rasen = ändamålet?

Sv: rasen = ändamålet?

En bra travare (vbl) har oftast en mycket god exteriör. Den är lika lätt att forma om som någon annan häst för den som vet vad den gör. Min förra kille var slank som en vidja och hade ett riktigt bredställ i traven och kunde inte ta ett steg galopp än mindre bocka :eek: men på två år var han muskulös som en kallblodstravare (blev faktiskt anklagad för att vara en;) ) och med samlade fina gångarter värdigt vilken annan hästras som helst. Det handlar om grundarbete samt en god modell vilket även finns bland våra varmblodstravare...men då de oftast är mycket goda travare kostar de mer... om de överhuvudtaget går att köpa;)

Den brinnande punkten;)...inte många tyvärr:crazy: Det finns ju en förklaring varför just den varmblodiga travaren fått så dåligt rykte.

Så sant, så.
Jag säger som jag brukar: Om alla ridit sina varmblodstravare i rätt form, med anpassad utrustning och i övrigt haft välskötta hästar, då hade förmodligen aldrig skitpratet förekommit.

Fast å andra sidan hade jag då aldrig hört något negativt om varmblodstravare, innan jag hittade till Bukefalos.;)

Immer

Oj...ja det hade ju jag. Folk tjatade mycket på mig och undrade varför jag jobbade så mycket med dessa travare men efter ett tag fick jag höra att jag hade "unika" hästar för att vara travare???? Inte klokt, de var bara väljobbade;) Dock var jag också noga med vad det var jag köpte. Sista valacken betalade jag 15.000 för 1996 och han var billig p.g.a. humöret. Tidsmässigt i travet (1.14) stod han högre i pris men ingen vågade hantera honom;)

måste bara skriva av mig
jag AVSKYR folk som snöat in på vilken ras deras häst har
givetvis kan man inte undkomma att på högre tävlingsnivå krävs det en viss fysisk grundstomme vilken vissa hästraser helt enkelt inte kan uppbåda

men vissa fall får mig helt enkelt att koka över.

jag hoppade pappas ardenner häromdagen
(får egentligen inte hoppa skogshästarna då de lär sig ett för snabbt tempo i skogen sen men Bengt har inte gått i skogen på åratal, för att förklara varför detta inte hänt tidigare)

barbacka, grimma, galopp, stock på ca 60 cm= skitkul!
han bockade som en tosse efteråt och tyckte livet var kanon!

när jag glatt berättade om min levnadsglada häst i stallet dan därpå var reaktionen rent ut sagt tragisk "HOPPADE du en ardenner? det går ju inte"
det var tur att bengt inte hörde det, då hade han blivit djupt deprimerad.

likadant med ridskolan där jag jobbade ett tag
dem kunde köpa rent ut sagt skithästar och ponnier för absubt mycket pengar just för att de var halvblod, ridponnies etc
jag började komma med förslag om hästar jag hittat på 10 - 20 tusen med mycket bra utseende, psyke och utbildningsnivå - men inte tror ni dem ens ringde och pratade med ägarna

oj förlåt jag glömde det var ju travare

jag ska rida grand prix på en islänning - bara för att bevisa motsatsen!

Det är skitkul att hoppa med ardennerhästar :) Jag har själv 3 st här på gården och det roligaste de vet är att få komma ut och jobba antingen i ridning eller körning. Däremot är hoppning med en såpass tung ras ingenting man ska ta för vana. Någon gång då och då är väl helt okey så länge man håller sig till lägre höjder men som någon sa, det är en stor belastning för deras ben om man hoppar med dem. En stock här och var och ett dike lite då och då är helt okey tycker jag. Gillar dock inte när andra hoppar med mina ardennerpållar. Då har jag ingen koll på vad de väljer för höjd eller hur mycket de hoppar. Det är inte kul att komma hem till en halt häst när man har varit på resa. Det är det enda jag är orolig för :)

Är du med på att ställa upp i en clear round på låg höjd någon gång bara för att bevisa att våra underbara hästar också kan hoppa? :D Jag tror att vårt sto Doris skulle älska det.

jag tycker många klagar på att fjordingar inte kan hoppa

min kompis och jag satt och tittade på youtube när babe hoppade och hon har ju fjording i sig då sa min kompis
det är fösta gången jag ser en fjording som hoppar bra/högt

min andra kompis och jag skulle vara med på en hopp tävling och hon skulle ha en ridskole häst så sa jag hatt hon borde ha pompe men då sa hon att neee men han är ju en fjording dom är så klumpiga men sen tävlade hon han i ala falll och det gick hur bra som hellst

Fast det du säger är ju att om inte alla vill rida i skogen med sina hästar och bara ha kul som du, så ska de ändå tycka som du?

det är ju som du säger först i inlägget: självklart spelar rasen och typen på häst in om man vill tävla och klättra uppåt med hästen som sporthäst! eller rentav "bara" träna för tränare på en högre nivå för att utveckla sin egen ridning.

det där snacket att ryttare som tävlar/tränar ser ner på de som rider sina hästar i skogen endast osv, kommer upp titt som tätt, men jag håller faktiskt inte med den debatten. Jag tycker det är fler tendenser till "mindervärdes komplex" av någon anledning jag inte fattar, hos dessa ryttare - dvs de TROR att tävlings ryttarna tycker och tänker ditt och datt om dem. Men tävlar man och tränar på högre nivå så har man också annat att göra än att se ner på folk med "andra" hästar och mål med sin ridning. Erfar iallafall jag.

Man vill ju inte att alla ska tycka som en själv...Men det finns en väldigt tråkig inställning till folk som inte har "rätt" hästras...och de som tycker så får gärna hålla inne med sina kommentarer eller dumma frågor ang. detta....

Man vill ju inte att alla ska tycka som en själv...Men det finns en väldigt tråkig inställning till folk som inte har "rätt" hästras...och de som tycker så får gärna hålla inne med sina kommentarer eller dumma frågor ang. detta....

Om man inte bryr sig så dör sånt rätt snart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka