Råprotein på 106, kvot på 12,4

BRAGO

Trådstartare
Ja de här är värden på ett hösilage vår vanliga leverantör vill sälja oss. Han säger att det är ett riktigt bra silage som han ger sina egna hästar.
Kan man ge så mkt protein? Jag blir lite rädd. I normala fall brukar råproteinet ligga på runt 60 och kvoten på runt 6 på det silaget de får.
Anledningen till de här höga värdena är att det är någon slags lusernblandning. Vet någon nåt om det här? Låter galet högt i mina öron men jag kan inte alls mycket om foder.
Vi har två hästar, en som är 20 och en som är 4. Ingen av dem går speciellt hårt.

Tacksam för lite snabba svar, han ska komma med det här på onsdag så jag måste ringa imorn och fixa något annat annars. :(

Sv: Råprotein på 106, kvot på 12,4

Ja, det kan man! Jag ger samma ensilage och hö som vi tar till korna till hästarna. Då hamnat proteinet och kvoterna alltid på den nivån.

Nu vet jag inte kvoten på mitt hösilage. Men MJ ligger på 9,8 och smrp 118. Och mina hästar e hur finna i hullet som helst.

Tror jag har tänkt rätt nu men MJ borde ligga på 8.5

106/x=12.4

106=12.4x

x=106/12.4

x= 8.5

Vad menar du? Jag efterfrågade smältbart råprotein (TS har angivit enbart råprotein, så kvoten kan ju knappast bli rätt), du räknar fram energi.

Smältbart råprotein ligger på 78
Omsättningsbar energi 6,3
Alla värden är per kg foder.

Men ja, jag blev bara nojig eftersom inga av våra hästar går speciellt mkt just nu pga att den ena är 20 och pensionär och den andra är 4 och tar det ganska lugnt just nu. Jag vill kunna ge dom en del hösilage så att de har något att pilla med.

Har hört att mycket protein kan leda till fång osv, var väl lite sånt jag tänkte på. Men samtidigt har de båda fått groov som tillskott med det gamla silaget. försökte läsa på lite och då verkade det väldigt ovanligt att det hade så här höga värden.

Äsch, jag har haft smrp på över 113 gr, hästen har aldrig varit så fin. Så länge hästen kan hantera gräs (gå på bete) ser jag inte att det skulle vara något problem med högt protein. Är det däremot en känslig häst kanske det kan vara värt att fundera, men inte annars.

Det är gammal myt att protein skulle leda till fång, googla så får du fram mycket korrekt information och forskning i ämnet.

Protein leder inte till fång. Det är gammal och felaktig kunskap.
Du har ett jättebra grovfoder. Var glad för det istället :) det hade jag varit och jag har en häst som har haft fång.

kl

Tack alla för hjälpen! Kul att det verkar bra :) Jag ringde krafft's foderrådgivning och de lät dock inte så positiva till fodret. sen ringde jag en annan rådgivare som sa att det var bra. blir smått förvirrad :p

Skönt att det om protein och fång är en gammal myt, jag vet för lite om sånt, men tänkte att det skulle kunna vara så, vilken tur!

Ja enligt kraffts foderrådgivare är det säkert ett skitfoder. För ger du det här fodret så behöver du inte ge
något kraftfoder alls och krafft vill kränga på dig så mycket dyrt kraftfoder som möjligt.

är det så? började fundera på om det var så, men när jag sa att jag helst vill kunna ge mycket hösilage och så lite annat som möjligt höll hon med och verkade positiv till det så jag vet inte.

kl

Tack alla för hjälpen! Kul att det verkar bra :) Jag ringde krafft's foderrådgivning och de lät dock inte så positiva till fodret. sen ringde jag en annan rådgivare som sa att det var bra. blir smått förvirrad :p

Skönt att det om protein och fång är en gammal myt, jag vet för lite om sånt, men tänkte att det skulle kunna vara så, vilken tur!

Vad var det som foderrådgivaren inte tyckte var bra?

Du behöver inte ge något kraftfoder, nej. Kraffts rådgivare vill såklart sälja sitt foder och du har absolut ingen användning av
något annat foder till dina hästar. Ge dom silage och eventuellt mineraler om det behövs, om det inte behövs mineraler så är
det bara att pyttsa i dom lite selen.

Jag ska ge min egen ett silage med 7.5 MJ och 61 Smb rp och hon ska inte få något kraftfoder och hon är dräktig och rids. :)

Mitt ensilage i år:

TS 63%
12,3 MJ/kg TS
154 g smrp/kg TS

Alltså 7,75 MJ, 96,4 g smrp/kg foder och en kvot på 12,44.

på krafft ville de att kvoten skulle ligga på 6 och 12 var på tok för högt. nu blev det ett stort överskott av protein och det tyckte de inte var bra. för att det var dåligt för magen sa de.
jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro, men det verkar ju som många tycker att det inte är något problem med för mycket protein. tycker bara det är knäppt om de kan ljuga om sånt där i sånt fall, visst om de vill sälja, men de kan ju inte ljuga om så pass viktiga saker.

de sa att jag skulle behöva ge olja också för att jämna ut kvoten, vad tror ni om det? vågar inte lita på mkt av vad de sa nu, så ska försöka ringa en annan idag.

Att gå till kraft för att få foder-rådgivning är som att gå till Pfizer för att få råd om läkemedel. Man får vinklade svar.

En kvot på 6 passar en häst medan det kan vara katastrof för en annan. Det finns inga enkla svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 509
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad. Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Tora
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: hailittoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama