rapsolja till hovarna

I

Isidor

hej är det nån här som smörjer hovarna på hästen med rapsolja.

:bow:

Rapsolja har jag aldrig hört någon använda, men jag vet flertalet däribland mig själv som använder olivolja till hovarna.

När jag jobbade med trav för sisådär 10 år sen så gjordes det på travare en massa utredningar och man kom fram till att som hovolja var rapsolja det absolut bästa , vilket resulterade i att dennna oljan köptes in i stora tunnor och så vitt jag vet har de kvar av den ännu :D
Givetvis måste man blöta hoven hoven först och sen smörja.

Varför ska man blöta hoven med vatten först innan man smörjer :confused: Frågade min hovslagare vad man skulle göra så inte hovarna ska spricka i sommar. Då svarade han smörja med rapsolja 1 gång i veckan på utsidan.

Vatten innan man smörjer = samma som att vi egentligen ska vara lite fuktiga när vi använder hudlotion. Det handlar om att om du blötar hovarna och sedan oljar in dom så hålls vätan kvar längre i hoven.

Jag använder just nu rapsolja till hovarna, och det funkar utmärkt. Spelar ingen större roll vilken olja det är bara hoven hindras från att bli allt för torr.

används oljan för att hästarnas hovar skulle se fina och blanka ut eller gav det verkligen resultat och bidrog till icke torra hovar?
Mina hästar har problem med torra hovar sommartid, ska jag då smörja in deras hovar med rapsolja? Vill inte göra ytan på hoven dålig som hovolja/ fett gör utan bara förebygga torra hovar

Jag frågade min hovslagare vad man skulle göra så att hovarna inte börjar spricka i sommar. Då sa han smörja med rapsolja på utsidan 1 gång veckan . Så jag ska testa det . Hoppas det hjälper.

hej min hovslagare sa att alal sånna här hovfetter inte va alls lika bra som olivolja och rapsolja eftersom att dte trängde in i hovarna till skillnad mot dyrt hovfett som man köper i ridsportsbutikerna. fast min hovslagare sa att olivolja var bäst för han hade vart med om nå test där om provat olika saker.

och då va olivolja bra. Men tror att rapsolja också kan va bra. jag ska iaf. testa olivolja..=)

Vatten är inte bra för hovarna ( att använda som ngn åtgärd då hovarna "behöver smörj" :D )

vegetabilisk olja är bäst! så som olivolja, rapsolja och sånt.

men en sak som är ännu bättre är gräs! För hästen är det alltså inte bara gott att gå på bete utan välldigt bra för hovarna också!

Källa : Mikael Berg

Hmmm. En bekant till mig (som för övrigt är hovslagare) nämde att vanlig matolja var bra och då var det tvunget att hovarna var absolut torra, för annars stängde man in fukten som i sin tur torkade ut hovarna så att resultatet inte blev vad det borde. Men det är igentligen konstigt att var det än e så finns det 100 olika metoder,svar,tankar... :smirk:

Vad jag har fått tips om av min hovis är att gnugga/massera in kronranden med olja (mat). Detta för att få bättre kvalitée på den tillväxande hoven.

JAg använder Fodertran till min häst och det funkar alldeles utmärkt! det du absolut inte skall använda är hovfett som de säljer som smör i solsken på ridsportsaffärena.. eftersom att fettet gör att hoven inte kan "suga" upp vätska själv när fettet ligger som en hinna över hoven. Har oxå hört att rapsolja är kanoon, tror att det tom tod i nån ridsportstidning nu.. Vatten är jättebra för hovarna.. Hovarna innehålle små "sugrör" fibrer som är till för att "suga" åt sig vätska.. man kan lätt göra ett vattenbad åt hästens hovar om de är torra.. ex. blöta en padd och vira den runt hoven.. låt den sitta ett bra tag så hoven får dra åt sig vätskan.
Lycka till

Colombia Girl :bump:

ps vad är det för häst du har? (nyfiken)

Smörja kronrand

:bow:
Där går också gränsen för mig när det gäller att använda fett/olja på hovarna.
Smörja kronranden med olja och vattenbad är bäst.

hehehe ja sånt vattenbad där hästen ska stå i hint är uteslutet på min häst.. jag har testat och det finn ingensom är kvikcare än hon när hon känner att det är vatten som hoven doppas i....

Även min hovslagare tillhör de som rekommenderar olja på hovarna, och då fodertran/matolja/vegetabilisk olja. Inte frågat specifikt om majsolja/Rapsolja etc men ser inte varför det ena skulle vara bättre/sämre än det andra.

Har enbart märkt positiva verkningar av det, smörjer sommartid när det är torrt och det är skillnaden mellan torra hovar med sprickor och normala hovar utan sprickor. Blöter inte innan jag oljar, men det kanske man borde, aldrig tänkt på det.

Håller med.. Var nånstans ute i det fria får hästar fett på hovarna??? I miljoner år har hästen klarat sig utan fett på hoven..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2
Svar
39
· Visningar
946
Senast: Syrax
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 596
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Liten
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
398
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix