Jag har två innekatter och en 100% utekatt. Jag skulle väldigt väldigt gärna vilja att utekatten kom in åtminstone delvis. Fick jag bestämma skulle han vara inne helt.
För ja det är bättre och tryggare liv inne än hans liv ute. Trots att han var varm liggplats, får social samvaro och kel och får samma mat som innekatterna samt är märkt/vacc/försäkrad som innekatterna.
Jag har aldrig förlorat en innekatt innan 12 års ålder. Jag har förlorat två utekatter i förtid. Den ena pga ligamentskada med påföljande artros. Den skadade sig ute.
Den andra i vingelsjuka - en djävulsk sjukdom. Den blev inte ens två år, och blev sjuk ute.
Jag har inget emot varken inne- eller utekatter. Men jag glorifierar inte tillvaron för en utekatt.
Jag skulle aldrig tvinga en katt som vill vara inne att gå ut, och heller aldrig tvinga en katt som vill vara ute att gå in dock. Men jag hade efter den jag förlorade i vingelsjuka INTE tänkt ha utekatt igen. Sen flyttade en utekatt som levt det hårda livet helt sonika in i stallet och ansåg att jag var en lämplig livräddare. Så här är jag. Med en utekatt, och tillhörande oro mm.