rasen = ändamålet?

Sv: rasen = ändamålet?

Visst finns det varmblodstravare som kan lyckas på dressyrbanan. Min syster var fodervärd åt en för ett par åt sedan som gick MsV dressyr och gjorde det mycket bra.

Nu äntligen kanske vi kan få ett namn på travare som går medelsvår dressyr. Vad hette hästen?

Immer

Hmmmm, nä, jag minns inte. Han kallades Donne men vad han hette egentligen måste jag fråga syrran. Återkommer när jag fått namnet.

mackan skrev:
Men tävlar man och tränar på högre nivå så har man också annat att göra än att se ner på folk med "andra" hästar och mål med sin ridning. Erfar iallafall jag.

där håller jag inte med dig för jag vet folk som håller på med högre klasser som ändå har tid för att se ner på andra...

Det där tycker jag var jävligt onödigt faktiskt :mad:
Travare har inte samma förutsättningar, nej, men här påstår du ju även att alla travarÄGARE är värdelösa.
Jag är vuxen, har bra jobb och är hos mina hästar varje dag. Den ena är en varmblodstravare, och hon är pedantiskt skött men massor av kärlek. Hon har lärt sig mycket och vi har kul. Hon räcker absolut inte till för några tävlingar, men det gör å andra sidan inte jag heller. Jag valde henne inte på grund av pengar eller något annat, utan för att jag blev förälskad i henne.
På vilket sätt är vi misslyckade tycker du? Och innan någon hinner säga något om undantag så har vi flera travare i vårt stall och alla ägarna är underbara och tar hand om sina hästar mer än perfekt. Det FINNS jättebra hästägare som inte är intresserade av att tävla högra klasser. Placeringar är inte ett mått på hur 'bra' häst/hästägare man är.

Och jag hoppar även min bruksnordis, som tycker att det är jättekul. Men även där fick jag kommentarer om att hon inte skulle hoppa för benens skull ... och då kan jag ju tillägga att vi hoppar max 60-70 cm :smirk: Inga chockerande höjder, så jag tror hon klarar det.

Äsch, slappna av och ha kul istället för att klaga på vad andra väljer för hästraser. Och nej, jag har inget emot dressyrkärringar och deras halvblod ;) Känner flera toppenfina och jag kan åka med och titta när de tävlar för att det är kul. 'Rasism' är inte okej åt NÅGOT håll.

"Mitten", fint skrivet! :bow: Kan iget annat än att hålla med dig!

Undrar var du har tittat på travare? För när jag tittar på min syrras "travare" så stämmer din beskrivning inte in!

Visst finns det travare som ser ut som du beskriver men då beror det ofta på okunniga ägare.

Om jag vill ha en häst att rida i skogen, träna lite och ev tävla på låg nivå så varför ska jag gå och köpa ett onödigt dyrt halvblod, när en "travare" passar mig alldeles utmärkt...

Russin8 som har ett långhårigt halvblod i stallet

Klart att tävlingsryttare inte bryr sig om skogsryttarna!!! De har andra, mycket viktigare saker att fokusera på, dvs sin egen ridning och utveckling! Att någon ens kan tänka sig att rida i skogen är för dem främmande, då utvecklas man ju inte... :angel:

Irre skrev:
Klart att tävlingsryttare inte bryr sig om skogsryttarna!!! De har andra, mycket viktigare saker att fokusera på, dvs sin egen ridning och utveckling! Att någon ens kan tänka sig att rida i skogen är för dem främmande, då utvecklas man ju inte... :angel:

Vet inte om jag missförstog dig nu, menar du att man inte utvecklas bara för att man rider i skogen? Och att tävlingsryttare inte kan rida där?

jag har då alltid ridit i skogen, även när jag tävlade msv.....
bara för att man rider i skogen, betyder det inte att man inte tränar samtidigt...
hästarna tycker faktiskt att det är trevligt att se mer än fyra väggar eller utebanan, då presterar dom oxå bättre.!
ALLA hästar behöver allsidig träning för att hålla och må bra...:idea:

En styck øverbyggd långhårig travare utan øverlinje och med taskig extreriør eller ?????

f1dd9114.jpg

Denna hæsten var utbildad upp till LA, skulle påbørja flygande byten & børja trampa han nu i vår.
Tyværr fick jag avliva han i fredags pga en hælta ingen hittade orsaken till som inte ville læka ut.
Antagligen sviter från tidigare travtræning.. :cry:

Saknar dig.

Obs. på bilden så har han varit riden i 10V från inridning.

Dom flesta hæstar ær faktiskt øverbyggda. Jag har inte træffat många hæstar som utan ryttare på ryggen har varit lægre bak æn fram. I naturen så ær en bra øverlevare ngt øverbyggd, dvs længre bakben så dom får kraftigare & længre språng dær dom vinnr mer mark nær hæsten skall undkomma fienden. Se på geparden. I det vilda då ær det inte tid att samla sig & trampa under bakdelen før att bli lætt i framdelen.. Det handlar om ren øverlevnad.
Det ær mænniskans påhitt att dom skall vara lægre bak.

Senast ändrad:

bigganl skrev:
Hmmmm, nä, jag minns inte. Han kallades Donne men vad han hette egentligen måste jag fråga syrran. Återkommer när jag fått namnet.

Det ser jag fram emot!

Immer

hej jag ska köpa en irish cob och många kommentarer från andra dressyrnissar är varför köper du inte en riktig häst istället ha ha de skulle bara veta vad dom missar när de harvar året runt i ridhuset med sina halvheta märrar

Hej!

Jag rider själv islänning :love: men har också lite fördommar om travare.:o Egentligen borde jag inte ha det för jag har bara ridit travare en enda gång :o och hon var helt underbar. :love:

För några somrar sen såg jag en uppvisning med en ardenner (och då menar jag en riktigt stor och tung sådan!!:p) och hon gick i skolorna, piaff, passage, hon gjorde galoppombyte osv osv!! :rofl: Det var skithäftigt att se och särskilt när en arabhingst kom in och gjorde samma sak efter ardennern :)

/Jenny

på tal om fördomar. många som jag känner har inte ens ridit ett varmblod. ändå har dom fördommar. man ska prova innan man säger något.

Jaaa! Så har jag fått det förklarat för mig!

I stallet där jag stod förut fanns bara jag och en massa tävlingsryttare (hoppryttare) som inte kunde rida ut på sina hästar, för de blev så ruskigt heta och kunde inte slappna av och arbeta i korrekt form (hästarna alltså ;) ).

Jag, som bara red/rider i skogen, ansågs där som en dålig ryttare, som aldrig arbetade mina hästar i korrekt form och inte heller utvecklade min egen ridning.

Många av dem ville också veta vad jag gav mina hästar för mat, eftersom mina hästar musklade på sig och var allmänt avslappnade, och hopphästarna hade en del besvär... Men några såna tips kunde jag ju inte ge, för jag gav dem ju inget särskilt "dunder- foder", utan bara korn, havre, hö, mineraler och vitaminer...

Kan kanske också tillägga att jag brukar åka runt på larviga dressyrtävlingar (inte riktiga hopptävlingar, alltså) och åka runt på slät mark i krumelurer och cirklar... med ganska hyfsade domarsiffror, också... men det räknas ju inte :smirk:

Jag kan ju också tillägga att jag är så dum i huvudet, så jag rider på hästar av en annan ras än DET SVENSKA HALVBLODET. Men är man korkad så är man...

Senast ändrad av en moderator:

baloubet du rouet (osäker på stavningen) är mig veteligen halvtravare och vad jag har noterat har han inga som helst problem med hoppningen

Freund har dessutom två travare som förlöpare på sitt fyrspann när han tävlar inomhus

och realismen i att jag skulle kunna tävla GP på en islänning kankse inte är stor , dock ej beroende på hästrasen utan på min egen kapacitet att bli så bra

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka