Raser inom dressyren

Blackberry

Trådstartare
Hejsan! Jag skulle behöva hjälp med en grej. (För det första vill jag bara ursäkta mig med att jag inte kan ett skvatt om dressyr, då jag är travtjej.)
Jag har nämligen en ståtlig och väldigt vacker kallblodstravare där hemma i stallet som lagt travskorna på hyllan. Och nu undrar jag alltså om en kallblodstravare får tävla i dressyr?:confused:
En vännina provred honom och blev väldigt imponerad av hans sätt att röra sig, och eftersom det är en häst med energi, så vore det kul om han fick prova på någon lätt dressyr. Och om han får tävla, vad krävs för at han ska få delta? Han är ca.163 hög och 13 år om det har någon betydelse... ^^

Tack på förhand!:laugh:

Senast ändrad:
Sv: Raser inom dressyren

Ja varför skulle han inte få starta i dressyr? Alla raser är välkomna att tävla.
Ska hästen tävla högre än lokal nivå så behöver han en hästlicens. Sedan så måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensan.

vaccinerad är han, men vad är en hästlicens? Tror inte att han kommer högre än någon lokal tävling, men kan vara bra att veta iaf!:idea:
Förutom en duktig ryttare, vad behövs inför tävling? :confused: hoppas det är okej med mina frågor!

En hästlicens är en avgift som du betalar till svenska ridsportsförbundet för att hästen ska få deltaga i tävlingar på regional nivå och högre.

Ryttaren som skall tävla behöver grönt kort och ryttarlicens. En vettig sadel av engelsk typ och träns med ett bett som är godkänt att tävla på. Kolla in TR på www.ridsport.se

Okej!:) Hur är det med benlindor , schabrak o sånt? Måste manen vara knoppad eller får den vara "naturlig" ? Hmm, jag har bara en källquist excellent dressyrsdadel... det fungerar väll på en låg nivå?
;)

Okej!:) Hur är det med benlindor , schabrak o sånt? Måste manen vara knoppad eller får den vara "naturlig" ? Hmm, jag har bara en källquist excellent dressyrsdadel... det fungerar väll på en låg nivå?
;)

Benlindor får du inte ha inne på banan, inte heller vanliga benskydd...Tänk på att du inte heller får ha spö inne på tävlingsbanan.

Schabrak är snyggast om man har ett vitt, men jag tror inte det är ett måste.

Nu var det några år sedan jag var ute och tävlade men jag tror knappast man måste knoppa manen om man inte vill. Dock tycker jag det ser vårdat och trevligt ut. Men kan tänka mej att din häst har ganska mycket man om den är en kallblodstravare.

En dressyrsadel blir ju alldeles utmärkt om det är dressyr du ska ut och tävla...:laugh:

Mvh Domino_s

Så længe hæsten ær godkænt vaccinerad, du har grønt kort och ryttarlicens ær det bara att køra på.
Hæstlicens behøver du inte tænka på nu i førsta omgång, det kommer først på en något høgre nivå.

Jag skulle föreslå en inbakad fläta längs mankammen.
Knoppar blir inte snyggt i en lång, tjock kallblodsman, men det är samtidigt snyggt om man ser halsen.

Det är iofs inget tvång att fläta, så det går bra att vara naturell om man vill det.

Tack för svar!:D Känner mig lite klokare nu:idea:
Bara en sista fråga, av de dressyrtävlingar jag sett, använder ingen ryttare hjälm...??:cool:

I MSV:A (Visst är det från MSV:A?) och uppåt rider man med hatt. :)
Jag tror dock att man får ha hjälm om man vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Söker en allroundhäst som ska ridas av mig och tjejerna och gå i allmänt blandad ridning såsom i skog och mark, på ridlektioner, för...
2
Svar
27
· Visningar
3 126
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka