Rastgårdar, vem har tillträde?

makarontanten

Trådstartare
Känner mig lite dum. Det är inte ofta jag utnyttjar stadens rastgårdar, men ibland går jag förbi någon rastgård och kanske är det då en hund i samma storlek som min där, jag kanske känner att min hund behöver "springa/busa av sig efter lite lugnare dagar hema, och kan då gå och fråga om det ok att släppa ihop våra hundar ( frågar om kön, ålder,ranghög mm innan). Oftast är det ok och inga problem.

Igår var jag, min hund, min nattmatte och hennes hund iväg. Speciellt utvald rastgård ( en ny, med bra staket och utan rymningsrisk för hennes del som har en just rymningsbenägen hund).

Vi hann knappt in i rastgården då en man och hans schäfer kommer förbi och frågar om han kan komma in.

I normala fall är det inga problem, men just denna schäfer och ägare bor i mitt område ( vi hade åkt bil ett par mil bort till rastgården) och varenda gång vi möts ute på området "hemma" är det verkligen dåliga vibbar på våra hundar när de möts. Min lösa hund vid tillfället inne i rastgården, slänger sig mot staketet och visar agg, nattmattens hund hakar på och får försvarsställning han också. Schäfern visar tänder, raggar och hugger mot staketet. Jag säger till schäferägaren att det nog inte är så bra ide att släppa dem ihop. Han accepterar, men ser sur ut och säger att han går en promenad så länge vi är där. Han förklarar också att det är första gången han är där ( och troligtvis åkt dit i bil, precis som vi) och jag får dåligt samvete över att inte släppa in honom till det han kom dit för.

Vi är där ca 1 timme ( som planerat ungefär), och under tiden ser jag schäferägaren åka hem igen, utan att ha fått in sin hund i rastgården pga oss ( jag skäms lite, men vad ska man göra, vem har rätt att vara där utav oss?) Vi var där först, men jag känner mig "elak" som tog upp rastgården när han ville in också.

Vem har rätten att vara där om inte hundarna går ihop, vem bär ansvaret?

Utanför många rastgårdar här på området, står det skyltar om regler där aggresiva hundar typ undanbedes ( ihop med löptikar, sjukdommar mm). Vems hund är aggresiv i detta fall? Min eller hans? Båda? Får ingen vara där då? Vilka regler ska gälla? Vad tycker ni?

Sv: Rastgårdar, vem har tillträde?

Det var klokt att inte släppa ihop dem, men ni kunde kanske inte behövt vara där 1 tim. Visste jag att någon väntade skulle jag nog nöjt mig med hälften.

Det var klokt att inte släppa ihop dem, men ni kunde kanske inte behövt vara där 1 tim. Visste jag att någon väntade skulle jag nog nöjt mig med hälften.

Jo, du kanske har rätt, men samtidigt hade vi åkt dit (ett par mil) för att min nattmattes hund aldrig kan vara lös annars ( han smiter, sticker iväg och kommer inte tillbaka). Tanken var att han (hunden) verkligen skulle få rasta av sig för en gångs skull och vi åkte dit just för detta. Han får aldrig vara lös annars, så jag tyckte han kunde få vara fri och lycklig en stund när vi väl åkte iväg till en säkrad hundgård. Min nattmatte har inte bil och körkort, vilket innebär koppel så gott som alltid annars.

Min egna hund klarar att vara lös annars också,så det var ju inte därför vi promt stannade en timme, utan det var ju så det var just för detta tillfället vi åkte att hennes hund skulle kunna få vara lös en stund. Men också för att jag var "lat" denna dag och såg en snabblösning på alternativet långpromenad och slippa gå just denna dag ( därav tiden på ca 1 timme).

Senast ändrad:

Jag hade nog också gått ut tidigare så att han fått tillträde med sin hund, man kunde ju gått en koppelpromenad och sedan kommit tillbaka för en stunds fri lek igen. Släppa ihop alla tre vore däremot ingen bra idé.

Bådas, lämpligt hade varit att ni avtalat en tid på hans promenad (säg 20-30min) och sedan hade ni fått ta en promenad på samma längd om ni velat utnyttja rastgården igen.
Är iaf så jag skulle ha gjort. Tycker inte det är rätt att ockupera en rastgård i 1h när andra vill in.

Jag tycker också det var rätt att inte släppa ihop dem.

Dock tycker jag det var oschysst av er att vara där en hel timme när ni visste att han också ville in.
Hade ni själva velat vänta en hel timme? När du dessutom vet att han åkt lika långt som ni?
15-20min hade jag haft min hund där, max 30min om jag visste att ngn annan också ville komma in.
Jag hade troligen bestämt att kom tillbaka om en stund så byter vi, om ni då känt att era hundar behövt busa längre hade jag återkommit.

Förstår att han blev lite sur. Kunde ni inte frågat om han kunde gått 20 minuter sen kunde ni bytt. Han släpper sin hund och ni går en promenad och efter ytterligare en stund kunde ni släppt era igen.

Jo, som jag skrev kände jag mig lite elak i detta. Samtidigt kände jag att denna hund ( min nattmattes) får vara lös typ en gång i halvåret och vi åkte dit, just denna dag och denna tid för att hunden verkligen skulle få leka/springa av sig denna timmen.

Eftersom min nattmatte inte har bil och körkort och inte kommer till någon rastgård utan folk med körkort/bil ( mig), så var detta en engångsförteelse denna gången. Jag ville att han ( hunden) skulle få sin tid lös någon gång. En timme per halvår liksom....

Att låta han (hunden) vara lös 20-30 minuter hade inte gett samma effekt av frihet, då denne hunden vill gräva och "komma tillrätta" innan han springer av sig lite.

Som jag skrev, jag kände mig elak, men vi kommer dit en gång på ett halvår i ett speciellt syfte, och ska då bli "stressade", skynda oss ifrån och anpassa oss efter en annan hundägare som kommer efter oss? Jag vet inte vad som är rätt här...

Det var fel tycker jag att vara där så lång tid när det var folk på kö. Det är ju så när man inte har något eget att man får samsas om platserna och alla har lika rätt att vara där. Fungerar inte hundarna ihop då får man dela på tiden helt enkelt.

Fast han kanske också kommer dit en gång per halvår.. Han måste ju ha velat något särskilt med att åka till just den rastgården, om han också åkt några mil för att åka dit liksom.

Jag tycker nog också att ni kunde avtalat en tid med honom, gått en promenad och sedan släppt hundarna igen :)

jag kände mig elak, men vi kommer dit en gång på ett halvår i ett speciellt syfte, och ska då bli "stressade", skynda oss ifrån och anpassa oss efter en annan hundägare som kommer efter oss? Jag vet inte vad som är rätt här...

Det vore en sak om man kunde "boka" anläggningen för eget bruk, det kanske man kan på vissa ställen? Då har man rätt att stänga ute andra. Men de flesta rastgårdar är ju till för alla, och då måste man just anpassa sig till varandra och försöka jämka så att alla får tillträde. Det får man vara beredd på när man åker dit. Annars får man leta efter andra lösningar, det kanske finns någon ni känner som har inhägnad tomt och som kan ställa upp och låta er ha playdate några timmar.

Ja, det var elakt. Tycker att ni kunde fortsatt ockuperat den i 20 min och sedan låtit honom få släppa sin hund. Eftersom du känner aggressiva vibbar av den andra hunden så kanske mannen också ville ha en chans att släppa sin hund lös, för att den annars inte kan vara lös.

Tänkvärt till nästa gång :)

Jag får ta åt mig, då ni verkar vara eniga allihopa;).

Japp, vi var ego denna gång, men jag kan samtidigt inte rå för att vi just denna gång planerade att en så mycket kopplad hund som denne är, få springa lite lös en endaste gång och just då kommer det en hund som troligtvis inte funkar i gruppen.

Ni har inte hela sanningen bakom, men det spelar inte så stor roll nu när svaren är klara:)

Sanningen är den att denne hund aldrig får vara lös eftersom han smiter. Ägaren tycker hunden är "jobbig" som drar i kopplet och inte gör som hon vill, och går varje dag korta ensidiga rundor med honom ( enligt mig alldeles för korta rundor och hunden är understimulerad till tusen).Hon vill tyvärr inte gå några extra promenader ( vilket jag har försökt få med henne på)med honom, då hon anser att han är jobbig och hon inte orkar med honom ( ägaren har en del psykiska diagnoser, älskar sin hund, men förstår inte alltid hans bästa i motionsväg , även om hon i övrigt tar så god hand om honom som ens är möjligt)

Just denna dag, ringde jag henne, frågade om hon hade lust att åka till denna rastgård för att hunden skulle få röra sig lite. Hon sa ja och var tacksam över detta, då hunden aldrig får vara lös eller "vara hund" i normala fall. Vi kommer till rastgården denna gång just för att hunden ska få vara hund, en gång i halvåret och just då kommer denna schäfertik som min hund "hatar" sen innan. Slumpen, men så var det...

Jag ville ju att nattmattens hund skulle få springa av sig, just för att jag tagit med mig dem denna gång, just för detta tillfället som hon normalt sett inte har att komma iväg. Det handlade om en timme just denna gång, där vi fick "stress" av en annan hundägare...Jag ville ju bara väl mot min nattmattes hund, en gång i halvåret liksom...

Senast ändrad:

Det spelar liksom ingen roll vad eran bakgrund är, rastgården är ändå till för alla.

Det är ju knappast den andra hundägarens ansvar att din dagmatte inte ser till att lösa situationen för sin hund!

Ja, det var elakt. Tycker att ni kunde fortsatt ockuperat den i 20 min och sedan låtit honom få släppa sin hund. Eftersom du känner aggressiva vibbar av den andra hunden så kanske mannen också ville ha en chans att släppa sin hund lös, för att den annars inte kan vara lös.

Tänkvärt till nästa gång :)

Mannen och jag pratade. Jag sa, efter det som hände runt staketet, med morr, ragg och tänder att det funkar nog inte att släppa dem ihop. Däremot sa mannen att hans hund (tik) hade gått på hunddagis och fungerat fint där. DÄR blev jag förvånad. Min hund är inte speciellt "dum" men kan vara lite påstridig ibland. Att hans hund var van att vara med andra hundar utan problem och min hund är lagom snäll, så borde det inte vart dem problemen som uppstod. Men jag är lite rädd om min hund och situationen kändes inte bra.

Men om vi vänder på det, mannen med schäfer hade varit där före er och varit där en timme med sin hund och ni inte har kunnat gå in, hur hade du känt då?
Nu har jag väldigt sällan tillgång till rastgårdar men de gånger jag har haft det så har min hund kommit överens med alla hundar och jag har inte funderat över problemet.

Mannen och jag pratade. Jag sa, efter det som hände runt staketet, med morr, ragg och tänder att det funkar nog inte att släppa dem ihop. Däremot sa mannen att hans hund (tik) hade gått på hunddagis och fungerat fint där. DÄR blev jag förvånad. Min hund är inte speciellt "dum" men kan vara lite påstridig ibland. Att hans hund var van att vara med andra hundar utan problem och min hund är lagom snäll, så borde det inte vart dem problemen som uppstod. Men jag är lite rädd om min hund och situationen kändes inte bra.

Nu var det ju inget du tog upp i trådstarten annars hade jag tänkt annorlunda. Då säger jag att det är personkemin mellan hundarna som inte fungerar. Alla funkar inte ihop. Och självklart var det bra att inte släppa ihop dom eftersom hundarna reagerade så mot varandra.

Det spelar liksom ingen roll vad eran bakgrund är, rastgården är ändå till för alla.

Det är ju knappast den andra hundägarens ansvar att din dagmatte inte ser till att lösa situationen för sin hund!

Jo, du ( ni andra) har rätt, men likväl att vi var där, den andre ville komma dit? Vem har rätten att vara där, vi eller de andra? Ska vi gå eller de som kommer? Hur länge gäller "ensamhetsrätten" när vi är där först?

Naturligtvis är det ingens problem ( mer än min nattmattes) att min nattmatte motionerar sin hund dåligt, men rent egoistiskt tänk från mig, så ville jag ge honom lite frihet en gång, och just då av alla tider kommer det en hund som antagligen inte funkar i gruppen.. Otur, slumpen, eller kalla det vad som helst. En timme på årets 365 dagar att just denne hund kommer...En timme, är vi så ego då?

Men hur ska den andra veta att ni bara är där en gång om året och det råkade vara just då?

Jag tycker att ni hade rätten på er sida, men ni behövde inte stanna en hel timma. 20 min som jag skrev innan tycker jag hade varit okej. Ni kunde kommit tillbaka senare när han rastat klart.

Men om vi vänder på det, mannen med schäfer hade varit där före er och varit där en timme med sin hund och ni inte har kunnat gå in, hur hade du känt då?
Nu har jag väldigt sällan tillgång till rastgårdar men de gånger jag har haft det så har min hund kommit överens med alla hundar och jag har inte funderat över problemet.

Personligen så händer det ibland, och jag går därifrån utan att bry mig. Min hund får sin motion/aktivering ändå, och ett sådant möte är bara något extra som vi kan skippa för tillfället. Nu var fallet annorlunda, eftersom jag tog med en extra hund just för ändamålet just denna gång då denna hunden skulle få vara "fri" en stund.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 350
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 730
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 331
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben