Rasförslag

Jozelle

Trådstartare
Hej!

Jag har några ett par raser jag funderar på om jag ska skaffa en valp av om ett år eller två, men vill fråga er vilka raser ni tänker på när ni läser mina önskningar och möjligheter, so here it goes!

Jag vill ha en hund i storlek någonstans mellan border collie och golden retriever.

Jag lever ett aktivt liv med promenader och stallvistelse, långa ridturer osv. Spenderar många timmar i stallet, där hunden har möjlighet att gå lös på ett säkert sätt. Jag rider mestadels ut och då kommer hunden kunna vara med, både lös och kopplad.

Jag har både hundkunniga i min närhet som kan ha hunden när jag jobbar, och jag har möjlighet att ha med hunden på jobbet.

Målet med hunden är att kunna träna mycket, gärna några timmar varje dag! Allt från lydnad till agility till spår. Kanske försvar med? Jag är öppen för allt, sålänge hunden är ambitiös och arbetsvillig och tycker det är roligt.

Jag är hundvan och har haft flera hundar innan. Tränat en del lydnad, och agility men inga mängder pga hundens ointresse.

Jag är 22år så barn är aktuellt under hundens levnadstid.

Tack på förhand! :)

Kanske försvar med?

Är det skydd du tänker på? Det "duger" egentligen bara schäfer, malle, holländare och rottis till om man ska träna seriöst för tävling. Är dock i regel svårt att komma med i skyddsträningsgrupper, speciellt om man bara vill "prova på". De vill oftast att man har hunden i tjänst eller siktar på att tävla/redan tävlar.

Är det skydd du tänker på? Det "duger" egentligen bara schäfer, malle, holländare och rottis till om man ska träna seriöst för tävling. Är dock i regel svårt att komma med i skyddsträningsgrupper, speciellt om man bara vill "prova på". De vill oftast att man har hunden i tjänst eller siktar på att tävla/redan tävlar.

Okej, det var bra att veta! :) Det är inte med på listan över måsten, mest att jag är öppen för vad hunden verkar tycka är roligt. :)

Belgisk vallhund är faktiskt en av raserna jag tittat mycket på, fast inte malle utan groenendael eller terv. :) har spenderat en hel del tid med individer av de varianterna och de verkar passa mig bra. Har tittat mycket på australian shepherds med, samma med dem. Umgåtts en del med, och gillat.

Många grönisar o tervar har svajig mentalitet, samma gäller aussies.

Vad menar du med storlek mellan BC o golden?
Jag har haft flera stycken o deras storlek varierar kraftigt, min minsta var en tik på 13 kg var 54 cm i manken, senaste hanhunden var 28 kg i sin glans dagar o mätte 68 cm i manken.

Jag tycker kelpie! Har haft labbe och har träningskompisar med jaktgoldens men kelpiesarna är mycket lättare att få bra vardagslydnad på och det är superviktigt att de lyder om de ska vara lösa när man rider.

Ja, jag tänker spontant på kelpie eftersom du måste ha en hund som inte springer bort.

De kelpie jag har träffat har varit fina att jobba med utan att visa otålighet.

Nu är det många år sedan jag umgicksmed kelpie och kanske har aveln förändrats; men då tränade jag och tävlade i spår och var med i sökträningsgrupp.

"Våra" kelpie höll huvudet kallt. Gnällde inte och blev stressade om de var uppbundna en stund och de var oerhört kvicka i lydnaden.

Kanske hade de duktiga förare men jag upplevde dem som stadiga och stabila och de hade härligt fokus och "go".

Hej!

Jag har några ett par raser jag funderar på om jag ska skaffa en valp av om ett år eller två, men vill fråga er vilka raser ni tänker på när ni läser mina önskningar och möjligheter, so here it goes!

Jag vill ha en hund i storlek någonstans mellan border collie och golden retriever.

Jag lever ett aktivt liv med promenader och stallvistelse, långa ridturer osv. Spenderar många timmar i stallet, där hunden har möjlighet att gå lös på ett säkert sätt. Jag rider mestadels ut och då kommer hunden kunna vara med, både lös och kopplad.

Jag har både hundkunniga i min närhet som kan ha hunden när jag jobbar, och jag har möjlighet att ha med hunden på jobbet.

Målet med hunden är att kunna träna mycket, gärna några timmar varje dag! Allt från lydnad till agility till spår. Kanske försvar med? Jag är öppen för allt, sålänge hunden är ambitiös och arbetsvillig och tycker det är roligt.

Jag är hundvan och har haft flera hundar innan. Tränat en del lydnad, och agility men inga mängder pga hundens ointresse.

Jag är 22år så barn är aktuellt under hundens levnadstid.

Tack på förhand! :)

Isländsk fårhund kanske? Alla jag har träffat har varit mycket trevliga! Men det är ju en vallhund, med allt vad det innebär, och den kräver mycket aktivering (vilket du ju verkar vara villig att ge den).

Portugisisk vattenhund har jag hört mycket gott om oxå!

Du jobbar, är i stallet flera timmar varje dag och vill träna hund flera timmar om dagen?
Är det en realistisk kalkyl att ha tid med?

Du jobbar, är i stallet flera timmar varje dag och vill träna hund flera timmar om dagen?
Är det en realistisk kalkyl att ha tid med?

Mitt schema tillåter det, ja. :) jag jobbar inte heltid, och jobbar bra tider för att kunna använda min lediga tid. Dessutom har jag mycket hjälp av duktiga hundmänniskor i min närhet, och hunden kan vara med på jobbet där aktiv träning som spår visserligen är svårt, men en del aktivering är möjlig.

Stallet snittar 2-2,5h om jag rider då flera timmar är väl lite av en överdrift, har bara en häst. :)

Jag har inte som krav att träna flera timmar om dagen, men jag gör det gärna. Upplever att målmedveten aktivering som spår ofta räcker att träna en "kortare" tid, medan en aktiv hund kan gå på promenad i timmar utan att vara nöjd. Givetvis räknar jag in sådant också.

Många grönisar o tervar har svajig mentalitet, samma gäller aussies.

Vad menar du med storlek mellan BC o golden?
Jag har haft flera stycken o deras storlek varierar kraftigt, min minsta var en tik på 13 kg var 54 cm i manken, senaste hanhunden var 28 kg i sin glans dagar o mätte 68 cm i manken.

Den storleksramen är perfekt! Jag vill inte ha en papillon och inte heller något Grand danios, men 15-30kg är helt ok! ;)

Jag har inte som krav att träna flera timmar om dagen, men jag gör det gärna. Upplever att målmedveten aktivering som spår ofta räcker att träna en "kortare" tid, medan en aktiv hund kan gå på promenad i timmar utan att vara nöjd. Givetvis räknar jag in sådant också.
Spår är varje hunds o hundägares dröm när det gäller mental arkivering. När polletten trillat ner så kan man göra spåren svårare, både underlag, längd o liggtid.

Själv lägger jag ganska svåra spår. Jag passerar gärna områden som är vattensjuka o områden där spårkärnan flyttat på sig när han får ta upp spåret dagen efter.

Spår är varje hunds o hundägares dröm när det gäller mental arkivering. När polletten trillat ner så kan man göra spåren svårare, både underlag, längd o liggtid.

Själv lägger jag ganska svåra spår. Jag passerar gärna områden som är vattensjuka o områden där spårkärnan flyttat på sig när han får ta upp spåret dagen efter.

Spår har jag bara gjort lite, men jag älskade det och vill gärna göra det med min hund. Vid stallet har mina föräldrar 10hektar mark av varierad terräng och markägarna runtom tycker bara det är kul om en är där med (förutom där det är nyplanterat såklart).

Jag har börjat plugga på mer om spår, och även kollat upp var det finns kurser när det väl är dags för hund, dvs nästa eller nästnästa år. Jag vill inte ta några förhastade beslut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 985
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar