• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tjej_87a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 379
T

tjej_87a

hej ja har precis hämtat hem en 3årig rottis tik har sen tidigare en blandras tik (shäffer,labrador, rottis, jämthund) på 4år och en blandras valp tik (pitbull, amstaff, dogo argenting) på 6månader ja undrar hur ja ska göra me rangen rottisen försöker ta över ska ja då låta henne bästamma eller ska den älskt få fortsätta bestäma?? å hur ska ja gå till väga??

Sv: rang??

Det beror väl på hur hundarna tar det? Är det slagsmål och stök eller fungerar det fint?

När jag skaffade min sexmånaders golvmopp så tog han över hemma. Trots att den andre var en åtta årig rottis. Jag försökte mota det då den lille faktiskt inte klarade av det riktigt mentalt och stressade, Hade mycket hellre haft min stabila och trevliga rottis som en god förebild, istället för en stissig och ettrig oupfostrad hund, men det ställde bara till det än värre och jag fick helt enkelt acceptera att det var lika bra att låta hundarna sköta det där som de ville.

för de mesta går de bra men då å då så håller dom på å ryka ihop men oftast e de över någon leksak eller mat eller godis eller så e de minstingen som gör så dom två stora ryker ihop men ja går alltid imellan men när ja tar tag i rottisen så kommer den minsta å kaxar hur mycket som helst å försöker flygga på rottisen när hon ligger i ett underlägge va beror de på?? ja tar alltid bort henne å lägger ner henne också men de e ett jätte jobb å hålla isär alla hundrana den älsta går alltid undan å lägger sej slutar alltid när ja säger till

Om man har sitt ledarskap till 100% så försöker aldrig hundarna bestämma rang.

Det där är något gammalt som finns kvar.
Visst ska man vara ledaren (ett ord som börjar bli förlegat), men har man en flock, så är det helt naturligt att resten av flocken också få göra klart hur den ska vara.
Du som människa kan inte bestämma i vilken ordning flocken ska vara i, det måste de få avgöra själva.
Det är ju inte så att den som är ledaren bestämmer hur resten av flocken ska vara, utan ledaren bestämmer över alla. Men sen måste de andra göra klart sinsimellan.

Vilken av de vuxna tikarna är mest dominant?
Favorisera ingen utan se hundarna som dom är.
Valpis ska inte försöka klättra i rang, utan låt liten åka på en avhyvling, den ska inte vara högst i rang. ;)

Är de vuxna hundarna mentalt stabila, så löser det sig automatiskt efter en tid, men valpis måste få lära sig av dem att den inte ska försöka klättra i rang.
Se till att inte favorisera någon av de vuxna tikarna, sätt samma regler, så förhoppningsvis löser dom rangfrågan snabbt.
Tikar kan vara ett helvete om de är lika ranghöga och lika tjurskalliga. :rofl:

ssssss-Eh, va? jo hundarna kan grejja sinsemellan trots att man själv är högst i rang...

Utveckla gärna!
Själv har jag aldrig haft problem med rangordning mellan hundarna, det varierar beroende på arbetsuppgifter o tillfällen, o andra sidan anser jag mig inte ha ledarskap över hundarna, de är hundar o det är inte jag.
I vissa lägen med rymmande tjurkalvar så är de de suveräna ledarna att lösa situationen, inte jag.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 547
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 749
Senast: s957
·
Hundhälsa Hej jag har en tik på snart 15 år pitbull/sttforbullterier. När vi jobbar lämmar vi henne till svärfar som hon älskar. När vi hämtar...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: marsve
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie... 2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31