@Monkie Nu har jag förvisso en mco och förstått att du inte är så intresserad av massa päls men vill ändå skriva ett litet inlägg hur det kan vara ibland just vad det gäller omplaceringar.
Hon har tidigare bott med kompis och i hus (nu ensakatt i lägenhet med nätad balkong, jag rekommenderar
nät med ståltråd minst p.g.a. säkerhet, allt utanför/nedanför är ju såå intressant dock gnager hon inte på annat alls) sen hon var liten och kom hit som 8 åring så självfallet en stor förändring och även ett sorgearbete efter sin vän och fd. matte och husse.
Pälsfröken (som jag kallar henne här på Buke)
är inte samma katt som när hon kom som omplacering till mig för ganska exakt 1 år sedan på flera sätt.
Jag är dock hemma i stort sett jämt och fått ge och ta, markera, backa, ignorera och vi har jobbat båda två intensivt och har nu en bra balans och trivsel.
Pälsen har blivit bättre då jag bytt foder men givetvis behövs en del pälsvård och koll regelbundet.
Från att inte fått röra kroppen så kan jag idag tokgosa magen och även raka en tova ensam, klippt tidigare med hjälp och sele, senast tova utan sele själv upplagd på köksbordet och hon förstod nog vad som var på gång och det är ju mysigt att ligga under varm lampa.
Något som är såväl för- som nackdel är kärleken till vatten, smidigt när det behövs utnyttjas mindre skoj om någon ger henne tillåtelse att dricka ur kökskranen men går att komma från med envishet och en vattenfontän med fallande stråle.
Har dock införskaffat i en till som variation som är klart godkänd men utan fall.
Det där med att ligga bredvid är inte lika intressant som tidigare, utan gärna i knä eller bakom ryggen eller utslagen på sidan efter kroppen när det ska sovas om hon inte ligger på fötterna/benen.
Pratar mer och mer och speciellt nu såklart när våren är på gång och det är inte alls samma gälla/"jobbiga" toner som mina tidigare katter då tonläget är dovare och mer ett "Buuurrrp" inte ett mjjjjaaau/iiiih.
Kort sagt: det kan ändra sig ganska rejält när tiden går och helt plötsligt inser man att man har inte samma beskrivning att delge som man haft.
Hoppas du hittar rätt individ som passar dig vilken att det än blir.
Ps. Stort varmt tack till
@cili som råkade kombinera ihop oss
Ds.