Ras för tyngre ryttare.

Sv: Ras för tyngre ryttare.

Tack för tipsen, kommer ni på fler så skriv ner dom också. Tycker att både haflinger och islandshäst är för små. Nordsvensk och Tinker har farit genom huvudet på mig, men hur är det med rörelserna hos dem. Jag vill inte ha en häst som är "tung" att rida, om ni förstår vad jag menar. Halvblod skulle funka men hur lätt är det att hitta så grova halvblod, jag tycker de flesta man ser är så himla nätta och fina. Det nämndes två raser jag inte vet något om, Curollo och Tori. Kan någon vara snäll och berätta lite mer om dem.

Tycker att både haflinger och islandshäst är för små
Garanterat en vanesak, när jag började rida i början av 90 talet tyckte jag hästar under 170 i mankhöjd var för kärr... öh jag menar tjejer :angel:
Nu har jag ridit och umgåtts med Islandshästar ett antal år och nu tycker jag halvblod och andra i samma storlek är groteska ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

SofiaP skrev:
Jag har lärt mig tumregeln att ryttarens ska väga max 20% av hästens vikt. Man får förstås ta hänsyn om den är musklad, har lång rygg, är balanserad etc. också men som riktmärke funkar det bra.
Ett litet halvblod väger 500 kilo och mer normalstora ligger på 600 och uppåt 650 om det är sisådär 1,70 (med avvikelser för byggnad förstås, men återigen, som riktmärke ungefär)

100 kilo är alltså inga problem för ett normalstort halvblod.

Då rids de flesta islänningarna av alldeles fel ryttare...och det i VM ;)

Han måste vara ganska lång också, eller? isåfall kanske en grövre häst är att föredra :idea:
En nordis kanske, av bruksmodellen, stabila saker :)
Halvblod är ju också viktbärande, kanske ett grövre sådan?
kom och tänka på Welsh cob, de är väl också rätt så viktbärande?

Sök efter en rejäl men välriden viktbärande häst som är tränad för saken. Det vimlar av ardenner och nordsvenskar som inte har en enda rejäl ryggmuskel stark nog för en "normalryttare" så det gäller att man är noga med att hästen har rätt grund. Går inte hästen in under sig med bakdelen så ska den inte ridas av en tung nybörjare.

Rätt tränad duger vilken ras som helst egentligen.

Ska nog vara Criollo tror jag :idea: Argentinsk ras.
Tori lär du inte hitta någon till salu :( Utdöende ras.
Och min är inte tillsalu ;)

Synd att Torin inte går att få tag på, det verkar annars vara en lämplig häst. Han som ska ha hästen är strax under två meter lång så för att han inte ska släpa fötterna i marken vill vi inte ha en häst under 1,45. Vi vill inte heller ha en för grov typ av arbetshäst då jag lilla jag har svårt att rida dessa, jag ska hjälpa till att rida när/om hans tid inte riktigt räcker till. Har sedan tidigare varit lite förtjust i Frisier (ursäkta stavningen), då som ridhäst till mig, men hur skulle en Frisier passa min kompis? Bläddrade lite fort i böckerna på biblioteket och blev lite nyfiken på Normandisk Cob. Någon som vet något om denna ras?

Jag tycker väl att en Nordsvensk kan vara vettig, alt en kallblodstravare - eller en tinker.

En nordis med lite höjd kanske. En korsning (vet fina korsningar ardenner fullblod som både bär tyngre ryttare och är lite höga)
Jag red en gång i tiden en urmysig Nordis Travare som var över 170 cm och Isabell :love:
Men du kanske ska se mer till individen än till rasen (efterssom du antagligen inte hittar en Tori ;))

Hästen ska ju inte vara för liten, vara balanserad och stark (behöver inte vara tung för det) men ingen tråkig kuse. :D

Det kryllar av tori och tori korsningar i Finland. Dom importeras i stora lass från Estland, speciellt korsningarna. Så kom hit och hämta dom bara! :)

Själv är jag nämligen inte alls förtjust i rasen :o

VA?!?
Ge mej genast en adress så ska jag skicka köpare i stora lass!
Rena Tori? Rastypiska? Oboj........betrakta oss som där :D

Obs: Jag är seriös! Var kan vi hitta dom? Det är stor efterfrågan på dom här (om dom är renrasiga och rastypiska)
Skicka gärna PM eller mail
lisa@toriryttaren.se

En kallblodsras som kan rekomenderas är förståss finskhästen! Den är ju rätt så lik nordsvensken men i motsats till nordsvensken så har finskhästen avlats till ridning ända sedan avelsarbetet för rasen börjades. Det har fört med sig väldigt trevliga ridegenskaper och gångarter. Det finns ju en del finnhästar i Sverige, men dessa är nog också rätt så svåra att få tag på.
Ett exempel på rasen:
Pilven Poika

Lettiskt halvblod...
De är rejäla och stabila...:idea:

Toriryttaren skrev:
Ska nog vara Criollo tror jag :idea: Argentinsk ras.
Tori lär du inte hitta någon till salu :( Utdöende ras.
Och min är inte tillsalu ;)

Criollon är inte så stor normalt.

Kanske en Percheron från Frankrike vore något istället. De är fina och rörliga.

Eller ett större halvblod.

Senast ändrad:

Nej Criollo (om det var det som menades) är små. Vanligtvis runt ponymått eller strax över.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka