Jag tror att val av ras måste avgöras lite av hur din vän rider. Du skrev att han skulle använda hästen till skogsridning men det kan ju innebära väldigt olika saker. Är man som ryttare tung och enbart rider ut i skogen utan några som helst krav på att hästen skall gå i rätt form och man gör detta säg 5 dagar/vecka så tror jag absolut att det sliter på vilken häst man än väljer. Kan man däremot rida hästen i form så att den får jobba ordentligt och bygga upp alt. fortsätta att jobba med befintlig mage/ryggmuskulatur så tror jag inte att det är skadligt.
Här gäller det också att erbjuda hästen de rätta förutsättningarna för en välmusklad kropp, ex tillräckliga mängd protein i foderstaten och kanske ta hjälp av en tränare ifall ryttaren inte är säker på hur han skall rida hästen på bästa sätt. Kanske behöver hästen/ryttaren skolas lite innan den tyngre ryttaren rider många pass/vecka.
Obs! Nu menar jag inte att häststackaren skall behöva gå i passage på alla skogsturer
Dessa saker är väl självklara för alla ekipage egentligen men jag tror att det är viktigare i de fallen det gäller en tung ryttare.
Själv har jag en nordsvensk brukshäst, modell större, 165 cm. Detta är en ras som jag tror skulle fungera bra bara han inte väljer en mindre modell (själv är jag 180 cm och jag skulle inte vilja ha en häst som var lägre än 165 men det kanske bara är en vanesak, vad veta jag? Islandsryttarna har ju inga problem!)
Nodsvensken tycker jag är stabil både fysiskt och psykiskt och framför allt allsidig!
Mvh
Madeleine