rasen = ändamålet?

Sv: rasen = ändamålet?

bigganl skrev:
Hur skulle du beskriva en hästs utbildningsståndpunkt om den inte tävlar?

"Utbildad till msv dressyr" är väl mer korrekt än "går msv dressyr" i det fallet. Det senare tror jag de allra flesta tolkar som att hästen tävlar msv dressyr.

Immer

Immer skrev:
"Utbildad till msv dressyr" är väl mer korrekt än "går msv dressyr" i det fallet. Det senare tror jag de allra flesta tolkar som att hästen tävlar msv dressyr.

Immer
Såg en orlovtravare som blev 15 på EM. En rysk kvinna som red. Beluga....nånting heter hästen som varit polishäst. Skimmel.
Källa:Hästmagazinet.

Problemt är väl att alla raser behöver ambasadörer för att folk ska acceptera dem.
När jag skaffade mig arab för 15 år sedan fick vi knappt vara med och träna ( de trodde väl att vi skulle spränga riduset;) ) Men jag fortsatte rida för att jag tyckte det var kul. Och jag skulle nog säga att de flesta i min omgivning har ändrat uppfattning. Oftast till det positiva. Och idag ser man araber lite varstans, många har upptäckt fördelen vilket inte skulle gjorts om inte de hade synts runt om i landet.
Så ut och visa vad era hästar faktiskt kan

_gimlet_ skrev:
Jaså! Vilka då? Jag har inte sett en enda på dressyrbanan iallfall :smirk:

Det finns säkert dåliga ryttare och risiga hästar överallt, men risken är av naturliga skäl högre när det kommer till fd. travare. Många unga orutinerade tjejer köper just dessa pga. att de i stort sett är gratis.

Jag känner till en fd travare här där jag bor som går msv dressyr utan problem! Travare kan. Folk med sånna fördommar du har gör mig så fruktansvärt frustrerad... dra inte hela rasen över en kant va? Alla halvblod är ju inte stjärnor på dressyrbanan... eller har jag fel?

_gimlet_ skrev:
Precis, där har du det! Alla varmblodstravare jag har sett har varit överbyggda, taniga, utan överlinje, helt enkelt utan vettig ridhästexteriör. Utöver detta så har de flesta varit långhåriga, felaktigt skodda/verkade, antagligen inte bra utfodrade, haft illasittande utrustning och varit allmänt risiga. Dock har väl detta mer att göra med brister i ägarnas kunskapsförråd, och inte något specifikt för rasen. Specifikt för rasen är däremot att ingen varmblodstravare jag har sett har rört sig "ridhästmässigt". Iofs. har ingen haft en vettig ryttare på ryggen heller, men även om de haft en elitryttare på ryggen kvarstår ändå faktum: de är travare och ingen ridhäst! Travarna är inte avlade för ridsport.

Det var ju ett realistiskt mål. Lycka till :smirk: .

Jag kan hålla med om att många, INTE ALLA, travare kanske inte har en bästa formen på TRAVBANAN. Men om dom får komma till en fin och duktig ryttare som verkligen jobbar med dom blir dom faktiskt nästan finare än halvblod. Alla tycker ju olika, jag är inte så förtjust i halvblod men ändå varför kranka ner på andra hästraser bara för att dom har ett rykte och inte står så högt i pris?
Jag har då en islänning som jag rider islandshästtävling, hoppar med han och ska snart fara iväg på en dressyrtävling med honom och det går hur bra som helst! OK det kanske inte ser lika falshigt ut som större hästar som har bättre balans och inte lika mycket gångarter att hålla reda på men jag tycker om det jag håller på med. Alla andra älskar det dom håller på med också. Det finss mååååånga halvblod som är mindre värd än travhästar om man får bedömma dom själv och inte enligt ryktet!!!

soffiz skrev:
Jag känner till en fd travare här där jag bor som går msv dressyr utan problem!

Men Super Surprise är ju också den enda travaren i Sverige som (åtminstone i modern tid) startat Msv. Och om man ska vara riktigt ärlig så är procenten inte så där jättehöga.

Immer

Immer skrev:
Där har du fel. Baloubet har 25% travarblod i ådrorna.
Och apropå det, en kompis till mej har ett sto med 25% nordsvensk brukshäst i stamtavlan, och det stoet är en jäkel på att hoppa. På grund av att det är 25% nordsvensk i den så klart!:D

Immer

ok förlåt men en kvarts travare med den kapaciteten borde ändå knäppa ett par jag vet bäst personer på näsan - ingen specifierad dock

Kan det vara så illa att "folk" är avundsjuka? Du kommer glatt indansandes efter en helt uppenbart läcker ridupplevelse, berättar lyriskt vad du o pålle varit med om och *bam!* avundsjuketrollet hugger samtliga i hälsenan!

Vissa människor har svårt att glädjas å andras vägnar, de har oftast svårt att glädjas åt sina egna lyckostunder också... :(

Lite tillspetsat: en person som har det uttalat bra med en "skrutthäst" (lågt prissatt, inte konventionell ras, inte toppenexteriör... etc, listan kan göras lång) kanske gnager i sinnest hos en människa som har "allt", men kanske inte trivs? Generalisering? -Kanske det, men är nyfiken på vad ni andra tror.

Näh! Försök o täppa till öronen, du vet att du har en toppenpålle att umgås med, NJUT!

Sorry om jag rapar upp ngt som ngn annan tidigare har skrivit; lite brådis o hann inte läsa alla inlägg, fastnade för det första... Tycker att det är en intressant fråga!

Fridens!
/r

Radinka skrev:
Kan det vara så illa att "folk" är avundsjuka? Du kommer glatt indansandes efter en helt uppenbart läcker ridupplevelse, berättar lyriskt vad du o pålle varit med om och *bam!* avundsjuketrollet hugger samtliga i hälsenan!

Vissa människor har svårt att glädjas å andras vägnar, de har oftast svårt att glädjas åt sina egna lyckostunder också... :(

Lite tillspetsat: en person som har det uttalat bra med en "skrutthäst" (lågt prissatt, inte konventionell ras, inte toppenexteriör... etc, listan kan göras lång) kanske gnager i sinnest hos en människa som har "allt", men kanske inte trivs? Generalisering? -Kanske det, men är nyfiken på vad ni andra tror.

Näh! Försök o täppa till öronen, du vet att du har en toppenpålle att umgås med, NJUT!

Sorry om jag rapar upp ngt som ngn annan tidigare har skrivit; lite brådis o hann inte läsa alla inlägg, fastnade för det första... Tycker att det är en intressant fråga!

Fridens!
/r

bra :bow: :bow: :bow:

Jag tycker att hela denna diskussion är helt meningslös! Om folk inte kan acceptera att vissa tycker om att rida kallblod/varmblod/travare så är det ju synd om dem... Alla har ju olika ambitioner med sin ridning! Är inte alla våra fyrbenta vänner lika mycket värda??

Själv köpte jag en kallblodig travare när han var 4 (själv var jag 15). Det enda jag fick höra var hur dumt det var och att jag aldrig skulle utvecklas så länge jag red honom. Min dåvarande ridlärare var knappt intresserad att hjälpa mig/ge mig tips när jag hade med honom på lektionerna! Jag hittade tillslut en som såg hans potential och hjälpte mig göra en liten stjärna av honom. Nu elva år senare (efter mycket blod,svett och tårar) har jag världens finaste kompis som jag aldrig gör mig av med!! Han är duktig i både dressyr, hoppning och körning, och han utvecklas fortfarande trots sin ålder. Enligt min åsikt har jag utvecklats mer med denna häst än jag skulle ha kunnat med någon annan. Både som ryttare och människa!!

Till alla som trycker ned de yngre som faktiskt har viljan att lägga ned allt arbete som krävs för att göra en travare till ridhäst vill jag bara säga att ni bör tänka er för! Jag kan bara ta mina egna erfarenheter från att jag var i 15 års åldern... när allt man får höra om sin älskade häst är negativt så tror man tillslut på detta och känner sig faktiskt inte lika mycket värd som alla med sina fina stora halvblod!! Själv stod jag på mig och fick alla "tvivlare" på ridskolan att tappa hakan när jag kom med min nordis, men orkar alla göra det?!

Hur många halvblod är så mångsidiga att de har startat med framgång på travet?:angel:
Finns det någon som har satt sitt halvblod i en sulky/speedkart och kört snabbjobb på bana? *nyfiken*

Svaret är 0, av den enkla anledningen att inga andra än travhästar får lov att ställa upp i travtävling.:smirk: Till skillnad från ridgrenarna, där är alla raser välkomna. :D

Men "til syvende och sidst" så är travhästen avlad för att springa snabbt (skjutkraft) medan halvbloden och de andra ridhästraserna är avlade för ridning (bärkraft). Det är skillnaden.

Immer

Och ändå ser jag dagligen Svenska halvblod som enbart går med skjutkraft för att ryttarna inte orkar/kan rida dom korrekt... Dags att syna sig själva lite och inse att man inte blir en bra ryttare med ett Svenskt halvblod per automatik;)

Sen ska även Svenska halvblod med körinriktning gå med skjutkraft, de avlas inte alltid specifikt med ridinriktning. Korrekt anatomi med brett användningsområde är ju målet...och sen finns det ju de som är extreminriktade åt ett eller annat håll...Svenska halvblodet har ju en mycket lång historia av körning;)

Känner att forumet helt plötsliogt gick till att försvara trevare och andra "icke ridhäst raser" om man får lov att uttrycka sig så. Men fördomarna är lika utbredda annars. har en kompis som kör halvblod i skogen, populärt? behöver jag äns svara på det?

Håller dessutom med om skjutkraft/bärkraft diskussionen. Oavsett vad hästen är avlad till är det utbildning och handledning som ger förutsättningarna på den nivå vardagssvensken ligger på

Har dessutom aldrig känt en så bärig galopp som på den kallblodstravare jag lekte med förra sommaren, tror dessutom aldrig han galloperat kanppt alls unedr ryttare tidigare = naturbegåvning utan dess like att jämföra med flertalet halvblod och dylikt där man helt enkelt får bära runt hästen för att den helt enkelt inte ska ramla ihop av brist på förmåga till "lyft" i kroppen.

Mvh Corminta

Det handlar inte enbart om svenska halvblod kontra travhästar utan om hästar som avlats för ridning och hästar som avlats för trav,;)

Skjutkraft har ALLA hästar, de är ju flyktdjur. Men en häst som avlats för ridning har lättare att nå bärkraft än en häst som avlats för trav.

Vad gäller aveln av svemskt halvblod sä är den numera mest inriktad på att producera ridhästar. Och den körning halvblod används till är något helt annat än den vi ser på travet. Här handlar det inte om att bredda bak, springa fort och skjuta ifrån utan att dra, i balans och i form.

Immer

Kallblodstravaren har betydligt mer bärkraft än varmblodstravaren, kanske beroende på att den inte varit en egen ras i mer än 40 år.?Den har ju sitt ursprung i nordsvensken och dölehästen och dessa raser är avlade att dra tungt men inte snabbt.

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka