Ras för tyngre ryttare.

J

Jeja

Har en bekant som letar häst. Han är inte överviktig utan bara stor och grov men väger ändå lite mer än 100kg. Vill gärna ha lite tips på bra viktbärande hästar. Hästen ska användas till skogsridning och ev körning. Hästen bör inte vara lägre än 150 men heller inte någon jätte (över 170) då den inte kommer in i stallet. Skulle vara tacksam för lite hjälp.

Sv: Ras för tyngre ryttare.

Jeja skrev:
Har en bekant som letar häst. Han är inte överviktig utan bara stor och grov men väger ändå lite mer än 100kg. Vill gärna ha lite tips på bra viktbärande hästar. Hästen ska användas till skogsridning och ev körning. Hästen bör inte vara lägre än 150 men heller inte någon jätte (över 170) då den inte kommer in i stallet. Skulle vara tacksam för lite hjälp.

Nordsvensk.
Tinker
Haflinger.
Welsh cob.

Ardenner, islandshäst? Annars kan jag hålla med föregående talare om ett rejält, robust halvblod. De kan ofta bära mer än man tror.

Liljan förstår inte varför små isisar ska bära ryttare på 100 kilo :(

Jag har lärt mig tumregeln att ryttarens ska väga max 20% av hästens vikt. Man får förstås ta hänsyn om den är musklad, har lång rygg, är balanserad etc. också men som riktmärke funkar det bra.
Ett litet halvblod väger 500 kilo och mer normalstora ligger på 600 och uppåt 650 om det är sisådär 1,70 (med avvikelser för byggnad förstås, men återigen, som riktmärke ungefär)

100 kilo är alltså inga problem för ett normalstort halvblod.

Varför måste det vara en liten Islandshäst? Ta en på ?145 i mankhöjd och runt 450 kg. Det finns många i den storleken och fler blir de.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Kallblod och kallblodskorsningar (har jag själv)
Rejäla Halvblod.

Sedan beror det mycke på din balans, följsamhet och hur bra du rider. (hur lite du stör hästen)

Varför ska en stackars Haflinger bära runt på en 100 kilos klump. Många av de modernare Haflingerna är ju ganska slimmade och hade aldrig släppt upp en 100-kilos tjockis på min.

Jag säger samma sak om mitt halvblod. Släpper helst inte upp folk över 70 kg på henne för hon är inte van vid det. Hon har en lång rygg och är 20 år, ska inte behöva släpa på så mycket vikt.

En rekorderlig nordsvensk eller tinger med massa läcker man och svans! Stabila skogshästar, passar fint framför kärran och är urläckra att se på, stadiga, stabila viktbärande nallebjörnar!

Polly_Mulle skrev:
En rekorderlig nordsvensk eller tinger med massa läcker man och svans! Stabila skogshästar, passar fint framför kärran och är urläckra att se på, stadiga, stabila viktbärande nallebjörnar!

Kan inte annat än hålla med :bow:

Jag skulle föreslå en Curollo.
Vi har en sådan i verksamheten och har flera innan. Kraftiga hästar, som fortfarande är rätt schyssta i kroppen.

En tinker skulle jag verkligen avråda dig/henne ifrån att skaffa.

Lycanthrope skrev:
Men ge er.

Stora tunga människor kan rida på tex små welsh mountain också, men det ser f^n inte bra ut. Och det är inte bra för hästen heller.

Vill du vänligen utveckla ditt expertis utlåtande?

En Tori! :idea: :love:

Men dom är ju inte helt lätta att få tag i. :mad:

PopcornPlayer skrev:
Jag skulle föreslå en Curollo.
Vi har en sådan i verksamheten och har flera innan. Kraftiga hästar, som fortfarande är rätt schyssta i kroppen.

En tinker skulle jag verkligen avråda dig/henne ifrån att skaffa.

Varför avråda tinkrar? :mad: :confused:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka