Rasförslag

Sv: Rasförslag

*KL*

Dessutom kräver showtypen av engelsk cocker mycket pälsvård och den amerikanska cockern kräver väldigt mycket pälsvård! Visst, man kan klippa ner hundarna. Men då behöver man ju inte ens ta med pälsvårdsfaktorn i beräkningen.

Någon föreslog whippet. Jag själv har, förutom cocker, även borzoi. Det lustiga är att många man möter ute frågar mycket om hur krävande borzoierna är. De behöver väl mycket motion? De behöver väl mycket pälsvård?

Och alla blir lika chockade när vi svarar att de krävande av våra hundar är - cockrarna! För de behöver mental stimulans och de behöver pälsvård! Dessutom är de mer förarbundna och kan bli ledsna om man lämnar bort dem. Borzoierna vill vara lösa lite varje dag och kräver annars promenader + (viktigt!!!) mys i soffan. De skiter i mental stimulering, även om tiken gillar att spåra och apportera. Pälsvården består i bad till utställningar, samt borstning då och då. De går gärna på dagis - bara de väl har vant sig vid dagfamiljen och (viktigt!!!) får service!

Cockrarna... de behöver träna och "göra" något ganska ofta. Den ena är en arbetsmyra och behöver lite varje dag. De badar varje vecka. De trimmas en gång i månaden ungefär, de borstas och kammas oftare.

Jag har länge tänkt att whippet borde vara en ultimat sällskapshund. De förefaller vara glada och pigga men verkar på vinthundars sätt gärna hänga med men inte ha några krav på mental stimulans. Pälsvården innebär avdammning med trasa + bad vid behov. Storleken är bra. Och de många vinthundar är ju ganska gosiga med sina ägare men kan vara lite fjära mot andra.

Har aldrig haft en whippet - men jag tycker de verkar vara KANON!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka