Ras från tag, vems ansvar?

Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Du har inte läst hela tråden och mitt första inlägg?

Hela stallbacken används som parkering. Man parkerar helt fritt och kommer man med släp så står man oftast relativt nära ena långsidan av ridhuset.

JAG har fått en muntlig uppmaning om att inte parkera för nära ridhuset, men jag vet inte om några andra fått det. Ingen info om rasrisk finns på anläggningens hemsida och det är heller inte avspärrat någonstans.

Vad du tycker är egentligen ointressant, frågan är vad lagen säger, sedan är det ju inte bara fara när det gäller fordon, det är bra mycket värre om någon människa eller ett djur kommer till skada.

När det gäller ditt tyckande så är det svårt att ha ögon i nacken och upplysa alla eventuella besökare innan de parkerar (eller promenerar omkring) runt husen har ju folk en tendens att vistas. Har man någon form av verksamhet kommer det ibland oväntade besökare, allt ifrån blivande kunder och brevbärare/bud till nyfikna barn och givetvis ens nuvarande kunder med eventuella bekanta.

Min hyresvärd skottar sina stalltak och han har inte lagt på nåt på hyran för det.

Men du vet väl inte om det redan är inräknat?

Om en stallägare inte har den servicen i hyran så måste man ju lägga på om servicen skall läggas på.
Du har väl antagligen hyrt med den servicen i hyran redan.

Du vet ju om du inte skottar och sandar din trädgårdsgång och någon gör inbrott hos dig, halkar och slår sig på vägen ut eller in. Det är ingen myt att du kan få betala ersättning till inbrottstjyven för så är det.

På privat mark så klarar man sig undan det om det finns en skylt om att stigen/gången inte skottas och sandas om vintern.
Men det fungerar ju inte på allmänna trottoarer.

På privat mark så klarar man sig undan det om det finns en skylt om att stigen/gången inte skottas och sandas om vintern.
Men det fungerar ju inte på allmänna trottoarer.

Det fungera inte på privat mark heller, du kan visst hänga upp en skylt att marken inte skottas och sandas men fråntar dig ändå inte ansvaret som markägare tyvärr har det ju visat sig.

Men du vet väl inte om det redan är inräknat?

Om en stallägare inte har den servicen i hyran så måste man ju lägga på om servicen skall läggas på.
Du har väl antagligen hyrt med den servicen i hyran redan.

Det är väl precis det som är vitsen när man betalar hyra, att det ska vara inräknat i avgiften. Det borde ju även ligga i fastighetsägarens intresse om de vill ha in några hyror, för vad ska man annars hyra ut om te x taket rasar in på stallet om det handlar om det. Handlar det om ett ridhus, så blir det ju svårt att ta betalt för hyra på en byggnad som inte kan användas/disponeras pga takras eller att man inte får åka dit pga rasrisken för snö. Är det då inte bättre att räkna in en summa i avgiften och ha något som man kan hyra ut oavsett väderleken?

"Fastighetsägare
Enligt ordningslagen har fastighetsägare skyldighet att se till att snö och is som riskerar att falla ner från tak och rännor tas bort så snart som möjligt. Fastighetsägaren har även ett ansvar att varna och informera om det finns rasrisk. Att varna och informera avseende snöröjning på tak innebär skyltning och avspärrning. Fastighetsägaren har dessutom som regel skyldighet att ta bort eventuella isfläckar från trottoarer och på gårdsmark för att undvika halkrisk. Reglerna för detta kan emellertid variera mellan olika kommuner, varför det är viktigt att kontrollera hur det lokala regelverket är utformat."

Taget från http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhetsarkiv/Fragor-och-svar-om-takras/

Med andra ord så måste fastighetsägaren varna med skyltar och spärra av området och sen snarast ta bort snön.
Men sen beror det ju lite på vilken kommun ridhuset ligger i.
Jag hade nog ringt kommunen och pratat med dom.
Jag har suttit och lusläst en himla massa lagar och regler och det här är det enda vettiga jag kan hitta. Så det blir nog kommunen som verkligen kan svara på frågan.

Men i vilket fall så gäller ju att det ska spärras av och varnas med en gång och sen snarast ska snön och isen bort.
Och det verkade som att detta gällde alla fastigheter faktiskt.

Det är inte alltid så lätt att hyra in folk för at göra skottningen. Det försökte våran hyresvärd göra förra vintern. Men det fanns inga folk att hyra in för vanliga byggnader prioterades före ridhusen. Fanns inte tillräckligt med arbetskraft för att få ridhuset skottat. Alla minns väl rasrisk hysterin förra året. Det var bara att hjälpa till helt enkelt. Självklart skulle man väl önska att man som hyresgäst får allt serverat, med det är svårt att styra över vädrets krafter ibland.

Så är läget här nu. Ingen tar på sej jobbet. vem som kan inte heller ta det pga arbetsmiljöregler som gäller för jobben. :o

Visst rensar vi några av våratak men lite sunt förnuft får besökare ha. Jag kan inte hålla dem i handen när de går runt på gården, de kan ju klättra över muren ner i gödselbassängen etc :angel:

Intressant att vi alltid ska hitta någon som ska ha ansvaret och vår syn på andra.

Flera aktuella fall tex stallet som brann pga bussen, ridhuset som rasade förra vintern har ju ett gemensamt resultat. Ingen bar ansvaret, det var olyckshändelser pga det och det.

Om jag går och halkar på en isig gata. Kan jag då skylla på någon annan? Hur funkar vårt samhälle egentligen? Varför ska alltid "någon annan" ta ansvar för det som händer? Är det rimliga krav vi ställer på "någon annan"? Om jag ser ngt som jag tycker är helt fel, vilket ansvar har jag då att jag inte säger till eller ser till att det kommerupp en varning?

Man har ansvar om man tar betalt för att någon ska använda ens anläggning eller byggnad. Tänk ett samhälle utan någon som tar det ansvaret. Då skulle ägare till ridhus, stall, lägenhetskomplex eller vad fasen det nu kan vara, göra precis som dom vill.

Fortfarande så är det skit samma vad vi har för åsikter i det här fallet. Det finns en lag som säger att ägaren till byggnaden har skyldighet att varna, spärra av och sen åtgärda så fort som möjligt.
Sen borde det ju vara i ägarens intresse att göra så också, så att ingen blir skadad. Hur roligt kan det vara att ha orsakat någon en allvarlig olycka.
Under tiden jag letade upp det jag postade här så hittade jag flera notiser från tidningar om folk som har dött för att dom har fått snö och is över sig från offentliga byggnader.
Är det verkligen något man vill ha på sitt samvete? Plus att du faktiskt blir åtalad för det...

Ibland går det till överdrift när det gäller att jaga syndabockar, men det här handlar inte om något gränsfall direkt, någon äger huset (ridhallen ifråga) och man utsätter folk som vistas i närheten för livsfara genom att vara försumliga. Lägger man inte ansvaret på någon så kommer det på sikt att bli direkt livsfarligt att vistas utomhus i närheten av större byggnader. Vi pratar inte om lite lössnö, ett ridhustak är att jämföra med en mindre lavin och det kan vara flera ton snö som dimper ner i huvudet på folk.

Ska vi verkligen behöva höra varningar på lokalradion om att folk bör hålla sig inne för att det är ökad risk för ras från taken?

Senast ändrad:

Som sagt.... Det är lag på att man ska sköta det om man har en byggnad eller fastighet som är offentliga... Vilket ett ridhus är om man tar betalt för att låta andra rida i det. Även om man inte tar betalt men låter andra rida så är det ju samma sak.

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 638
Senast: Linnea_
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 474
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31