raps/majs-olja på hovar?

Sv: raps/majs-olja på hovar?

Som andra sagt innan fodertran eller fiskleverolja är bäst.

Matolja och liknande torkar ut hovarna på lång sikt. Men tran/fiskleverolja stimulerar tillväxten av det nya hornet:bow:

En 5L dunk kostar ca 200kr men varar länge. Bara se till så att den inte står för varmt för då kan det härskna.

Jag har använt rapsolja till min häst i olika peridoer. Jag tycker inte alls att det torkade ut hovarna.

Det märks ju inte fören ett bra tag och man måste smörja under en längre period.
Det är ju mest det nya hornet som växer ut som påverkas och det tar ju ett tag innan det växer ner så man märker skillanden.:).

Som andra sagt innan fodertran eller fiskleverolja är bäst.

Matolja och liknande torkar ut hovarna på lång sikt. Men tran/fiskleverolja stimulerar tillväxten av det nya hornet:bow:

Du har helt fel. Matolja är vegetabilisk olja och det finns inget som torkar ut hovarna i det, snarare hjälper det till att bibehålla fukten i hoven. fråga vilken kompetent hovslagare du vill.

Det märks ju inte fören ett bra tag och man måste smörja under en längre period.
Det är ju mest det nya hornet som växer ut som påverkas och det tar ju ett tag innan det växer ner så man märker skillanden.:).

Dumheter. Vart har du en källhänvisning till det tack!

Dumheter. Vart har du en källhänvisning till det tack!

Matoljan gör det hornet hårt och vattenresistant då man använder det under en längre period, iaf de billigare varianterna som inte är helt "rena" eller vad man ska kalla det;). Det är iaf vad jag fått lära mig av hovslagare i skolan och av de vi har här.

Senast ändrad av en moderator:

Matoljan gör det hornet hårt och vattenresistant då man använder det under en längre period, iaf de billigare varianterna som inte är helt "rena" eller vad man ska kalla det;). Det är iaf vad jag fått lära mig av hovslagare i skolan och av de vi har här.

Jag vet inte vad du menar med "inte helt rena". Det är ju det folk skrivit - det måste vara vegetabilisk olja, dvs raps, majs, olivolja. Lika med vetetabilisk. = Hoven kan ta till sig det naturligt och inga oartificiella processer händer. så att skriva att matolja torkar ut är helt fel. förklara gärna vad du menar med "inte helt rena" innan du skriver en sån sak?

Det absolut bästa att använda till hovarna är torsklever tran, skulle vilja säga att raps, masd och matolja förvärade hovarn på mitt sto..

Problemen upphörde efter köp av torsklevertranet

Jag smörjde varenda dag i ett helt år då hon hade en spricka i hoven. Det är länge sedan jag slutade med det. Nu smörjer jag när det behövs vilket bara är när det är ganska extremt torrt ute. Inget fel på hennes hovar.

De allra billigaste är ju inte alltid helt vegetabiliska utan kan ju innehålla andra spårämnen även om detta inte anges på flaskan:crazy:, iallafal är det så jag upfattat det och jag ber om ursäkt om detta gjort dig irriterad:crazy:

De hästar jag smörjt med ex rapsolja har då ite blivit bättre men inte heller sämre. När jag smörjt med Torsklever eller tran har jag däremot märkt stor skillnad hovarna blir mer hållbara och det får inte lika lätt sprickor. Detta är dock vad jag har för erfarenheter:idea:

Samma här, har smort min pålles hovar under flertalet år nästan varja dag och hovarna är finare än någonsin. Hovlslagaren är helt lyrisk varje gång han ska sko henne, för att han aldrig sett så fina hästar:)

Använder alltid fodertran på mina hästar. Min förra hovslagare rekommenderade och jag tycker det funkar bra.
Penslar jämt på efter ridning under sommarhalvåret.

Jag vill ge en liten varning angående fodertran. Det funkar kanske ypperligt på många hästar men när jag använde på min häst började hovens glasyrlager att lösas upp!

Det kan ju varit fel på just det fodertranet men dunken var nyinköpt och användes av flera i stallet men det var bara min häst som reagerade så det verkar inte passa alla hästar

Jag låter mina hästar stå i vattenbad en halvtimme eller mer innan ridning. Sen har jag även en sandhåla i hagen där mina hästar står. När det är riktigt torrt brukar jag vattna där rejält

KL

Vegetabiliskt låter bra, men min hovslagare menar att man inte ska smöja under hoven utan bara utsidan, för på underdelen så tar den upp fukt från marken, så där ska man inte olja in.

Fast i och för sig... tillsätter man fukt dagligen själv så antar jag att det kanske inte är någon fara..

Men jag smörjer i alla fall alltid bara utsidan av hoven efter att jag har fuktat ut och insida med vatten och svamp.

Ha en bra dag!

Bästa tiden att smörja är tidig morgon om de gått ute över natten, då har de vattnat hovarna av all dagg i gräset och oljan hjälper till att bevara fukten. :idea: Olja sulan verkar mest vara slöseri med tid och olja, det nöts bort ganska omgående.

Jag använder majsolja eftersom den är billigast. Fungerar alldeles utmärkt. Men rapsolja fungerar precis lika bra.
Olivoljan är alldeles för god för att jag ska slösa den på några hästhovar ....
Håller helt med. Billigaste oljan du hittar sa en hovslagare sist till mej.
Det spelade inte så stor roll vilken. "men ni behöver ju inte använda olivolja direkt", är ju inte så jättebillig för att sätta på hästhovar kanske..

Hovfett är enligt mej överlägset bäst....:laugh:

Smetar på vid varje skoning och mina håller sej till nästa skoning (6-7veckor)....

//Domino_s

Bästa tiden att smörja är tidig morgon om de gått ute över natten, då har de vattnat hovarna av all dagg i gräset och oljan hjälper till att bevara fukten. :idea: Olja sulan verkar mest vara slöseri med tid och olja, det nöts bort ganska omgående.

Håller med.

Domino_S: hovfett är förödande i längden. blir som när man använder för mycket läpp balsam på sig själv typ - torkar ut i längden.

Håller med.

Domino_S: hovfett är förödande i längden. blir som när man använder för mycket läpp balsam på sig själv typ - torkar ut i längden.

Se där, det visste jag inte..:o..har använt det på mina kusar de senaste gångerna, tycker dom ser kanonfina ut i sina hovar....aldrig torra....:laugh:

Använder det iof bara om vi ser att det behövs (hovis o jag)....

//Domino_s

Du kanske smörjde på för ofta. använder endast tran då jag ser att hovarn börjar bli torra:-)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen? Har tidigare år använt...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: Maggan 59
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka