Ras för tyngre ryttare.

Sv: Ras för tyngre ryttare.

Poetry_princess skrev:
Ardenner, islandshäst? Annars kan jag hålla med föregående talare om ett rejält, robust halvblod. De kan ofta bära mer än man tror.

Inte isläning, det där att dom kan bära hur mkt som helst det är en ren bluff, nästan alla ponnyer / hästar kan böra hur mkt som helst, men det finns en gräns tycker jag. leta upp en nordsvensk eller ett rejält halvblod går också med en grov och större fjording eller haflinger!

Panikie skrev:
Inte isläning, det där att dom kan bära hur mkt som helst det är en ren bluff, nästan alla ponnyer / hästar kan böra hur mkt som helst, men det finns en gräns tycker jag. leta upp en nordsvensk eller ett rejält halvblod går också med en grov och större fjording eller haflinger!

Det håller jag om. Det handlar ju om hur hästen är byggd. De kan inte bära mer än en annan ponny i samma size.

Sprettan skrev:
En kallblodsras som kan rekomenderas är förståss finskhästen! Den är ju rätt så lik nordsvensken men i motsats till nordsvensken så har finskhästen avlats till ridning ända sedan avelsarbetet för rasen börjades. Det har fört med sig väldigt trevliga ridegenskaper och gångarter. Det finns ju en del finnhästar i Sverige, men dessa är nog också rätt så svåra att få tag på.
Ett exempel på rasen:
Pilven Poika

Mycket trevlig häst!:)

Sprettan skrev:
En kallblodsras som kan rekomenderas är förståss finskhästen! Den är ju rätt så lik nordsvensken men i motsats till nordsvensken så har finskhästen avlats till ridning ända sedan avelsarbetet för rasen börjades. Det har fört med sig väldigt trevliga ridegenskaper och gångarter. Det finns ju en del finnhästar i Sverige, men dessa är nog också rätt så svåra att få tag på.
Ett exempel på rasen:
Pilven Poika

Finnhäst är bäst! Kryllar ju av dom här i Finland förstås. Fina och ordentligt skolade hästar kan bli ganska dyra för det är populärt att rida finnhäst. En som kommer direkt från travbanorna kan man få för 1000-2000 euro men då har man ju en hel del jobb framför sig.
Finnhästar är robusta, pålitliga, coola och ställer alltid upp!

Jag har en son efter Pilven-Poika i stallet :love: :love: .

Lyckos dig! En sån skulle jag gärna ha i stallet också :love: Men hoppeligen nån gång i framtiden!

Tinker - vissa tinkrar är väldigt smäckra, den jag rider är faktiskt väldigt nätt och jag tvivlar på att hon skulle orka bära 100 kg.

Bruksnordsvensk, ardenner, grovt halvblod alt någon korsning bland dessa?
Kolla efter en grövre individ med muskler och stirra dig inte helt blind på rasen, vissa hästar orkar mer, vissa mindre. Som sagt, kolla på olika hästar!

Ingen som nämnt lettiska halvblod? De är robusta och bra!

Jag tittade på Toribilden ovanför. Den hästen påminner mkt om de noriker som en vän till mig äger. Tempramentet är toppen om man vill ha en häst som är cool i alla lägen. Jag har inte tidigare mött en så godmodig och trygg häst. och tempramentet verkar vara så överlag (iallafall på de fyra som hon importerat). "jag rekommenderar"

Inte jag heller. :crazy:
Är man stor och/eller tung får man skaffa sig ett stort kallblod eller ett väldigt grovt halvblod.

*lånar knapp*
Min sambo är lång och grov men ligger ändå under hundrasträcket så jag undrar hur lång personen i fråga är.

Tycker för det första att det ska vara en häst som är avlad för ridning och inte körning eftersom det finns en hel del i det extriöra hos de vagnshästarna som handikappar dem i viss mån som ridhästar. Deras långa ryggar ex

Sedan finns det faktiskt inget belägg för att hästar av typen islänningar, highlands, welsh etc är mer viktbärande än andra.
Jag har varit på island och ridit mååånga mil på den ön och vad som skiljer det ifrån att rida isis här är att vi alltid hade minst fyra handhästar per ryttare och under långturen ofta bytte hästar för att avlasta dem. På den turridningsgården tilläts inga ryttare över 95kg. Ryttare nära den viktgränsen fick extra handhäst och bytte oftare.

Sedan får man tyvärr acceptera att en lång ryttare behöver en stor häst. Skulle min sambo skaffa häst hade vi fått leta efter ett grövre halvblod med mkh över 170. Han är nästan 2 m lång ju. Hästen ska ju kunna bära sin ryttare och det ska se hyfsat ut i proportion.

Med risk för att nu sticka ut hakan och bli halshuggen, anser jag krasst att om man ska hålla på med ridning får man anpassa sin vikt. Man kan inte tillåta sig att blobba ut hur mycket som helst med ursäkter om att hästarna skulle vara viktbärande. Kallblod är ju i huvudsak avlade för att dra saker, visst har många av dem en gång i för evigheter varit stridshästar men med tanke på hur många hundra år sedan det var och det faktum att avel går framåt (surprise) ser de inte längre ut som då, tränas inte på det viset och har fått andra uppgifter. Många kallblod har ju långa ryggar och bakben som går ut bakåt i en annorlunda vinkel för att de ska kunna trycka ifrån när de drar jordbruksredskap. Sedan kommer det blobbiga människor sitter upp på dem och tränar dresssyr och tycker att de ska höja ryggen och sätta in bakbenen under sig. Hur ska det gå till var det tänkt?

Den första hästen jag tävlade på var ett halvblod på 176 i mkh och mina skänklar nådde knappt nedanför sadelkanten. Den hästen rörde sig lättare framåt för ryttarens hjälper än min nuvarande på 160.
Det är ju den som ska rida mest som styr hur hästen ska vara inte den som gör ibland. Min sambo skulle aldrig kunna sitta på min häst men han kan longera henne om han skulle behöva ta hand om henne någon enstaka gång.

Ursäkta den något aggresiva tonen men det finns vissa saker som får mig att tycka synd om hästar och detta är en av dem. Tunga ryttare på hästar som inte alltid är så lämpliga som ridhästar med den förbaskade ursäkten att de skulle vara viktbärande - jag köper inte konceptet.

Så mitt tips är ett grovt halvblod

Jag är 167 och jag red skolans shires utan problem när jag bodde i england. De är inte så breda över sadelläget som man kan inbillas att tro :smirk:
Men i huvudsa kördes de. Reds endast när mul och klövsjukan härjade för att det var så jäkla jobbigt att skrubba den stora tunga bryggerivagnen med medel efter det att man varit ute. Lättare att rida och tömköra istället. Men de var väldigt guniga att sitta på och lätta att rida dock ej att komma upp på - trappstege ;)

Apo

Norikerna är allroundhästar som BÅDE rids och körs. Inte i några svårare klasser inom hoppningen men det går utmärkt. Det är en ras som showas med och som har en kortare rygg som är stark.

Dessutom tycker jag inte att en vikt strax under hundra kg ska göra att personen avstår från att rida. Anpassa hästmaterialet, ridningen och övningarna så ska det säkert gå bra.

Min sambo avstår från att rida av andra skäl än sin vikt och längd skulle vi skaffa häst vet vi vad vi ska ha. Jag vill bara förklara min ståndpunkt.

Tack för alla era synpunkter, vissa positiva andra negativa. Jag är fullt medveten om problematiken med en att finna en häst som passar min kompis och därför skrev jag till er för råd. Jag har ju fått hjälp med att hitta ett par raser att börja kika på, sedan gäller det ju att hitta rätt individ. Bara för att rasen normalt är grov innebär ju självklart inte att just den här rasindividen klarar av att bära honom (det förstår jag ;) ). Den måste passa både exteriört, muskelmässigt och psykiskt mm. Det är en massa faktorer som måste stämma, men istället för att stå på ruta noll har jag nu kommit en bit på väg. Jag har ju nu en massa tips på raser, inom vilken den rätta individen kan finnas. Det gör det lite lättare att gallra bland den enorma annonsmängden som finns. Fortsätt att komma med era synpunkter och råd, alla uppskattas. PS Det viktigaste är att hitta en häst som kommer trivas med arbetsuppgifterna och klara ev dem utan att må dåligt, slitas ut, ja helt enkelt den ska fortsätta må prima!! :) DS

Luna10 skrev:
Jo, men jag tror mera att hon menar att det blir svårt med att ge hjälperna rätt om hästen är alldeles för stor. Tänk dej t.ex. lilla mej på 152 cm på en shire på 180. Benen skulle ju stå rätt ut. Snacka om skänkelläge..... :rofl:

Ja? Jag vet minsann en liten tjej med korta ben (155cm eller nåt) som red snygga galoppombyten på sin chefs 184 halvblod. Man kan faktiskt rida trots lustigt skänkelläge, hur tror du dom gör på islänningar, det är samma sak, fast tvärt om...

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar