rasen = ändamålet?

Sv: rasen = ändamålet?

Har tänkt precis likadant innan, nu har det blivit så att jag har fastnat för araber, köpte ett arab sto i december 2005 bara för att jag hade stallplats på ett arab stuteri så det var en kul grej mest, för jag skulle ändå köpa en större häst, tycker att araber är så underbara helt enkelt, man kommer så nära dom, trots att jag inte har haft mitt arab sto så länge så har jag kommit närmare henne än vad jag gjorde på 3-4 år med min russ valack som jag hade innan, fantastiskt tycker jag. Men att jag köpte en arab var inte för att det är status på något sätt.

Hög status att ha arab... Var har du fått det ifrån?

Corminta skrev:
baloubet du rouet (osäker på stavningen) är mig veteligen halvtravare och vad jag har noterat har han inga som helst problem med hoppningen

Där har du fel. Baloubet har 25% travarblod i ådrorna.
Och apropå det, en kompis till mej har ett sto med 25% nordsvensk brukshäst i stamtavlan, och det stoet är en jäkel på att hoppa. På grund av att det är 25% nordsvensk i den så klart!:D

Immer

bigganl skrev:
Hmmmm, nä, jag minns inte. Han kallades Donne men vad han hette egentligen måste jag fråga syrran. Återkommer när jag fått namnet.

Har du pratat med syrran än?

Immer

Jappeloup (internationell hopphäst) var ju korsning mellan travare och fullblod :bump:

Visst.

Och det påminner mej om mamman till stoet jag berättade om i mitt tidigare inlägg. Hon hade en fullblodspappa och mamman var nordsvensk brukshäst. Hon hoppade alla hinder, ur alla lägen, högt som attan och utan att tveka. Smidig som en panter och med ett härligt temperament.:D
Allt tack vare nordsvensken? Eller tack vare fullblodspappan? Eller så var hon en ovanligt lyckad kombination!

Immer

Senast ändrad:

Nisse Kortstrump(travare) tävlades en del i dressyr om jag inte minns fel...;) Han va ju hyfsad på travbanan oxå...

Det finns så mycket fördomar om alla hästraser. Jag själv trodde tex att araber var nervösa vrak innan jag hamnade i ett stall med några araber och faktiskt köpte mig en korsning 75 % arab, 25% travare. Hon är bland de lugnaste och mest väluppfostrade hästar jag har ridit och hanterat.

Jag står för att jag fastnar för individen inte rasen. Jag har faktiskt en fråga till halvblodsägarna(svenskt). Jag tycker att många är jättefina och trevliga men har ni börjat dras med skador på grund av hård avel?
Känner många halvblodsägare som tyvärr dras med det ena och andra. Det brukar ju bli så vid stor efterfrågan.

Kia känner jag inte till, men jag vet att en hel del rider akademiskt på sina aktiva kallblodstravare och att det ger bra resultat på travbanan.

Immer

Don Mon heter han. Släkt med Zoogin. Syrran hälsar att har gjorde riktigt bra galopp piruetter också.

Tack.
Jag kan inte hitta några tävlingsresultat på honom, han har inte ens en tävlingslicens.
Men när du skrev att han gick msv dressyr så menade du kanske att han var utbildad till rörelser i msv dressyr och inte att han var tävlad?
I så fall har jag en kallblodstravare som går svår dressyr:D

Immer

Jag vet inte om ägaren tävlade. Det är några år sedan syrran hade honom på foder och hon tävlade inte honom. Tror inte hästen lever idag. jag menar att hästen kunde gå ett msv program. jag vet att de red MSV program på träning och klubbtävling. men om man bara räknar vilka rörelser han kunde så kunde han också svår dressyr. Däremot skulle han inte kunnat klara ett svårt program.

OK. Då förstår jag.
Och jag har alltså en kallblodstravare som "går svår dressyr", eftersom hon kan rörelserna, även om hon inte skulle kunna gå ett helt program.:D

Immer

Ja. Men det var ett helt program jag var ute efter när jag skrev att hästen gick msv.

Ja, det kan min också, men kanske inte hävda sig tävlingsmässigt.
Varför tävlade inte Don Mon på annat än klubbtävling? Msv på klubbtävling, förresten - är det inte ganska ovanligt?

Immer

Ägaren kan jag inte svara för men min syster hade inga tävlingsambitioner. Hon kunde startat honom om hon velat för jämfört med många tävlingshästar där hade han hävdat sig betydligt bättre, men som sagt. Alla har inte ambitioen att tävla.
När jag säger att en häst går MSV så menar jag att den kan gå ett helt program och skulle kunna tävla. Det finns många som har duktiga hästar och kan alla rörelser isvårare program men som inte alls vill tävla. Inte kan man säga att deras hästar inte kan någonting bara för att de inte vill tävla. Hur skulle du beskriva en hästs utbildningsståndpunkt om den inte tävlar? Nu kunde ju denna häst svårklass rörelser, men han kunde inte klara ett program så alltså gick han inte svår dressyr. Så definerar jag det alltså. Det finns ju många hästar som tex kan piaffera men som inte skulle gå ett godkänt L:B program.
MSV är nog ganska ovanligt på klubbtävling. Ibland finns det de som vill träna innan de ger sig ut på större tävling och därför har klubbarna såna klasser med på sina egna tävlingar och programträningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka