Rangordning

S

spanglish

Min häst är väldigt lllåg i rangordning, och det som jag vill fråga är varför han är det. Är det för att han är feg eller svag ec.t.

Sv: Rangordning

vet inte riktigt varför men alla har ju sin plats.Mitt sto är ledarsto hehe** Kanske det kan bero på att han är ung`,ston är väl dem som brukar styra och ställa mest?

Det bara är så antar jag. Naturens lagar. Precis som för oss människor. En del är ledartyper och själsäkra medans andra gärna håller sig undan, är blyga och osäkra.

Men precis som spurning_ skriver, jag har viss erfarenhet av att det många gånger är ston som leder en grupp eller flock. ?
Det kanske bara är fördomar i och med att de flesta ston jag mött på är starka individer över huvud taget. :D

Kan finnas många orsaker till en ranglåg häst. feg, fysiskt svag, psykiskt svag, sämre utstrålning/pondus jämfört med de andra hästarna, "handikapp", avslöjande färg (t.ex. skimmel, skäck). finns som sagt många orsaker

i vilda flockar är det ett sto som leder flocken, bestämmer var den ska vandra och så. hingsten är mest till för att betäcka och hålla ihop flocken så han inte förlorar några ston till andra hingstar.
så ston är nog många gånger ledare i hagar där de går både ston och valacker.

Hejsan. Jag har tre hästar i mitt stall och i hagen är det min valack på 17 år som är ranghögst, sen kommer kompisens sto (15 år) sen till sist min andra valack (9år). Nu tror jag inte att åldern har något att göra med rangordningen utan det är bara så att Nezze är helt enkelt den som har högst självförtroende av dessa tre hästar. Också
den som ar mest "matarg", tätt följt av Milla och Talonay.
Kram

Min häst är väldigt lllåg i rangordning, och det som jag vill fråga är varför han är det. Är det för att han är feg eller svag ec.t.

Därför att han väljer att vara det , annars skulle han bråka sig upp i rang. Det är inte som i vår värld att han är "låg". DEt är inte samma hierarki i en flock, det är bara lite olika roller. Läst nånstans men kommer naturligtvis inte ihåg var.

Senast ändrad:

har träffat på många ranglåga hästar som är tuffa, modiga och självständiga, inte så beroende av flocken... Kanske går de sin egen väg och trivs med det.

När man tittar på våra lektionshästar, 20 st som går tillsammans så är majoriteten av de i högre skicktet valacker faktiskt. Så teorin om att det alltid är ston som leder tycker jag inte riktigt håller. Däremot så är det "the old man" som styr och ställer. En 21 årig shettisvalack, han ser lagom rolig ut när han styr över halvbloden på 1,70+. ;)

Däremot en lite rolig grej var när vi släppte ihop fuxtanten (9 år) som alltid varit väldigt ranglång, med ett sto som alltid varit väldigt ranghög (10 år), så tog fuxtanten överhanden på en gång! Det hade vi inte gissat! Fast hon har blivit bitchigare och modigare i det mesta senaste tiden. :)

Jag tror på naturens lagar jag också. Vissa är ledartyper andra inte.

Jag tror oxå på d här med naturens lag, mitt ponnysto é lägst i rang och hennes jämnåriga stokompis é ledar stoet.
Dom é 5 hästar i stallet och där har vi ledarstoet på 8år och sen har vi sto nr 2 som é 9år sen har vi den enda valcken i stallet som é 19år efter honom é sto nr 4 som é 25år och sist men inte minst min ponny på 8år. Men de behöver ju inte betyda att en rang låg häst/ponny é mesig utan d bara blir så när en flock lägger upp rang ordningen....

Men den häst som leder flocken behöver inte alltid vara högst i rang. Ledarhäst är inte lika med ranghögst. Orden används lite olika när man beskriver hästflockar och det kan ibland bli missförstånd (har jag märkt)

Visst är det så också med människor att det är skönt om någon annan bestämmer ibland... Att vara ledare innebär ju ett visst ansvar för gruppen.

så är det ibland, vårt ranghöga sto var verkligen ingen ledare, det var min låga vallack när det passade henne. så fort hon inte klarade av det gick han in och bestämde

Ålder inger ofta respekt i sig. Detta syns väldigt tydligt i vår flock (lösdrift) speciellt hos morsans islänningar. Den äldre bråkas det aldrig med, han bara är och får vara. Däremot är det den yngre av dem som styr flocken, ledaren med andra ord. Min pålle, en nordsvensk brukshäst har inget att säga till om utan flyttar sig snällt för de mindre. En blick räcker. Den yngre islänningen (ledaren) antas vara sent kastrerad då han är väldigt hingstig i sitt beteende. Han går gärna in i rejäla fighter om det behövs.

Jag har ett väldigt ranghögt sto, dock inte ledare, hon är för "fladdrig" för att klara av att leda.(väldigt bekvämt när man hämtar ur hagen;) ) blir hon därimot lämnad med bara en hagkompis blir hon väldigt kärvänlig och inte alls lika dominant mot hästen i fråga. ledaren är ett "mittrangssto", hon är den enda som inte drar sig för att tränga sig på min häst, och visst får hon många måttade sparkar för det, men det verkar inte beröra henne, hon flyttar undan ett tag, sen kommer hon tillbaka.

Det kan väl vara så att hästen blir dominant och aggresiv mot nya hästar(som min) på grund av osäkerhet? att dem klättrar i rang i rädsla att bli bortkörda? det jag märkt på min är att ju bättre hon trivts desto mindre aggressiv blir hon när hon möter nya hästar, inga mer framben och skrik utan hon tar det hela med ett större lugn än tidigare

Ja här hemma är det mitt sto som är högst i rang. Ingen får komma nära maten förrän hon bestämt vilken hög hon ska ha. Det gamla stoet däremot är den som håller utkik och leder flocken när den ska flyttas osv, men hon flyttar sig alltid när mitt sto kommer.

Mmm lite skumt det där med ledare och ranghög. Mitt förra sto tog över ledarrollen i vår hästhage när förra ledarstoet dog. Min var då ca 13 år gammal då, det var som helt naturligt att det var hon som skulle ta över. Som hästägare är det ju både och det där, självklart kanonskönt att vandra runt i hagen trygg med ledarhästen, men dom äter ju HUR MYCKET SOM HELST! :smirk: Tar ju verkigen för sig! Hon bröt sedan benet och INGEN av de andra hästarna i hagen tog då över rollen som ledare (hagen består av: sto 29 år, sto 19 år, sto 15 år, sto 14 år, sto 17 år, sto 15 år). och det blev jättestruligt i hagen efter det. Ingen bestämde, rangordningen var obefintlig och allmänt kaos i hagen. Man kunde nästan se att hästarna själva verkade tycka att det var jobbigt. Sedan köpte jag ett nytt sto, en treåring. Efter två veckor var hon den självklara ledaren i hagen, det var hon som hade första tjing på maten, talade om för de andra vilka som fick äta och när typ. Det var helt solklart att det var hon som ledde flocken och hon var helt och hållet accepterad som ledare av de andra och det uppkom en rangordning även av de andra hästarna i hagen. Själv hade jag ju tänkt att "guuu vad skönt det blir att inte ha en ledarhäst, för vem kunde ana att hon som treåring skulle bli det? Och då ha lättare för att hålla henne smal och smäcker!" :D Tji fick jag! Men hon är en kanonledare, snäll men tydlig mot de andra!

Jag har en shettis valack som är ranghögst i min hage. Han jagar tom bort halvblodstoet som har föl vid sidan när det serveras mat (vi fick sära på dom för det blev för mkt bråk)

Ja det är väldigt intressant att studera hästar i flock och de beter sig inte alls som vi människor kan tycka är logiskt. Jag hade en 3 årig valack som styrde sin flock med "järnhov" Vid ett tillfälle skrittade han lugnt runt på en liten volt och hade två ston på en större volt som travade runt runt honom. Han drev dem och de fick inte sakta av, då var han genast där och manade på. De höll på så en bra stund. Stona såg inte alls roade ut och han stod där i mitten som en cirkusdomptör.
På ett sätt skulle jag önska att mitt sto inte var högst i rang för hon är den som är i särklass mest lättfödd och det skulle inte skada om hon lämnade mera mat till de andra. Hon tog för övrigt över ledarskapet då det gamla stoet inte orkade mera och samtidigt började hon testa mig vid uteritter. Hon trodde hon fick styra och ställa med mig också. Jag fick övertyga henne om att hon hade fel. Det är två år sen nu och fortfarande kan hon göra en liten test för att se om det kanske går att ta över.

Rangen är inte strkt hierakisk heller.
Ibland varierar den över tiden också.

Mitt ponnysto är ranglåg ochen ängslig varelse har gått med mina valack och en annan ponny och varit lägst hela tiden. MEN hon är en snabbätare så hon får alltid i sig sitt hö, för jag var lite orolig för det ett tag.
Under sommaren har hon gått i en hage med bara ston och vips så var hon näst högst i rang.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka