rasen = ändamålet?

Sv: rasen = ändamålet?

Om du menar mitt inlägg angående varmblod, så var det inte dig jag svarade utan Tummetott. Du kanske vet, ja, men det finns många som inte gör det.

Immer

Har nu läst inläggen här på Bukefalos under en tid, och förstår inte detta tjat om att alla som INTE har halvblod är så orättvist behandlade osv... Ni som dillar om detta gång på gång försök att förstå att en travhäst är avlad för att trava foooooort och inte till att samla sig på en ridbana!!:idea: :idea: Nu gäller detta inte enbart travhästägare utan alla som tjatar onm att deras hästar minsann kan ditt och datt. Vem bryr sig:confused: Självklart kan alla hästar hoppa till en viss gräns och de flesta kan skritta trava och galoppera i varierande hastighet:devil:

Sluta tjata det tyder enbart på att ni har komplex för era hästar och det är så töntigt.
That´s it!

Hej på er !

Efter att ha skumat igenom vad som står i denna tråden/debatten så fundera jag lite.
Visst finns det lite olika åsikter om allt som i övriga livet så som i häst världen, jag har tillbringat större delan av mitt liv i häst världen/branchen & sett både det ena än det andra.
Man ska väl lite ha i åtanke vad hästen är framtagen/avlad för...för att inte fresta för mkt på leder mm mm mm.Det finns ju en anldening till just att det finns olika raser på jorden, tur är väl det för alla är ju olika & gillar olika saker, både häst & männsika.

MEN jag säger ett stort MEN pga att jag tom sett en ardenner på en häst show med enormt hög utb & erfaren ryttare som gjorde capriol mm på just en ardenner med HÖGA skolan dressyr, samt sett en travhäst som HATA travet & vart western häst & ÄLSKAR livet nu pga det bla, tycker hästen det är roligt finns det inget hinder MEN man bör ju tänka på deras bästa alltid & inte pressa fram ngt som kan bli tokigt för dem.
Alla har vi olika åsikter & tur är väl eg det, men att anta saker om andra kan tom vara farligt & väcka ont blod vart man än är & vad man än säger & gör.

Själv har jag som ni ser en Frieser flicka min stora glädje här i livet som jag hittar på lite oika tok saker med för att se vad hon tycker är roligt, tidigare klassad för avel pga att hon har så fint blod MEN HATA det pga olika saker & blev problem häst, vart tom VARNAD att köpa henne så jag har vart med om det ni säger tyvärr :mad: det finns de som säger att Frieser SKA INET hoppas men vet många som hoppar dessa goa hästar & dom ÄLSKAR det....som sagt man ska se till vad inividen tycker är roligt, för ALLA är vi individer här i världen som tycker om olika saker kanske inte alla gånger det vi var "gjorda/avlade" för men som tur är kan man alltid söka sej andra vägar för alla har vi ett val & andra vägar att kunna välja:)
Jag älskar alla hästar & tycker dom är fantastiksa varelser att umgås med oavsett storlek el ras, anser mej lyckligt lottas att ha fått träffat & arbetat med så många!

För visst är de underbara ?!

Urscha nu låter jag ju som värsta predikgumman här :D ber om ursäkt för det :rofl: .... hoppas ingen tog illa vid sej av min åsikt samt att jag inet missuppfatta ngt :o

kram på er från oss & en go helg trots all snö *pust*

Senast ändrad av en moderator:

:bow:

För övrigt tror jag inte att det har med hästens ras att göra, utan hur hästen rids. Jag har då aldrig hört någon tala illa om en välriden varmblodstravare, islandshäst, ardenner osv osv.:smirk:

Immer

Immer skrev:
Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser, så visst är det mycket mer än travhästar.;) Även halvblod, fullblod, PRE, frieser mm är varmblod.
Travarens ras heter varmblodig travhäst och inget annat. Alltså är den alltid en varmblodig travare, oavsett vad den används till.

Immer (som har en kallblodstravare som ridhäst)

svårt att förklara vad jag menade, vet att varmblod är en av de tre raserna. vad jag menade var att bara för att det är en varmlodig travare så är det inte alltid en travhäst!!! *klumpig!:smirk:
min travare har ex, aldrig haft en sulky bakom sig så därför kan man ju inte kalla henne travhäst! (anser jag) sen att hon har "blodet" som en travare är en annan sak..

Intressant reflektion - kan dom enorma hovarna och kraftigare ben uppväga tro?
Jag har ju fått äran att rida på en ardenner - Jenny - som en gång tävlat duellhoppning mot Hugo Simon (show någonstans i Skåne), hon hoppade som en katt, kom upp i höjder på 1,40 och hon var knappt 155 själv och jag har sett många varmblod landa betydligt tyngre...

Men det förändrar inte det faktum att rasen heter varmblodig travare eller kallblodig travare - oavsett om hästen är eller har varit aktiv på travbanan eller aldrig ens varit i närheten av en sulky.

Immer

Äsch, det finns så många människor med fördommar. Bry dig inte om dem. Jag har nästan bara ridit halvblod och araber tidigare och nu har jag ett sto som är travare/Quarter/Dölehäst. Hon är helmysig och vi har kul ihop. Sen kommer en massa människor och säger- du borde ha en bra dressyrhäst istället är det inte slöseri för dig att ha en sån häst?
Jag orkar inte bry mig om dem för de har nog inte fattat att det spelar ingen roll vilken ras det är på hästen. Jag vill ha en häst jag trivs tillsammans med och vi utvecklas i vår egen takt. Mig spelar det ingen roll att vi inte kommer att glida över dressyrbanan i en fantastisk ökad trav. Hästar är så mycket mer än prestationer men alla tänker inte så.

Immer skrev:
Visst kan ardennerhästar hoppa - frågan är bara hur pass bra det är för deras ben. Det blir ju en stor belastning på frambenen när de landar.

Immer

Kraftig kropp = kraftigare ben, lätt kropp = lättare ben. Borde det inte bli samma effekt oavsett kroppsvikt?

Jag kände att jag bara var tvungen att lägga mig i denna debatten.... :angel:

Jag har en varmblodstravare :love: , som jag kör trav med, rider dressyr (kan bla öppna/sluta), hoppar (jag har bara hoppat 95cm för jag är fegis, men han har TRAVhoppat 1,20 utan ansträngning, så galopperar han kan han förmodligen högre),lullar i skogen och ska pröva på distans i juni.

Min väninna SPIRIT har en kallblodstravare, som hon rider akademisk ridkonst på, lite vanlig dressyr, hoppar liiite med.

Min andra väninna VALA har en islänning, som hon rider "islandsgrejer" :confused: på, rider dressyr och hoppar.

När vi tre kommer med våra UNDERBARA pållar till ridhuset så är det faktiskt många som tittar konstigt på oss när vi rider dressyr eller hoppar. De flestas reaktion är "men ojdå, kan de VERKLIGEN hoppa/gå dressyr??"

Jag var med på en hoppträning för Bengt Rosberg (mycket duktig tränare), hans första reaktion var " men den KAN ju GALOPPERA och hoppa RIKTIGT FINT, mellan hindrena ser man ju inte att det är en TRAVARE!!" nä, tänk för att han KAN galoppera OCH hoppa FASTÄN han är aktiv i TRAV (med kusk o sulky bakom sig). :bump:

Jag anser att man ska inte "dömma" hästen efter rasen, då är man ju faktiskt rasist :idea: . (precis som om man träffar en svart människa och den börjar prata svenska och man säger "men lyssna, den KAN ju faktiskt prata svenska") ;)

Fastän min travare går trav, så får han INTE gå i slängtrav på ridbanan eller när vi rider ut, han får bara trava fort när vi har vagnen bakom. Ibland tränar vi honom att gå fort även när vi rider, då är det SNABB trav och ingen slängtrav som gäller.

Jag upplever det som att min pålle trivs med ett allsidigt liv och verkar lycklig. Det är inte samma sak som gäller varje dag... :)

Alla hästraser har sin charm, och varje ägare/skötare/medryttare älskar sin häst för vad den är... LÅT DEM FÅ GÖRA DET IFRED!!! :banana:

Knappast. En lättare häst är dessutom både smidigare och rörligare.

Immer

har märkt att bara för att man är lycklig ägare till 2 travisar är man automatiskt degraderad till nybörjare...

Immer skrev:
Knappast. En lättare häst är dessutom både smidigare och rörligare.

Immer

Du kanske skulle kunna utveckla ditt "knappast" och förklara istället?

Corminta skrev:
givetvis kan man inte undkomma att på högre tävlingsnivå krävs det en viss fysisk grundstomme vilken vissa hästraser helt enkelt inte kan uppbåda

Precis, där har du det! Alla varmblodstravare jag har sett har varit överbyggda, taniga, utan överlinje, helt enkelt utan vettig ridhästexteriör. Utöver detta så har de flesta varit långhåriga, felaktigt skodda/verkade, antagligen inte bra utfodrade, haft illasittande utrustning och varit allmänt risiga. Dock har väl detta mer att göra med brister i ägarnas kunskapsförråd, och inte något specifikt för rasen. Specifikt för rasen är däremot att ingen varmblodstravare jag har sett har rört sig "ridhästmässigt". Iofs. har ingen haft en vettig ryttare på ryggen heller, men även om de haft en elitryttare på ryggen kvarstår ändå faktum: de är travare och ingen ridhäst! Travarna är inte avlade för ridsport.

Corminta skrev:
jag ska rida grand prix på en islänning - bara för att bevisa motsatsen!

Det var ju ett realistiskt mål. Lycka till :smirk: .

detta va ett RIKTIGT tråkigt inlägg, faktiskt direkt elakt..!
konstigt att folk får fördomar..?? det finns faktiskt travare som lyckats riktigt bra på tävlingsbanan(då inte bara travbanan)...
har sett många exempel på "risiga" hästar, kan garantera dig att det INTE bara varit travare....
dåliga häst ägare/ryttare finns överallt!!!
vilken kategori tillhör DU ?
(iallafall inte dom ödmjuka)
om jag haft en varmblodstravare hade jag blivit jätte ledsen av att läsa ett sånt inlägg !!!!!!!
(det blev jag föresten ändå)

_gimlet_ skrev:
Precis, där har du det! Alla varmblodstravare jag har sett har varit överbyggda, taniga, utan överlinje, helt enkelt utan vettig ridhästexteriör. Utöver detta så har de flesta varit långhåriga, felaktigt skodda/verkade, antagligen inte bra utfodrade, haft illasittande utrustning och varit allmänt risiga. Dock har väl detta mer att göra med brister i ägarnas kunskapsförråd, och inte något specifikt för rasen. Specifikt för rasen är däremot att ingen varmblodstravare jag har sett har rört sig "ridhästmässigt". Iofs. har ingen haft en vettig ryttare på ryggen heller, men även om de haft en elitryttare på ryggen kvarstår ändå faktum: de är travare och ingen ridhäst! Travarna är inte avlade för ridsport.

Det var ju ett realistiskt mål. Lycka till :smirk: .

Det där var riktigt taskigt. För det första så kan du inte ha sett många varmblodstravare, och så tycker jag att du har ett trist sätt att dra alla över en kam. Då börjar man ju undra hur ditt ekipage ser ut eftersom det antagligen måste vara himla perfekt och professionellt. Och föresten, vad är det för fel på en långhårig häst?? :confused:

Man kan väl mkt väl rida Grand Prix på en islänning. :confused: Om man sedan skulle bli placerad är ju en annan femma... Mkt är ju satt med halvblodet som norm idag, tyvärr.

hillevie skrev:
det finns faktiskt travare som lyckats riktigt bra på tävlingsbanan(då inte bara travbanan)...

Jaså! Vilka då? Jag har inte sett en enda på dressyrbanan iallfall :smirk:

Det finns säkert dåliga ryttare och risiga hästar överallt, men risken är av naturliga skäl högre när det kommer till fd. travare. Många unga orutinerade tjejer köper just dessa pga. att de i stort sett är gratis.

Senast ändrad av en moderator:

_gimlet_ skrev:
Jaså! Vilka då? Jag har inte sett en enda på dressyrbanan iallfall :smirk:

Det finns säkert dåliga ryttare och risiga hästar överallt, men risken är av naturliga skäl högre när det kommer till fd. travare. Många unga orutinerade tjejer köper just dessa pga. att de i stort sett är gratis.

Är dressyr den enda grenen i hela världen då? Jag är själv inte så insatt i dressyren, men inom western har jag sett fd travare som lyckats bra.

eftersom jag inte TÄVLAT dressyr, utan hoppning (MSV) kan jag inte uttala mig om det..! men jag vet en "travare" som hade stora framgångar i msv på 80-talet..(fanns även en fransk travarkosning, fd. lektionshäst, som hade stora framgångar i svår hoppning internationellt. osäker på stavningen men namnet va japeloup de lous)
sen är det väl så att det finns folk som inget kan, men köper DYRA renrasiga hästar, för att det är "status".. det jag reagerar på i ditt inlägg är den TOTALA avsaknaden av ÖDMJUKHET....
tycker hela grejen med att fördömma hit och dit är väldigt omoget..!
inom distansen används många "travare" med bra resultat ..
min vännina som rider/tränar dressyr (msv) har upplevt mkt. nedlåtande komentarer pga. att hon har lippisar, typ som när ska du köpa en "riktig" häst, är det inte dax att köpa halvblod nu när det går så bra...hallåååå, lipizzanhästen är väl en utmärkt dressyrhäst..?
jag hade oxå tröttnat på den typen av komentarer.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka