Rashjälp:)

emma016

Trådstartare
Hej!
Ytterligare en sån här tråd men tyckte det passade nu :)
Ska köpa ny hund snart, men har verkligen ingen aning om vilken ras.
Har haft settrar sedan jag var liten men det är bara mina föräldrar som jagar så nu vill jag ha en hund som passar mig bättre.
Jag är extremt sugen på en aussie, men vet också att dem tyvärr behöver lite för mycket hjärnmotion för mig. Skulle gärna vilja ha en hund med aussiens egenskaper men som behöver lite mindre aktivitet

Detta är vad jag letar efter i en hund:
Ingen jaktlust
Kunna följa med på långa ridturer och gå lös
Arbetsvillig
Följa sin ledare
Kunna träna lydnad och lite agility med
Frisk ras
Lättlärd
Fint utseende ;)

Så ni får gärna komma med lite tips på olika raser, tack:)

Aussiens egenskap är ju just att vara en aktiv brukshund. Det går extremt sällan att bara ta bort bara en detalj i mentaliteten utan att påverka de andra detaljerna. Minskar du behovet av mental träning får du oftast en hund som inte är lika villig att träna också (därmed inte sagt att de måste bli svårtränade).

En hund att vara fysiskt aktiv med och träna lite lydnad/agility med för skojs skull, där passar de flesta sällskapshundar in. Spontant tänkte jag papillon (för de ser jag själv som väldigt trevliga och glada, enkla hundar) men då får du kanske skippa snabba galopper när hund är med på ridtur. Annars kanske pudel som hålls kortklippt?

Hej!
Har haft settrar sedan jag var liten men det är bara mina föräldrar som jagar så nu vill jag ha en hund som passar mig bättre.
Jag är extremt sugen på en aussie, men vet också att dem tyvärr behöver lite för mycket hjärnmotion för mig. Skulle gärna vilja ha en hund med aussiens egenskaper men som behöver lite mindre aktivitet

Ingen jaktlust
Arbetsvillig
Följa sin ledare
Frisk ras
Lättlärd
Fint utseende ;)

Jag tänker Sheltie.

Hej!

Ingen jaktlust
Arbetsvillig
Följa sin ledare
Frisk ras
Lättlärd
Fint utseende ;)

Jag hade i stort samma lista, förutom ridturerna (rider inte nuförtiden). Plus att det skulle funka bra med barnen.

Vi har valt Löwchen, än så länge har vår Gusten bara bott hos oss en vecka, men det verkar lovande! Han har besökt sitt hunddaggis, åkt motorbåt o fyrhjuling, lärt sig sitt och ligg. Han är cool, lyssnar bra och är tokrolig.

Hej!

Ingen jaktlust
Arbetsvillig
Följa sin ledare
Frisk ras
Lättlärd
Fint utseende ;)

Vad är det för egenskaper du vill ha ifrån Aussien?

T.ex. Min Aussie är en jaktidiot, med extremt stort djurintresse. Skulle aldrig kunna gå att ha honom lös i skog och mark utan att ha stenkoll 200% av tiden. Så det finns sådana med.

Aussiens egenskap är ju just att vara en aktiv brukshund. Det går extremt sällan att bara ta bort bara en detalj i mentaliteten utan att påverka de andra detaljerna. Minskar du behovet av mental träning får du oftast en hund som inte är lika villig att träna också (därmed inte sagt att de måste bli svårtränade).

En hund att vara fysiskt aktiv med och träna lite lydnad/agility med för skojs skull, där passar de flesta sällskapshundar in. Spontant tänkte jag papillon (för de ser jag själv som väldigt trevliga och glada, enkla hundar) men då får du kanske skippa snabba galopper när hund är med på ridtur. Annars kanske pudel som hålls kortklippt?

Jag är inne på min 5:e Papillon. Det är bara en av dem som inte hunnit med i snabb galopp på stor häst. Den var inte rastypisk.
De flesta pappisar hinner med och orkar lite längre ridturer bara de är tränade för uppgiften i någon mån.

Vad är det för egenskaper du vill ha ifrån Aussien?

T.ex. Min Aussie är en jaktidiot, med extremt stort djurintresse. Skulle aldrig kunna gå att ha honom lös i skog och mark utan att ha stenkoll 200% av tiden. Så det finns sådana med.
Skulle vilja ha en hund som följer med överallt, är lättlärd, inte har så mycket jaktinstinkt och en hund som kan hänga med lös på långa galloper i skogen.

En vän har 2 aussies som hon har med sig överallt som jag verkligen älskar, de skulle aldrig drömma om att sticka och är hur lydiga och trevliga som helst, sedan så tränar hon brukslydnad och sök bl.a. med dem varje dag, vilket jag inte skulle ha tid med

Skulle vilja ha en hund som följer med överallt, är lättlärd, inte har så mycket jaktinstinkt och en hund som kan hänga med lös på långa galloper i skogen.

En vän har 2 aussies som hon har med sig överallt som jag verkligen älskar, de skulle aldrig drömma om att sticka och är hur lydiga och trevliga som helst, sedan så tränar hon brukslydnad och sök bl.a. med dem varje dag, vilket jag inte skulle ha tid med
Har du inte den tiden/lusten/intresset skall du inte skaffa dig en brukshund.

Jag förstår inte vart ifrån du har fått för dig att just det är en Aussie du beskriver ovan? Men efter din beskrivning så är Aussien inte vad du söker.

Du får gärna berätta lite mer om rasen :))
Google är din vän. Lite arbete får man allt göra på egen hand. ^^

Tänker på mellanpudel också! Tokroliga hundar. Eller en liten labbetik kanske?
Finsk lapphund?

Sedan är ju det där med "Ingen jaktlust" alltid ett vågspel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 528
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4