Allmänt så upphör jag aldrig tycka det här med hästars sociala samspel i olika konstellationer /förutsättningar är något av det mest fascinerande som finns att ta del av.
Minns Min då nya nyss fyllda 4 åring som jag hämtade hem för nu 15 år sedan. Han hade stått på Täby men växt upp som föl med ston och andra föl. Kom till en flock valacker varav en var ”extremt ranghög” . Den härjade massor med andra hästar vid fordring i hagen men var annars väldigt klok och vettig med sin flock.
Vi släppte ihop min med denne bada de själva först innan resten av flocken (3 valacker till) fick släppas på.
De hälsade och började sen äta gräs nos mot nos. När de övriga tre sen släpptes på travade min gängliga unghäst fram med spetsade öron och vänligt kroppsspråk och sa ”HEJ - vilka är ni - jag är jag
”
Alla 4 följde sen min nya unghäst från den stunden . Den ”ranghöga” var fortfarande ”ranghög” i det att de andra for som korkar när fordring i hagen skedde. Under tiden strosade min ungdom runt i godan ro vänlig och cool, och han och denne fortsatte vara bästisar. ”Underhuggaren” fortsatte agera polis under min som inte engagerade sig i sådant.
När kompisen sen flyttade efter ett år, och valackerna i flocken ändrades några stycken var det samma sak, aldrig något bråk. Dock så vid vistelse i en nya sommarhage de inte gått i tidigare där man behövde transportera sig genom en ganska lång skogssträcka för att komma ner på det riktigt bra betet, så ville min ”ledare” första tiden i den inte gå iväg dit utan hellre stanna i första delen av hagen som angränsade till en annan beteshage där stoflocken gick.
I den situationen hade han ingen ”rang” alls mot de andra valackkompisarna. De vandrade iväg utan honom. När han sen valde att ansluta sig till dem efter några dagar så var det ”som vanligt” igen - de följde honom och såg honom tydligt som den som ledde dem till något träd vid spöregn, och samlade ihop dem om de blev rädda för något.
Många år senare hade jag honom i ett annat stall där hästarna gick två och två i stora hagar som alla löpte parallellt med varandra. Han gick i en hage längst på ena sidan, sen 5 hagar till i linje.
När en stor älg tog stråket precis nedanför hagarna en dag, tog det 2 sekunder så hade han kommunicerat ihop alla hästarna och alla sprang ner mot slutet av hagarna för att ”bevaka” älgen.
Som sagt, jag tycker hela ämnet är fascinerande och skulle kunna dra hur många intryck som helst genom åren.
Jag har fortfarande kvar honom idag, han är 18 år och toppenfräsch och fin. Står i ett annat stall sen 4 år och hästarna går i olika konstellationer , vissa flera i flock och andra två och några själva. Han går med en kompis han älskar men bestämmer över, och jag upplever att han släppt massor ang kontrollbehovet över övriga hästar. Sällan han bryr sig om vad de pysslar med i en annan hage - även om det skulle vara rejs eller upprördhet där osv.
Pardon ang ett väldigt långt inlägg... (rodna smiley)