Rasfråga: American pinto horse

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 190
M

Midnightwalker

(Ligger frågan i rätt tråd?) :confused:

Snälla, jag ber er verkligen. Jag förstår inte ett sk*t och jag hittar verkligen ingenting vettigt på internet genom att googlat. Jag vill endast ha svar på svenska. Jag vill verkligen ha svar på mina frågor nedan.

Frågorna handlar enbart om rasen Pinto (som mååånga påstår vara enbart en färg) men snälla! Inga diskussioner om hur mycket si och så färg och ras dem är.

Det jag måste få tag på svar på är:

Pinto hästens exteriör
Användning av hästen i dag i Sverige och internationellt
Tävlingar
och gärna lite annat om rasen om ni kan det.

tusen tack på förhand! Vettiga svar uppskattas! :bump:

Sv: Rasfråga: American pinto horse

Kan börja med en förklaring Pinto är en färg och har ett eget register, rasen heter American PAINT Horse..:crazy:

Om du vill veta mer om rasen och dess standard så är det bäst att titta på www.paintinfo.se eller www.apha.com eller www.spha.se

/Carina (paintägare inte pinto...)

...för det var PINTO du menade? Inte PAINT (American Painthorse)?

Som Lenita skrev.... inte samma sak.

Man kan registrera en fläckig häst som Pinto oavsett ras, men en paint är en paint och inget annat.

Dock kan en paint vara reggad som pinto också.

Varför förklaras pinto då som en ras? Förstår inte! :(

Inte ras.
Men det finns ett eget register.
Man kan alltså registrera en häst som Pinto. Även en korsning, eller en häst som även är registrerad i rasförening också, bara den uppfyller pinto-kraven (vet inte om det räcker med att den är fläckig bara eller om det finns andra krav också, har inte läst in mig så noga på pinto)

Paint förväxlas ofta med pinto, och DET är en ras. Som sagt, en reggad paint kan man regga som pinto också, men för att den är fläckig.

ja har en pinto å va ja har förstått så får man registrera vilken ras som helst bara det inte är kallblod i den. fråga mej inte vrf. för vi ville betäcka en nordis me pinto å sen registrera som pinto om de vart fläckigt men det gick inte :/ allt från små skäck ponnyer till stora skäckhästar går typ å registrera.

hmm.. men pinto heter väl endast pinto? och inte american pinto horse? för det är ju painten som heter american paint horse? :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter