raps/majs-olja på hovar?

Sv: raps/majs-olja på hovar?

Se där, det visste jag inte..:o..har använt det på mina kusar de senaste gångerna, tycker dom ser kanonfina ut i sina hovar....aldrig torra....:laugh:

Använder det iof bara om vi ser att det behövs (hovis o jag)....

//Domino_s

din hovis borde veta bättre :devil:

antagligen klarar du dig om du smörjer ofta. då märks inte konsekvenserna lika snabbt och drastiskt. för då underhåller du ju hela tiden. Men det blir mer och mer nödvändigt att då smörja hela tiden. prova vegetabilisk olja istället, det är det bästa, jag lovar.

Använde iofs Rapsolja innan hovis föreslog hovfett....Kanske ska byta tillbaka....:D....dom va fina innan med....

//Domino_s

Bästa tiden att smörja är tidig morgon om de gått ute över natten, då har de vattnat hovarna av all dagg i gräset och oljan hjälper till att bevara fukten. :idea: Olja sulan verkar mest vara slöseri med tid och olja, det nöts bort ganska omgående.

Ja, men inte helt för den blir blank och fin i alla fall.. ;)

Men bra tips!

Fast vad spelar det för roll om sulan är blank, du sitter väl inte och kollar under hoven på hästen när den går? :D

Fast vad spelar det för roll om sulan är blank, du sitter väl inte och kollar under hoven på hästen när den går? :D

Nej, jag oljar bara utsidan av hoven som jag skrev tidigare, och den ser jag faktiskt då och då på min häst.. Hoppas du gör det på din också...

Ha en trevlig kväll!

Aha, jag trodde att du menade att du oljade sulan, det var ju den jag tyckte det var slöseri med tid och olja att smörja. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen? Har tidigare år använt...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: Maggan 59
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka