit ett enkelt sätt att lösa saken.
Sen tänker jag att om din hund var den som hade problem med schäfern (som jag uppfattade det så hakade den andra hunden mest på din hund) och din hund ändå kan vara lös utanför rastgården, så hade jag i ditt ställe kanske valt att gå ut en sväng så de andra två hundarna kan vara i rastgården. Så får din väns hund ändå vara lös och busa, schäfern får tillgång till rastgården och din hund får ändå stimulans i form av promenad på nytt(?) ställe.

Fast vem säger just 20 min? Hur ska jag kunna veta att "går en runda då" är just 20 min? Själv brukar jag gå runt en timme och är rastgården fortfarande upptagen när jag är tilbaka så åker jag hem utan bekymmer.

Det går ju att prata med varandra och komma överens :)

Jo, du ( ni andra) har rätt, men likväl att vi var där, den andre ville komma dit? Vem har rätten att vara där, vi eller de andra? Ska vi gå eller de som kommer? Hur länge gäller "ensamhetsrätten" när vi är där först?

Vad gäller allmänna rastgårdar så har jag uppfattningen att man inte kan paxa en sådan. Kan hunden som vill in bete sig vettigt med andra hundar så får man inte neka tillträde.

Jag vill inte att mina hundar leker med okända eftersom skaderisken för mina snabbspringande hundar är för stor. Nu är jag inte längre på inhägnade rastområden, men jag var det tidigare när jag bodde inne i stan. När någon frågade om de fick släppa in sin hund så bad jag dem vänta så att jag kunde koppla mina hundar och gå ut först. Hade jag precis släppt ut hundarna så kunde jag fråga om det var okej att vänta fem minuter så att mina kunde springa av sig det värsta.

Jag tycker att det är lite så man får resonera. Har man en hund som inte kan umgås med andra hundar på ett säkert sätt, alternativt att man inte känner sig bekväm med att låta sin hund leka med främmande hundar så får man lämna företräde för andra.

I min närmsta rastgård så finns det regler för hur länge man får vara där om någon står på tur och väntar, jag tror det är en kvart, reglerna sitter på grinden . I de fall jag är i andra rastgårdar utan regler så brukar man komma överens.

Så ja, du var egostiskt och hänsynslös. Gör annorlunda nästa gång.

Personligen så händer det ibland, och jag går därifrån utan att bry mig. Min hund får sin motion/aktivering ändå, och ett sådant möte är bara något extra som vi kan skippa för tillfället. Nu var fallet annorlunda, eftersom jag tog med en extra hund just för ändamålet just denna gång då denna hunden skulle få vara "fri" en stund.

Scäferägaren sa ju till dig att det var första gången de var där. Så det var ju ett speciellt tillfälle för dem med.

I min närmsta rastgård så finns det regler för hur länge man får vara där om någon står på tur och väntar, jag tror det är en kvart, reglerna sitter på grinden . I de fall jag är i andra rastgårdar utan regler så brukar man komma överens.

Så ja, du var egostiskt och hänsynslös. Gör annorlunda nästa gång.

+1

Kommunala rastgårdar bekostas av skattemedel, bor man inte i kommunen ifråga har man i princip inte rätt att nyttja dem.

Min lösa hund vid tillfället inne i rastgården, slänger sig mot staketet och visar agg, nattmattens hund hakar på och får försvarsställning han också. Schäfern visar tänder, raggar och hugger mot staketet. Jag säger till schäferägaren att det nog inte är så bra ide att släppa dem ihop. Han accepterar, men ser sur ut och säger att han går en promenad så länge vi är där.

Om inte era hundar kan sköta sig i rastgården mot andra som kommer så kan man inte ha hundarna där och stoppa andra. Kommer det någon annan så får ni gå ut alternativt som P skriver, be om väntetid på 5 minuter.

Schäfern har ju bara försvarat sig, det måste den ju ha lov till, eller ....?

Jag har en hund som inte går ihop med så många andra eftersom han är stor och "bufflig" så om jag är i rastgården (vilket jag är två ggr om dagen) och någon annan kommer och vill in så kopplar jag min hund direkt och går därifrån. Jag tycker inte att jag kan ha ensamrätt på en allmän hundrastgård när min hund inte går ihop med andra.

+1

Kommunala rastgårdar bekostas av skattemedel, bor man inte i kommunen ifråga har man i princip inte rätt att nyttja dem.

Och där har du fel. Med det resonemanget skulle du inte få gå på gator, parker eller torg i en tätort heller för det bekostas också av skattemedel eller åka till grannkommunens badhus. Även om det kostar att använda badhuset så är den kostnaden rejält subventionerad av skattemedel.

Svarar allmänt. Ja, det hade förstås vart ett alternativ att gå ut själv, men så långt tänkte jag inte då.

Någon skrev något om att man inte får nyttja andras kommuners rastgård, denna är inom min kommun.

Nä, det klart man inte kan "paxa" en rastgård, men det hade vi ju inte gjort. Vi åkte dit, den var tom och vi släppte in våra hundar. Sen kommer han med schäfern strax efter.

Schäfern försvarade sig inte bara. Som jag skrev i ett annat inlägg här i tråden, så bor vi på samma område och både hans och min avskyr varandra så fort de ser varandra här "hemma". Jag brukar ta omvägar så fort jag ser dem. Det hade nog inte spelat någon roll om hans hund var på andra sidan och vi kom efter. Vi hade inte kunnat släppa ihop dem ändå.

Jag får väl knyta ihop säcken här och ta till mig att jag var ego, och göra om det bättre i framtiden om det skulle inträffa igen:).

Senast ändrad:

Jo, du ( ni andra) har rätt, men likväl att vi var där, den andre ville komma dit? Vem har rätten att vara där, vi eller de andra?
Båda två, lika mycket rätt.

Ska vi gå eller de som kommer?
Det rimligaste känns ju som att gemensamt komma fram till något så alla blir nöjda, som väl de flesta som svarat varit inne på.

Hur länge gäller "ensamhetsrätten" när vi är där först?
Om det inte finns några regler tycker jag att man pratar om saken. Jag skulle nog, i det läget, frågat hur länge schäferns ägare tänkt ha sin hund lös. Han kanske också ville låta sin hund, för en gångs skull, få leka i nån timme.
Hade han sagt att han bara ville släppa max 30 minuter hade jag erbjudit att direkt ta ut mina/våra hundar och gå en sväng med dem, för att sedan komma tillbaka. Hade han planerat att var där längre än så hade jag frågat om vi kunde turas om eller så, typ att hundarna som var där fick leka 20-30 minuter för att sedan byta ungefär samma tid igen osv.

Man får helt enkelt samsas och tänka att ingen har "mer eller mindre rätt" än någon annan. Tycker hundarna ömsesidigt inte om varandra så får man samarbeta lite.

Däremot, skulle jag ha en hund som inte gick ihop med andra överlag eller bara väldigt få kompisar, då skulle jag aldrig få för mig att ockupera en rastgård. Grundtanken måste väl ändå vara att flera hundar ska kunna vara där samtidigt.

Otur, slumpen, eller kalla det vad som helst. En timme på årets 365 dagar att just denne hund kommer...En timme, är vi så ego då?
Schäferns husse kanske känner samma sak... En enda timme på årets 365 dagar skulle hans hund få vara lös i en rastgård som passade dem jättebra, de hade åkt ett par mil för att komma dit... Och så har han sån otur att den enda hunden hans hund inte tycker om, var i rastgården precis då och var kvar där även efter att han gått en promenad med sin hund, så lite besviken fick han åka hem igen.
Det kan ju vara så.

Men nu har du ju fått flera bra tips till nästa gång en liknande situation dyker upp (turas om, låta nattmattes hund leka med schäfern och ta ut egna hunden, låta schäfern vara lös först och sen komma tillbaka...) så det blir säkert inget problem någon mer gång :)
Det handlar inte om att ni är egoistiska, utan bara att ni kanske inte tänkte hela vägen just den här gången så det blev lite egoistiskt. Sånt som händer, huvudsaken är att man lär sig av det.

Hade det varit ett alternativ att din hund hade gått ut och nattmattens varit kvar tillsammans med schäfern?

Min första tanke!

Jag hade kommit överens med mannen om typ 20 minuter, sen hade jag själv gått ut.

Och eftersom det verkade vara din för din kompis hunds skull hade jag nog provat gå ut genast.

KL

Är inte en rastgård tänkt som ett säkert ställe att släppa sin hund lös en stund?
Att sen kunna släppa flera samtidigt är ju bara ett stort plus:)

Jag har inte tillgång och behöver ej heller rastgård men skulle inte få för mej att
"jaga" ut någon annan som har en hund som inte kan/vill/bör leka med andra hundar.
Man får prata och komma överens.

Tycker TS inte va såå superEgo, men nästa gång har hon ju fått tips om det händer igen:)

halvt kl

Jag uppfattar rastgårdar (i alla fall i min stad) som en "allmän lekplats" där folk förväntar sig att man kan släppa ihop och så ska hundarna roa sig med varandra. Med andra ord kan man inte gå in och paxa den. Själv står jag vid grinden och vaktar som en hök för att jag inte vill släppa ihop, kommer det någon så går jag direkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 350
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 730
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 331
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben