Ranghöga islandsston

M

Majsan

Några tips från någon som oxå har eller haft ranghöga ston:cool: .Vi har 3 stycken ston och dessa går inte att ha ihop utan att de bråkar :devil: .Vi har prövat att ha ihop dem 2 och 2 men undrar hur blir det om man skulle släppa in alla 3 tillsammans,vad händer då tror ni:o .Man vill ju inte att de ska skada varann så det blir stora skador som vi redan varit med om på en som inte gick att rida på över 1 månad pga detta.Det sägs ju att islandshästen ska vara mer flockvänlig,men stämmer inte i vårt fall.Så ni som har några tips hör gärna av er.:bump: /majsan
 
Sv: Ranghöga islandsston

Ja det är ju alltid ett problem dock brukar det lösa sig om dem får gå i hage/hagar bredvid varandra så dem kan lära känna varandra på avstånd först.
Sedan är det som med oss alla går inte ihop med alla :(

Lycka till
 
Sv: Ranghöga islandsston

Har i och för sig bara 2 ranghöga ston som skulle släppas ihop med övriga flocken vid olika tillfällen.
När jag köpte första stoet så var det inte problem med ett sto utan bossen i flocken en valack som inte ville ha en ranghög utböling i sin flock till en början. Han ringade in henne i hörn och jagade ut henne så hon drog genom staketet vid ett par tillfällen. De hade sina duster (slagsmål) ca1-2veckor. Nu är de som ler och långhalm viker inte från varandras sida.
När jag köpte gammelman så var det inga som helst problem och släppa ihop honom med de övriga.
Köpte mitt andra sto för tre veckor sedan. Tog ut hovslagaren och tog bort alla skor och sen fick de göra upp. Den här gången så gick de inte igenom staketen men visst slogs de ett par dagar innan det nya stoet gick undan någon dag för att sen närma sig de övriga. Några kickar och skrik kan komma än i dag men jag tror att de är klara med rang ordningen nu.

Tror du måste ge dem tid och göra upp utan inblandning. Ta bort skor och släpp gärna i hop dem i en stor hage där de kan springa i från varandra. Gärna utan prång så de inte kan jaga in nån i nåt utrymme som är svårt att komma ut ur.

Du har inte en hage som inte nån av dem varit i som du kan släppa alla tre i? Så de får lite o tänka på.
 
Sv: Ranghöga islandsston

Tack för era råd.Jo ang hage som ingen har varit i,har vi haft i tankarna och håller på för tillfället att gallra ur i en skogsmark,så får man väl pröva detta.kan tro att man är lite för försiktig oxå,då man är lite rädd för vilka skador det kan bli som på vårt ena sto.De slåss riktigt som hingstar dessa ston,annars är det väl som det är att de tycker inte om varann bara som oss människor.Men det går bra när vi rider ut med dem,men de kan inte gå för nära varann då åker öronen bakåt.Snacka om "sura tanter"./majsan
 
Sv: Ranghöga islandsston

Är du säker på att de är ranghöga, de kanske bara är sura kärringar?;) En lösdrift jag känner till har många hästar, nästan alla har varit där i flera år. Några av stona sparkar varandra ofta. De söker aldrig upp varandra för att slåss, utan det är lite mer slumpmässigt, när de upptäcker att de råkar stå intill varandra så sätter de igång. Och de kan inte tänka sej att sluta heller. Det är så ostrukturerat, slumpmässigt. Som att de plötsligt upptäcker att de står nära varandra, då sparkas de, och kan inte heller räkna ut att om man går därifrån så upphör sparkandet. Så intelligenta är de inte! Som barn! Ibland får vi hojta åt dem att lugna sej.:smirk:
 
Sv: Ranghöga islandsston

Har ett sto som oxå är en riktig kärring mot andra, ändå vill hon inte vara flockledare så det har alltid en valack varit. Så blev hon skadad och skickades på betäckning ihop med ett annat sto som hon fullständigt hatat i 3 år. Har tidigare inte ens kunnat ha dem i boxarna bredvid varandra för då har hon sparkat hål i väggen. Ännu mindre i samma hage och man fick se upp så de inte hamnade för nära varann när man red. Nu for de till främmat ställe tillsammans och vi trodde de skulle riva transporten på väg ner men efter 5 min var det helt lugnt. Band dem kort med varsitt hönät iofs... Kom fram och släppte ihop dem på prov i hagen och väntade på att kriget skulle bryta ut. Tji fick vi, de ställde sig tätt tillsammans och såg sig omkring innan de dök ner i SAMMA höhög. Sen den dan har de varit bästisar och det tidigare hatade stoet var den som bestämde. De delar box och dricker ur samma balja samtidigt. Så kan det gå...
 
Sv: Ranghöga islandsston

Det sägs ju att islandshästen ska vara mer flockvänlig,men stämmer inte i vårt fall.
Jag skulle vilja säga att islandshästar oftast är mera flockvana, men inte fasen har det med vänlighet att göra i alla lägen. A och O är att ha en tillräckligt stor hage, så att de kan röra sig och inte minst komma undan när så behövs.

Sen så finns det också odrägliga trädgårdstomtar, trots att det står på hästpasset att det är en islandshäst. En sån häst får ofta problem, och behöver uppfostras i en bra flock om det är möjligt.
 
Sv: Ranghöga islandsston

Känner igen problemet, har haft det sen i höstas när 2 av mina märrar som skyr varandra som pesten blev hänvisade till varandra pga olika omständigheter. Varje dag var en plåga ända tills jag bestämde mej att skaffa en valack vilket jag nu gjort och dessa 2 damer uppför sej nu exemplariskt mot varandra kan tom stå och klia varandra!! Bägge dessa två var tidigare högsta "hönan" i varsin flock. Men eftersom jag fick rådet för många år sen att ston skall ha en "gubbe " hos sig så slipper man det bekymret så testade jag och det funkade här iallfall.
 
Sv: Ranghöga islandsston

Jag har ett sto, sex vallacker och en unghingst i "min" flock. Alla busar och har kul dagarna i ända, och det har t.o.m hänt att alla åtta har solat(=legat ner) samtidigt ett par ggr. :)
 
Sv: Ranghöga islandsston

Känner igen problemet, har haft det sen i höstas när 2 av mina märrar som skyr varandra som pesten blev hänvisade till varandra pga olika omständigheter. Varje dag var en plåga ända tills jag bestämde mej att skaffa en valack vilket jag nu gjort och dessa 2 damer uppför sej nu exemplariskt mot varandra kan tom stå och klia varandra!! Bägge dessa två var tidigare högsta "hönan" i varsin flock. Men eftersom jag fick rådet för många år sen att ston skall ha en "gubbe " hos sig så slipper man det bekymret så testade jag och det funkade här iallfall.

Vi har också gjort så att min "gubbe" får gå i stohagen och det funkar jättebra. Han är icke-betäckande så det är såååå lugnt.
Men ibland får ju grinkärringarna för sig nåt och då skriks det och bankas på varann, men sen kan dom stå och äta ur samma foderbord.:confused:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 075
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp