Rasen varmblod

Sv: Rasen varmblod

Jag har en varmblodstravare på foder som jag med ganska stor säkerhet ska köpa. Honom håller jag på att utbilda som ridhäst, inte för att tävla utan för att ha en häst som passar mig och som jag kan utvecklas tillsammans med. Han har inte de egenskaper som behövs för att ta mig dit jag långsiktigt vill komma med min ridning, men han har ett underbart psyke, en härlig framåtbjudning och vilja att jobba som just travare ofta har, och det är allt jag önskar i nuläget. Sen har han en ok exteriör för ridning (/dålig för trav :p), och en ridbarhet som jag fastnade för direkt.

Skulle jag däremot vara intresserad av att tävla i ridning, speciellt på lite högre nivå, så skulle jag nog inte skaffa en travare. Det finns en anledning till att man främst ser halvblod i högre klasser i dressyr/hoppning/fälttävlan - precis som det finns en anledning till att man inte ser skymten av dem på travbanorna. Olika raser är avlade för olika ändamål och jag tycker inte man kan klandra en tävlingsryttare för att denne inte vill ha en travare mer än vad man kan klandra en travmänniska för att denne inte vill ha ett halvblod. Inte väljer man en shire i första hand om man vill tävla gymkhana. Osv.

Sen är det klart att man inte behöver tycka illa om en ras eller typ av häst för att den inte passar en själv och ens mål. Jag skulle t.ex. inte vilja ha en ridponny då jag inte skulle ha någon direkt användning av den, men jag tycker att det är bra att de finns så att ponnyryttare kan ha hästar som passar dem och som de vill ha. :)
 
Sv: Rasen varmblod

Har själv ett vbl sto.

Jättetrevlig, absolut ingen häst jag rekomenderar som första häst eller till någon som vill satsa hårt på ridsporten. de är helt enkelt inte framavlade för ridning, även om de går att rida på.

Så enkelt är det ju bara, men de kan de också, men man kommer ju inte upp till eliternas nivå inom varken dressyr eller hoppning om man inte har råd att lägga flera år och miljoner på träningar.

Har ingenting emot dem, kanske jag måste säga åter igen.
 
Sv: Rasen varmblod

Håller med dig. Jag har en fd travhäst. Jag ser inte honom som annorlunda mota någon annan ras, varför skulle jag? Han har ett dunderpsyke men däremot en kropp som är tillför att gå snabbt rakt fram. Därför är han för mig, den bästa skogskompisen jag kan tänka mig.
 
Sv: Rasen varmblod

+ på den

Och mina personliga erfarenheter är att det ofta är yngre tjejer m dålig ekonomi som sen inte bara har svårt att betala för hästens välmående utan även för stallutgifter etc
Tur att man är en äldre tjej (tantvarning) med ordnad ekonomi då;) Sorry, kunde inte låta bli:D
 
Sv: Rasen varmblod

Jag skulle inte välja travare, de har inga bra gångarter och många har inte heller någon fin exteriör. Däremot har de jag träffat haft ett mycket bra temperament.
 
Sv: Rasen varmblod

Antar att du menar travare? Har absolut inget emot travare som häst. Men som ryttare så ska man vara medveten att de är avlade att trava fort framför en vagn och har rörelser efter det. Så vill man tävla dressyr och hopp så kanske det inte är den idealiska hästen. Det blir en massa träning på exempelvis galoppen som för de flesta travarna inte är bra. det gör det inte så lätt för dom på exempelvis en hoppbana då allt är beräknat på att hästen ska ha en viss stegländ eller på dressyrbanan där du ska krumelutta på ett visst sätt. Jag tycker att man välja sin häst efter det man ska ha dom till. Du köper inte en gymnastiksko om du ska dansa balett...
 
Sv: Rasen varmblod

Antagligen den ras som ligger närmast mitt hjärta, konkurerar med kallblodstravaren men jag tror varmbloden är snäppet roligare.

på plus
Snabba hästar både i huvudet och kroppen så att säga, ofta massor med will to please, arbetsnarkomaner, om rätt hanterade väldigt trevliga, trygga och lugna hästar. Fantastiskt roliga att köra :love:

på minus ligger såklart den begränsade ridbarheten
många har svårt att hålla rätt på sida långa ben och hålla gångarterna rena
en del hästar har helt fel kropp för ridning vilket försvårar eller förhindrar vettig ridning.


---
Och så ett till minus är att allt för många hamnar hos fel ägare efter avslutad karriär, för att dom inte har nått värde som ridhäst, Jag hävdar bestämt att många travare får skador när de går som ridhästar INTE nödvändigtvis på grund utav en travkarriär utan minst lika ofta på grund utav att folk inte vet hur man gör när man omskolar en häst från trav till ridning
 
Sv: Rasen varmblod

Antagligen den ras som ligger närmast mitt hjärta, konkurerar med kallblodstravaren men jag tror varmbloden är snäppet roligare.

på plus
Snabba hästar både i huvudet och kroppen så att säga, ofta massor med will to please, arbetsnarkomaner, om rätt hanterade väldigt trevliga, trygga och lugna hästar. Fantastiskt roliga att köra :love:

på minus ligger såklart den begränsade ridbarheten
många har svårt att hålla rätt på sida långa ben och hålla gångarterna rena
en del hästar har helt fel kropp för ridning vilket försvårar eller förhindrar vettig ridning.


---
Och så ett till minus är att allt för många hamnar hos fel ägare efter avslutad karriär, för att dom inte har nått värde som ridhäst, Jag hävdar bestämt att många travare får skador när de går som ridhästar INTE nödvändigtvis på grund utav en travkarriär utan minst lika ofta på grund utav att folk inte vet hur man gör när man omskolar en häst från trav till ridning

Amen för det:bow::bow:
 
Sv: Rasen varmblod

Gud har hemskt mycket att säga om den rasen !
Jag har ett varmblod som gått på travet i 13 år har finare leder än de flesta hopphästar och han är inte ett dugg utsliten!

När han kom tiill mig för 3 år sedan gick det inte gör mycket med honom, Jag fick honom helt gratis med alla tillbehör med honom. Nu kan jag rida barbacka på honom med ett rep runt halsen och han lyssnar endast på , trav, galopp, skritt, vart jag kollar och vart min vikt ligger ! Alltså om jag säger galopp tar han rätt galopp då han vet vart jag kollar och håller min vikt, han har ingen travar trav eller liknande, och om någon skulle säga till mig att den svenska varmblodstravaren är skräp, bortkastad tid, eller annat fult vet jag verkligen inte vad jag skulle göra .

Jag vill också påpeka med rätt perspektiv kan vem som helst med tanke på att jag är 14 år !

Kram Frida
 
Sv: Rasen varmblod

Nu kan jag rida barbacka på honom med ett rep runt halsen och han lyssnar endast på , trav, galopp, skritt, vart jag kollar och vart min vikt ligger ! Alltså om jag säger galopp tar han rätt galopp då han vet vart jag kollar och håller min vikt, han har ingen travar trav eller liknande, och om någon skulle säga till mig att den svenska varmblodstravaren är skräp, bortkastad tid, eller annat fult vet jag verkligen inte vad jag skulle göra .

Låter väldigt kul med en så välutbildad travare :) Har du några bilder eller någon film när du rider med rep?
 
Sv: Rasen varmblod

Jag har absolut inget emot dessa hästar. Jag har ett varmblod själv faktiskt. Jag dömer hästen efter temperament och personlighet, inte efter ras eller färg. :)
 
Sv: Rasen varmblod

Jag skulle inte välja travare, de har inga bra gångarter och många har inte heller någon fin exteriör. Däremot har de jag träffat haft ett mycket bra temperament.

Finns många travare som har en toppen fin exteriör, dvs som en travare bör se ut. På auktioner inför köp är det många tränare som betygsätter just exteriören efter ett poängsystem. :angel:


*Knapplån*
Ingen har någonsin kommenterat mina hästar, vare sig travare, ponnyer eller ridhästar.... Men jag blir jämt kommenterad... Som dressyrtant i travkretsar och som travmänniska i ridkretsar...
Ser mig helst som hästmänniska :D
 
Sv: Rasen varmblod

Jag skulle inte välja travare, de har inga bra gångarter och många har inte heller någon fin exteriör. Däremot har de jag träffat haft ett mycket bra temperament.

Varför generalisera????

Finns massor av vbl med bra gångarter och exteriör! Precis som i annan avel så blir inte alltid individen vad den var tänkt att bli, och de exemplaren brukar bli utomordentliga ridhästar.

Vill man ha en bra kompis och gillar att utbilda så är vbl superbra! Vill man tävla på HÖG nivå så bör man nog välja ras efter vad man vill göra.
Min absolut bästa häst ever är en korsning vbl/kbl travare, helt underbar:love:
Blir ingen stjärna inom hopp/dressyr, men passar enormt bra till western (trail då), och det sysslar vi med, målet är att rida SM:laugh: med bra resultat (dock inte i år!!:angel:)
 
Sv: Rasen varmblod

Skulle vilja öppna en diskussion om Varmbloden. Har själv ett varmblods sto. Men det sägs mycket strunt om varmblod t,ex att dom är låtsashästar. Vet ej vart folk fått det ifrån. Varmblod är dom mest lojala hästar jag jobbat med.

Men vad tycker ni om varmblodet bra eller dåligt? gott eller ont?

Det hade kanske varit bra om du utvecklat din frågeställning lite?
Menar du varmblodig travare till ridning, eller menar du övrigt varmblod, eller menar du varmblodig travare till trav? Eller menar du helt enkelt hästen som ras, dvs hur den är att ha som häst oavsett till vad?

Svaren du får blir ju utefter vad den som läsare själv kopplar till, tex "dålig exteriör" då den som skrev det antagligen använder en häst med hög ridbarhet som norm om jag nu också ska generalisera.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 834
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: igbest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp