Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Immer skrev:Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser, så visst är det mycket mer än travhästar. Även halvblod, fullblod, PRE, frieser mm är varmblod.
Travarens ras heter varmblodig travhäst och inget annat. Alltså är den alltid en varmblodig travare, oavsett vad den används till.
Immer (som har en kallblodstravare som ridhäst)
Immer skrev:Visst kan ardennerhästar hoppa - frågan är bara hur pass bra det är för deras ben. Det blir ju en stor belastning på frambenen när de landar.
Immer
Immer skrev:Knappast. En lättare häst är dessutom både smidigare och rörligare.
Immer
Corminta skrev:givetvis kan man inte undkomma att på högre tävlingsnivå krävs det en viss fysisk grundstomme vilken vissa hästraser helt enkelt inte kan uppbåda
Corminta skrev:jag ska rida grand prix på en islänning - bara för att bevisa motsatsen!
_gimlet_ skrev:Precis, där har du det! Alla varmblodstravare jag har sett har varit överbyggda, taniga, utan överlinje, helt enkelt utan vettig ridhästexteriör. Utöver detta så har de flesta varit långhåriga, felaktigt skodda/verkade, antagligen inte bra utfodrade, haft illasittande utrustning och varit allmänt risiga. Dock har väl detta mer att göra med brister i ägarnas kunskapsförråd, och inte något specifikt för rasen. Specifikt för rasen är däremot att ingen varmblodstravare jag har sett har rört sig "ridhästmässigt". Iofs. har ingen haft en vettig ryttare på ryggen heller, men även om de haft en elitryttare på ryggen kvarstår ändå faktum: de är travare och ingen ridhäst! Travarna är inte avlade för ridsport.
Det var ju ett realistiskt mål. Lycka till :smirk: .
hillevie skrev:det finns faktiskt travare som lyckats riktigt bra på tävlingsbanan(då inte bara travbanan)...
_gimlet_ skrev:Jaså! Vilka då? Jag har inte sett en enda på dressyrbanan iallfall :smirk:
Det finns säkert dåliga ryttare och risiga hästar överallt, men risken är av naturliga skäl högre när det kommer till fd. travare. Många unga orutinerade tjejer köper just dessa pga. att de i stort sett är gratis.