Rasen varmblod

Korpikjuliah

Trådstartare
Skulle vilja öppna en diskussion om Varmbloden. Har själv ett varmblods sto. Men det sägs mycket strunt om varmblod t,ex att dom är låtsashästar. Vet ej vart folk fått det ifrån. Varmblod är dom mest lojala hästar jag jobbat med.

Men vad tycker ni om varmblodet bra eller dåligt? gott eller ont?
 
Sv: Rasen varmblod

För slippa fem sidor där folk måste ifrågasätta TS val av namn på rasen och huruvida puckad vederbörande är som inte kan lr vet så vill jag förtydliga för de som inte kan lista ut det själv:

TS menar SVENSKA VARMBLODIGA TRAVHÄSTEN
 
Sv: Rasen varmblod

Å nej, jag satt ju och väntade på lynchmobben :cry: (ja jag är en dålig människa)

TS: Den varmblodiga travhästen är väldigt bra på att vara travhäst, som ridhäst däremot kan den generellt inte hävda sig mot varmblodiga ridhästraser. Med det inte menat att de är helt odugliga, bara att de har sämre förutsättningar än de raser som är avlade för ändamålet.
 
Sv: Rasen varmblod

Den varmblodiga travaren är en fantastisk draghäst med mycket speed. Ofta välhanterade sedan unga år och i många fall trevliga i temperamentent.
 
Sv: Rasen varmblod

Som travmänniska är jag väldigt förtjust i varmblodstravare, högt över kallblod, och anser de flesta vara intelligenta, lätthanterliga och positivt inställda till jobb. Tyvärr ofta lite för måna om att vara till lags, vilket brukar slå emot dem om de hamnar fel som ridhästar. Och allt är i mina ögon väldigt beroende på stam, kan tilläggas.

Som ridhästar (tänker på engelsk ridning, saknar kunskap om övriga ridgrenar) finns det väl vissa som kan gå helt okej och ta rosetter på lägre nivåer, men det är generellt självklart inga hästar som har möjligheter att ta sig upp i klasserna, men det innebär ju såklart inte att de är "låtsashästar". Har nog själv aldrig hört det uttrycket, däremot en del ridfolk som anser att travare överhuvudtaget inte bör ridas på.
 
Sv: Rasen varmblod

Om du använder sökfunktionen kan du hitta X antal trådar om varmblodstravares för- och nackdelar. Då kan du läsa direkt och slipper vänta på svar i just denna tråden.
 
Sv: Rasen varmblod

Jag tycker bra om travhästar, jag lärde mig att rida på travhästar. Dom är individer som alla andra hästar, finns trevliga och mindre trevliga, precis som hos alla raser.

Ärligt talat så har jag aldrig hört någon prata illa om speciellt travhästar som ridhästar, i stallen där jag stått i där det är många på en mellannivå ev högre nivå och där nästan alla har halvblod, där är nästan alla "udda" raser lika ifrågasatta som träningshästar oavsett nivå på träningen (med andra ord alla ickehalvblod, araber tex har varit väldigt utsatta i iallafall dom stallen). Lite mentaliteten att "folk som inte har halvblod med bra stam inte är seriösa i ridningen".
 
Senast ändrad:
Sv: Rasen varmblod

Finns ju som sagt hur många trådar som helst om detta och diskussionen urartar ofta till väldigt låga nivåer.

Kan bara dela med mig av mina åsikter och jag tycker då såhär:
Varmblod (då travarvarianten), Kallblod, Islandshäst, Varmblod/halvblod... Hästar allihop och är absolut ridbara allihop. Men de har olika förutsättningar och det går inte att blunda för. Jag själv skulle inte köpa ett varmblod (travare) vare sig den är travstartad eller ej då de inte är avlade för och har förutsättningar för vad jag vill syssla med. Lika väl som att jag hade kunnat köpa en travare om jag inte hade några högre krav (eller någon av de andra jag räknade upp -är smygförtjust i framförallt fjordingar och haflinger och bor jag nånsin på egen gård kan det nog bli en sån, bara för att ha skoj med).
Jag tänker såhär att självklart går travare att rida på och en del blir riktigt fina också (både gör högre rörelser i dressyr och hoppar högt), men då är det ju en som har mer exteriöra förutsättningar för ridning än "standarden" som är avlad för att springa jäkligt fort, precis som att mitt dressyravlade halvblod absolut skulle kunna köras och han skulle säkert kunna springa fort -men med hans ridavlade (hittar på egna ord) exteriör hade han aldrig kunnat mäta sig med en varmblodig travare.
Jag väljer ju inte en häst som redan från början har saker emot sig om jag siktar på högre klasser längre fram, det blir jobbigt nog ändå. Men skulle någon komma med en travare som har motsvarande gång och lätthet för rörelserna som mitt halvblod -så hade jag ju inte brytt mig om den så var grön med prickar på, utan då hade jag ju lika gärna kunnat köpa den som den jag har.

Hästar allihop (och lika bra "som hästar") och man kan ha dem till vad man vill, men att hävda att alla har samma möjligheter och kan bli lika bra i allt är bara barnsligt
 
Sv: Rasen varmblod

"Don efter person"
Dvs häst efter den ridning man utövar. Vill man rida på hobbynivå så är varmblodet jättebra. Vill man tävla i ex. hoppning kanske man ska välja en häst som är avlad för just det för att få bästa möjliga utdelning.
Sen handlar väl allt om individ, vissa individer är väl helt klart mer lämpade för ridning än andra sen handlar det om utbildning.
Vi har nyss köpt varmblod som är utbildad. Hon kan både dressyr och hoppning. Hon är perfekt för oss på hobbynivå, på den nivån vi rider på vill säga. Skulle någon i familjen satsa på Grand Prix så vore hon icke den ultimata hästen.
För oss är hon det:)
 
Sv: Rasen varmblod

Jag är travhästägare det har varit egna amatör tränade starthästar men nu har vi inga starthästar pga småbarn så de hästar vi har är fd travare som körs och rids på en del nu hör till saken att jag/min familj inte är direkt ridkunniga och inte så intresserad av ridsport heller, som vi sålt vidare som ridhästar vi harhaft några ridhästtjejer på olika nivåer som hjlp till att rida in och "omvandla dom till ridhästar och som jag ser det så är det ju helt klart att travhästar är just det, travhästar, men de kan användas till olika grenar på lägre nivåer.
Hade ett varmblod som tävlar i western och den går bra mot quarterhästar, hade ett annat varrmblos en liten tjej som är ridskolehäst som älskas av alla på ridskolan för att hon ställer upp på allt och hävdar sig förvånadsvärt bra i alla grenar (ridskolechefens ord-inte mina!) utom dressyr eftersom gångarten och särkilt traven är speciell just för travhästar.

Men de flesta går som sällskapshästar eller de som bara vill ha en billig skogsmullehäst och inte är intresserad av att tävla. Och det tror jag är vanligast bland de som köper en travare.

ingen ide att överdriva att tro att man köper en billig fd travhäst och tro man kan tävla på svår nivå, deremot så tror jag ärligt talat att de klarar upp till vissa nivåer på klubbtävlingar. Som ridskolechefen sa att många köper ridhästar som de igentligen inte klarar av. Varmblodiga travare är ofta världigt snälla och lätthanterliga, särkilt om de inte tränas/fodras för travprestationer.

Jag behöver väl inte lägga till att jag tycker varmblodiga travare är bäst :love: :love:!
 
Sv: Rasen varmblod

Varmblod är väl precis som alla andra raser, de har sina för och sina nackdelar.

Jag kommer inte att köpa ett varmblod för att dem passar inte mig, jag vill ha mer ridbarhet än vad de kan erbjuda.
Däremot tycker jag att de flesta varmblod jag träffat på har varit väldigt trevliga och enkla att hantera då de ofta sett och varit med om "allt".
 
Sv: Rasen varmblod

Jag älskar psyket hos travare, i övrigt har jag väl inget speciellt för lr emot.

Däremot ogillar jag många ridtravar ägare eftersom de ofta har så dålig kunskap så de förstör hästarna och därmed även rasens rykte.
 
Sv: Rasen varmblod

Tänk bara tanken nu. (om jag ens vet vad jag pratar om, men för hoppningsvis kan ni klura ut det åt mig :idea::p )

en trav häst som kan trava är värd 100 000:- på travet, men som ridhäst är den värd 5000:-

ett halvblod som kan dressyr är värd 100 000:- som dressyrhäst, men som travhäst 5000:- (om ens det, kanske värdelös t.o.m)

Mitt fullblod jag hade var värd MYCKET mer på galoppen än dom 9000:- som jag köpte honom för som ridhäst, bara pga en skada.
Han var mkt ful i exteriören och hade fula gångarter samt usel på att hoppa, men galoppera, DET kunde han!

Alla hästar har ett lika värde, ja.
Men om man inte utnyttjar deras naturliga(okej, framavlade) talang så har dom inget värde.

Men för ägaren som älskar sin häst, är den ovärderlig!:love:

Min Kallblods travare är ovärderlig för mig :love:, men som högpresterade rid- & tävlingshäst, nej:grin:

förstår ni vart jag vill komma?:)
Är usel på att förklara:p
 
Sv: Rasen varmblod

Jag älskar psyket hos travare, i övrigt har jag väl inget speciellt för lr emot.

Däremot ogillar jag många ridtravar ägare eftersom de ofta har så dålig kunskap så de förstör hästarna och därmed även rasens rykte.

+ på den

Och mina personliga erfarenheter är att det ofta är yngre tjejer m dålig ekonomi som sen inte bara har svårt att betala för hästens välmående utan även för stallutgifter etc
 
Sv: Rasen varmblod

För slippa fem sidor där folk måste ifrågasätta TS val av namn på rasen och huruvida puckad vederbörande är som inte kan lr vet så vill jag förtydliga för de som inte kan lista ut det själv:

TS menar SVENSKA VARMBLODIGA TRAVHÄSTEN

:rofl::rofl::rofl:

Kunde inte låta bli:o

För mig är en en häst en häst, stolt ägare av tre hästar av "rasen" cocktail!:bump:
 
Sv: Rasen varmblod

Bra eller dåligt att köpa en varblodig travhäst beror väl på vad jag vill ha ut av mitt hästägande eller?
Kan dra en liknelse vid hundar, inte går jag och köper en mopps om jag vill jaga älg med hunden utan i så fall en jämte eller annan som är avlad för älgjakt.
Tänker likadant med hästar

Kram
 
Sv: Rasen varmblod

Men det sägs mycket strunt om varmblod t,ex att dom är låtsashästar.
Varför är det bara känsliga småtjejer som "hör" dessa kommentarer? :angel:
Eller som tolkar "de har inte samma förutsättningar som ett halvblod" som att "travare är odugliga, låtsashästar". :grin:

Jag har aldrig hört någon säga sådant om varmblodiga travare, aldrig.
 
Sv: Rasen varmblod

Jag tycker om alla hästar, men just travaren ligger mig extra varmt om hjärtat.
Det finns nog inget jag bryr mig mindre om vad folk tycker om rasen, så jag hänger inte upp mig på kommentarer eller åsikter.

Vår pålle är Svensk varmblodig travare och han är den perfekta hästen för oss! :love:

33149136.jpg
 
Sv: Rasen varmblod

Varför är det bara känsliga småtjejer som "hör" dessa kommentarer? :angel:
Eller som tolkar "de har inte samma förutsättningar som ett halvblod" som att "travare är odugliga, låtsashästar". :grin:

Jag har aldrig hört någon säga sådant om varmblodiga travare, aldrig.


Kanske för de är känsliga? Jag vet att jag tog illa vid mig när ngn "kritiserade" min sköthäst när jag var" småtjej". Och de var av raserna ardenner, angloarab, div. imp. av halvblod och svenska halvblod.

[Och jag har hört sägas en hel del om travare. Nu senast var det att man kan inte skicka sin ridhäst med transportfirmor för där åker det travhästar och de vet man ju att de har mängder av smittor. Kanske sant, kanske inte. Innan dess så var det ett måste att det var travare som drog ned medelåldern på svenska halvblod, en undersökning som Agria? hade gjort. Hur nu svenska varmblodiga travaren har med svenska varmblodiga hästen att göra? Och varför kom just travaren upp som första tanke i dennes hjärna?
Är man en person i ett hav av småtjejer som ser upp till en måste man tänka sig för vad man säger. Tycker jag iaf.]

Sedan har väl jag fått höra/känna på en del. Men jag är ingen känslig småtjej, jag har gjoirt mitt val. För jag kan göra det valet. Det är inte säkert att de känsliga småtjejerna kan det. Så respektera vad de känner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 834
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: igbest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp