raps/majs-olja på hovar?

R

rare

funkar det med raps eller majsolja på hovarna ist för vanlig hovolja? hovarna har blivit så torra efter betet:/

Sv: raps/majs-olja på hovar?

Jag brukar blöta hovarna, och smörja med rapsolja efteråt.

Prova fodertran(fiskleverolja) luktar skunk men är jättebra kan även tvätta hovarna med grönsåpa innan! rekomedras av hovslagare då hästen inte "vänjer sig" som den kan gör av hov produkter:banana:

det lät ju bra:) vart köper man det?

Ska man använda nån olja så ta oliv :) Annars håller jag med om det där med såpan

Spelar ingen roll vad det är för olja så länge den är vegetabilisk, kör med matolja om du vill.

innan jag hade köpt min egen häst så var jag medryttare på ett varmblod och han fick allti så torra hovar, på honom använde vi vanlig matolja och det funkade bra.
Hovslagaren som jag har nu till min egen häst sa (precis som några andra här i tråden redan nämnt) att olivolja ska vara bra för torra hovar!

Jag använder majsolja eftersom den är billigast. Fungerar alldeles utmärkt. Men rapsolja fungerar precis lika bra.
Olivoljan är alldeles för god för att jag ska slösa den på några hästhovar ....

Inte märkt ngn skillnad, förutom stanken, med fodertran och diverse 'matoljor' (raps, majs, oliv, vegetabilisk)

Har en kompis som smetar in olivolja.:laugh:

funkar det med raps eller majsolja på hovarna ist för vanlig hovolja? hovarna har blivit så torra efter betet:/

som du redan fått svar på, så är det vegetabilisk olja om någon olja, som gäller. då funkar både majs, raps och olivolja. vanliga hovoljor i affärerna torkar mest ut, det gör inte den vegetabiliska.

funkar tillochmed bättre än fodertran enligt min hovslagare.

kallpressad rapsolja!! vad fina dom små hovisarna blir!!

Jag brukar ge mina hästar fotbad och efter det smetar jag på olivolja! Men det gör jag bara när solen skinigt i flera dagar då deras hovar har blivit jätte torra! funkar ypperligt bra!

Min hovslagare rekommenderar att smörja hovarna med olivolja, men funkar säkert med annan olja också. Gör att att fukten i hovarna kaplas in och inte försvinner!

Hur ofta smörjer ni med olja? *nyfiken*

Prova fodertran(fiskleverolja) luktar skunk men är jättebra kan även tvätta hovarna med grönsåpa innan! rekomedras av hovslagare då hästen inte "vänjer sig" som den kan gör av hov produkter:banana:

:bow:

Fodertran använder jag, och det fungerar verkligen bra!

Varje dag ;) de går så snabbt, har en burk med pensel som ja köppt på H**Ks... hur smidigt som hällst!

varje dag smörjs hovarna invändigt och utvändigt för att kunna bibehålla fukten!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen? Har tidigare år använt...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: Maggan 59
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka