Ras för tyngre ryttare.

Sv: Ras för tyngre ryttare.

Piraja skrev:
Då rids de flesta islänningarna av alldeles fel ryttare...och det i VM ;)

Hon skrev som tumregel för ponny. Jag tror inte islandhästarna räknas dit.

Jag räknade lite på det och jag tycker att det stämde ganska bra! :idea:

Jag tycker att ett ordentligt halvblod hade varit bra. Jag vet inte om jag tycker att nordsvensk eller ardenner är sådär jättebra, de är så tunga i sig själva så det blir ju extra tungt om de dessutom ska ha en tung ryttare. De är ju inte så höga heller.

nej, jag vet :)

I min tränares stall har de massor av Criollos. De används till turridning och boskapsarbete främst. Trevliga, tåliga hästar men fula som stryk normalt.

Min tränare tycker de är enormt bra hästar.

Det var en Percheron med på Globenshowen ett år. Den gjorde t.o.m. skolsprång! Skithäftigt att se den stora hästen vara så smidig.

De blir inte så höga heller, maxhöjden är 180 cm enligt vad jag har hittat på nätet.

Piraja skrev:
Sök efter en rejäl men välriden viktbärande häst som är tränad för saken. Det vimlar av ardenner och nordsvenskar som inte har en enda rejäl ryggmuskel stark nog för en "normalryttare" så det gäller att man är noga med att hästen har rätt grund. Går inte hästen in under sig med bakdelen så ska den inte ridas av en tung nybörjare.

Rätt tränad duger vilken ras som helst egentligen.

Instämmer! :bow:

I det skick som jag köpte min nordis, totalt omusklad :crazy:, skulle jag aldrig ha släppt upp någon tyngre människa än mig själv på hans rygg, bara för att rasen ska vara "viktbärande"...

Jag föreslår att man tittar mer på individen än på ras. Det finns många saker som spelar in om hur pass viktbärande hästen är och om den kan bära upp ryttaren ifråga.
Jag tycker att man ska försöka leta reda på olika sorters hästar, åka ut och provrida flera sorters hästar och ta den man slutligen finner som lämplig.

Du har fått en rekommendation om islandshästar. Det står ingenting om ryttarens längd i detta inlägg, utan endast formulerat "Han är inte överviktig utan bara stor och grov men väger ändå lite mer än 100kg" vilket gör att jag anar att han är ganska lång.
Visst islandshästar är relativt viktbärande, men de är inte speciellt höga, så är han väldigt lång är det nog inget att rekommendera. Sedan tycker jag nog att man får dra en stoppgräns någonstanns på 100 g för en islänning, de är ändå relativt små - men uthålliga, starka osv. Men då bör man ju också ha vana av att rida islandshäst också.

Islandshästar är ju inte heller konstruerade annorlunda alls, i jämförelse med andra hästar och raser och därför förstår jag heller inte varför många nu definerar just islandshästar som viktbärande - de är ju inte mer viktbärande än andra raser?

Det finns ett stort utbud av hästar, jag tycker det är viktigt att han väljer en häst som passar temprament och kanske en häst som är en smula grövre än andra hästar
(något alldeles för nätt är då kanske inte att rekommendera). Men det finns flera robusta halvblodshästar i önskad mankhöjd, tori, tinker, welsh cob, finsk häst, baskjirhästar eller likaväl ett varmblod som ej har tränats eller startats någon gång.

Ett förslag är att skriva ut annonser lite varstanns och skriva man söker efter för sorts häst, att den ska vara stadig och vitkbärnade, och med tanke på att den ska gå med en lite tyngre ryttare så kanske den också bör ha kommit över en viss ålder (dvs. kanske ingen unghäst är att rekommendera) för att ha blivit tillräckligt stadig i sig själv.
Sedan skriver man vad man har tänkt att hästen ska användas till för något, att tempramenetet är lämpligt, att den är frisk osv. samt sätter en rimlig prisgräns. Åker runt och kikar, provrider osv.

En välridande och balanserad ryttare är många gånger Så mycket bättre än en liten ostadig ryttare som inte kan behärska att sitta stilla, utan bara stör hästen.

Jag har en 4-åring nu. Lettiskt hbl. Nu är hon ganska stadig i sig själv redan men jag skulle nog inte sätta upp en allt för stor ryttare på henne nu. Men om några är när hon blivit lite mer musklad, är ännu mer balanserad osv. kommer hon säkerligen kunna ta och bära upp en rejäl ryttare om denne har bra balans.

Det man kanske ska kolla på mer än ras, är snarare att hästen har någerlunda bra exteriör, har lätt för att arbeta på ett korrekt sätt och trampa under sig. Sedan är det bra om den också har muskler, som någon annan nämde - det finns ett gäng nordisar, tinkerhästar som inte har en muskel och då är det inte lämpligt att någon för tung ryttare sitter på dessa hästar, i så fall är det mer lämpligt att man då, om man nu trots allt tror att hästen kan bära upp ryttaren ändå så småning om - se till att börja arbeta den från marken, tömköra osv. så att den börjat bygga muskler Innan man sitter och rider den. Och att man sedan ställer lagom stora krav på den, så att den ytterliggare rids först i skritt, sedan trav. osv. och hinner muskla sig och blir van så att den klarar av att ta en tyngre ryttare.

kristel skrev:
Vill du vänligen utveckla ditt expertis utlåtande?

Vadå expertis utlåtande?
Jag anser att det är FULT när långa människor rider på små hästar, och ni kan säga vad ni vill, men det är knappast bra för hästen heller.

Islandshästar är INTE starkare än en annan välbyggd ponny i samma storlek. Tex Welsh Mountain ponnyn, rider ju vuxna män runt på, d orkar. Det är löjligt att säga att islandshästar är såå mycket starkare, de är det inte. Även en islandshäst kan vara dålgit byggd och inte orka någon tyngd, likaså alla raser.

Det är ingen ras jag skulle rekommendera.
De är inte särskilt snygga exteriört, och med tanke på hur dom är framavlade skulle jag aldrig köpa en tinker.

Det är buskavel och allmänt känt att tinkrar lätt får diverse sjukdomar och genetsika fel.

Jag tror att val av ras måste avgöras lite av hur din vän rider. Du skrev att han skulle använda hästen till skogsridning men det kan ju innebära väldigt olika saker. Är man som ryttare tung och enbart rider ut i skogen utan några som helst krav på att hästen skall gå i rätt form och man gör detta säg 5 dagar/vecka så tror jag absolut att det sliter på vilken häst man än väljer. Kan man däremot rida hästen i form så att den får jobba ordentligt och bygga upp alt. fortsätta att jobba med befintlig mage/ryggmuskulatur så tror jag inte att det är skadligt.
Här gäller det också att erbjuda hästen de rätta förutsättningarna för en välmusklad kropp, ex tillräckliga mängd protein i foderstaten och kanske ta hjälp av en tränare ifall ryttaren inte är säker på hur han skall rida hästen på bästa sätt. Kanske behöver hästen/ryttaren skolas lite innan den tyngre ryttaren rider många pass/vecka.
Obs! Nu menar jag inte att häststackaren skall behöva gå i passage på alla skogsturer :D
Dessa saker är väl självklara för alla ekipage egentligen men jag tror att det är viktigare i de fallen det gäller en tung ryttare.

Själv har jag en nordsvensk brukshäst, modell större, 165 cm. Detta är en ras som jag tror skulle fungera bra bara han inte väljer en mindre modell (själv är jag 180 cm och jag skulle inte vilja ha en häst som var lägre än 165 men det kanske bara är en vanesak, vad veta jag? Islandsryttarna har ju inga problem!)
Nodsvensken tycker jag är stabil både fysiskt och psykiskt och framför allt allsidig!

Mvh
Madeleine

madeleine71 skrev:
Jag tror att val av ras måste avgöras lite av hur din vän rider. Du skrev att han skulle använda hästen till skogsridning men det kan ju innebära väldigt olika saker. Är man som ryttare tung och enbart rider ut i skogen utan några som helst krav på att hästen skall gå i rätt form och man gör detta säg 5 dagar/vecka så tror jag absolut att det sliter på vilken häst man än väljer. Kan man däremot rida hästen i form så att den får jobba ordentligt och bygga upp alt. fortsätta att jobba med befintlig mage/ryggmuskulatur så tror jag inte att det är skadligt.
Här gäller det också att erbjuda hästen de rätta förutsättningarna för en välmusklad kropp, ex tillräckliga mängd protein i foderstaten och kanske ta hjälp av en tränare ifall ryttaren inte är säker på hur han skall rida hästen på bästa sätt. Kanske behöver hästen/ryttaren skolas lite innan den tyngre ryttaren rider många pass/vecka.
Obs! Nu menar jag inte att häststackaren skall behöva gå i passage på alla skogsturer :D
Dessa saker är väl självklara för alla ekipage egentligen men jag tror att det är viktigare i de fallen det gäller en tung ryttare.

Själv har jag en nordsvensk brukshäst, modell större, 165 cm. Detta är en ras som jag tror skulle fungera bra bara han inte väljer en mindre modell (själv är jag 180 cm och jag skulle inte vilja ha en häst som var lägre än 165 men det kanske bara är en vanesak, vad veta jag? Islandsryttarna har ju inga problem!)
Nodsvensken tycker jag är stabil både fysiskt och psykiskt och framför allt allsidig!

Mvh
Madeleine

:bow: :bow:

Tinker och mycket grova hästa men absolut ingen haflinger även om dom bär mkt är dom rätt små...Grova och stpora hästar :)

pallas_athena skrev:
en välmusklad häst av grövre typ,har han dålig balans så blir detta ju tyngre för hästen

Håller med, rasen kvittar ju om typen är rätt, rejäl benstomme är ju viktigast, på irland finns tex en helt hög rejäla hästar som tuffar fram överallt och gillar att springa och hoppa ute i skog och mark och en hel del av dom även på bana. Körning vet jag inte hur det ligger till men...

Fast hur fick senare inlägg för sig att skogsridning utan krav sliter på hästen? Utan krav i högt tempo? javisst sliter det på hästen, I form i högt tempo? javisst sliter även det på hästen, lugnt och städat utan krav, utan slit i tyglar eller för mycket skänkelbankande gör inte hästen nervös eller "ledsen" en glad häst håller längre och lägre tempo innebär lägre slitage. Även om hästen inte skulle ha "rätt muskler" så är det ju användandet av hästen i förhållande till vad den är tränad för som avgör hur bra en häst kiommer hålla... ja tillsammans med genetiska förutsättningar såklart...

Jeja skrev:
Vi vill inte heller ha en för grov typ av arbetshäst då jag lilla jag har svårt att rida dessa, jag ska hjälpa till att rida när/om hans tid inte riktigt räcker till.

Varför då??
Jag tror du får tänka om lite här. Det går inte rida en enda häst på storlek och styrka enligt mig. Även stora hästar kan lära sig att vara känsliga för hjälper och var otroligt lydiga. Det är rätt utbildning och inte muskler hos ryttaren som ger hög ridbarhet :D .

Förutsatt att hästen är villig att lära sig ;) .

Jo, men jag tror mera att hon menar att det blir svårt med att ge hjälperna rätt om hästen är alldeles för stor. Tänk dej t.ex. lilla mej på 152 cm på en shire på 180. Benen skulle ju stå rätt ut. Snacka om skänkelläge..... :rofl:

Jaha :idea: !
Men det skulle nog gå med sitsen och kanske med hjälp av spö ändå. Sen kanske inte hästen ska vara 180cm hög och grov med en ryttare på 156cm, inte idealiskt. Fast jag tror nog det skulle gå om hästen är lägre men grov :angel: .

jag har ett halvblod som är efter chess-ganesco. Och han är deffinitivt inte smäcker han är runt 168 i manke och är ungefär lika grov som en smäcker nordsvensk. Så vist finns det fortfarande halvblod som är inte är "slimmade". Han väger dessutom 750 kg.

Ett halvbod av den modellen skule utan problem klara av en "stor" ryttare. Men man ska inte glömma att stora kraftiga hästar håller inte automtiskt även dom måste arbetas i korrekt form, för att hålla.

Sen ska man inte glöm att en ryttare som väger runt 100 kg kan va lättar för hästen att bär än som väger 70 kg. Allt handlar om att rida hästen på ett korrekt sätt och sitta rätt gör man inte det blir ryttaren mycket tyngre för hästen.
Det jag försöker säga att vikten är inte allt.

Vad är en Tori för någon ras?? bild??
Jag kan rekomendera en nordsvensk eller så..
Har ridit en nordsvensk/ardennerkorsning (inte så jättgrov) och han tog ca:110 kg. (min kompis var 12 år och hon red honom) fast just den hästen var mindre livsfarlig att vara med... :(

Här är några av de Torin jag stött på

2005_04_19_Eera.jpg

Eera

2005_04_19_Vappu.jpg

Vappu

Men som sagt, jag gillar fortfarande inte Torihästar :angel:

Jag tycker ett kraftigt halvblod eller korsning. Nordvensk eller liknande. . Kraftigare halvblod är inte så svårt att hitta ?
Rasen i sig är inte så noga :) bara att leta efter en grövre häst med bra stark rygg med bra lynne som man trivs :D

En liten islänning tycker jag inte. . tycker alldeles för många tror att en islänning kan bära hur mycket som helst . . är den vältränad och lite större Ok. men en otränad mindre islänning kan nog verkligen inte bära mer än någon annan häst . Kan & kan, klart den kan men ryggen mår nog inte så värst bra ! . .

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar