Råprotein på 106, kvot på 12,4

Sv: Råprotein på 106, kvot på 12,4

Lite trist att den foderrådgivaren inte är mer kunnig. Om det skulle vara dåligt med för hög kvot på hö/grovfoder så skulle hästar aldrig kunna gå på bete.

Linfröolja kan man absolut ge. Jag gör det men inte för att jämna ut nån kvot utan för att hästen ska få Omega-3.

Sv: Råprotein på 106, kvot på 12,4

Många kunniga husdjursagronomer (SLU) tycker man ska strunta i kvoten och istället titta på behovet, att det är fyllt.

Höga givor protein via kraftfoder är aldrig bra, oavsett behoven. Men hästar som går på bete klarar ju i de allra flesta fall proteinöverskott (från grovfoder alltså) finfint.

Att ge olja bara för kvoten är ju åt helskotta, däremot om du behöver mer energi till hästens behov. Det är en annan femma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 509
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad. Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Tora
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: hailittoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama