Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag såg att Eva och Robban nobbat, då deras villkor skulle bli omänskliga att uppfylla.. Det kommer aldrig bli sig likt utan Evas röst under fartklasserna/lördagsshow med rosa hatt och bling/speakerpriser eller Robbans röst under kosseklasserna/skäll på ungarna som leker i sandbanken osv... Skittrist!
Håller med...nu börjar det bli för många förändringar för att det ska kännas som Chappen på riktigt
kl*
Hej hörrni!!
Någon som har en aning om när man förväntas ha klart vilka som kommer med?
Kan ju liksom inte bara nöja mig med informationen som står på hemsidan..
Ingen kommer in gratis iår! Man har tom tagit bort stödmedlemmar i Team RHC, bara funktionärer där nu! Allt blir dyrare och man ger sig själv rätten att sålla bland anmälningarna till tävlingen! Dessutom byts speakrarna ut, tråkigt för dom gör faktiskt mycket för att få "chappenstämningen"!!
Det blir aldrig sig likt igen!
Samtidigt var inte all ridning underhållande, en och annan skulle behöva se sig själv på film.
Som tävlingsarrangör är det intressant att läsa denna tråd.
Trevligt att du är här Ulf och kan reda ut saker
Man undrar var deltagarna i tråden får sin information ifrån - och om de verkligen varit på den tävling de skriver om.
En av dessa personer har själv sagt att det är h*n som ska sköta speakeriet under kommande RHC underförstått att det skulle skötas ensamt.
På RTC under helgen hade vi tre personer som pratade i speakeriet. På RHC kommer de att vara ytterligare en - Brad från USA som pratade förra året. Att det ska vara EN speaker har aldrig varit aktuellt. Tvärt om har vi förstärkt det vi nu kallar "kommunikationsgruppen" . Fler människor med högre specifik kompetens.
Detta låter bra. Att Brad och ytterligare tre avlöser varandra tror jag alla ser som önskvärt och ett måste. En speaker är väldigt viktig för att bibehålla intresset hos publiken och informera vad som händer på ett sätt att både nya och rutinerade känner att det är på rätt nivå, men det har ni självklart koll på.
Ena stunden riktas kritik för att det tävlas långt in på natten - nästa för att vi begränsar antalet deltagare. Någon säger att tävlingen blivit för "stor", samtidigt som vi minskar antalet ekipage.
Att rida fram mitt i natten är lite segt, det måste medges. Förra året pratades det om att årets tävling troligen skulle vara en dag längre än 2012. Var det bara önskemål och en lös idé som gick ut genom högtalarna under förra årets tävling?
Att tävlingen är för stor förstår jag inte riktigt. Det finns ju internationella tävlingar som pågår upp mot 14 dagar och mer där till. Vad hade hänt om årets RHC ökats med ytterligare en dag? Hade det funnits ryttarunderlag för detta? Det hade inneburit tävlingar under sen timma kunnat minimeras
Tävlingen tappat i ryttarkvalitet?
Eftersom tävlingen ökat deltagarmässigt under åren och det finns ett högst begränsat antal toppryttare bör detta innebära att fler deltagare i något lägre nivå finns med. Skillnaden mellan de tio bästa och de tio sämsta rent generellt är större nu. Inget jag har papper på, men en okulärbesiktning av deltagarnas prestationer skulle kunna göra detta gällande. Anmälningssystemet som fanns fram till 2012 gjorde att snabbast på musen fick plats vilket kan ha kostat platsen för en bättre ryttare, men som inte klickade lika snabbt, eller kunde sitta uppe en midnatt i väntan på att systemet skulle öppna.
Med det nya systemet anser jag att tävlingsledningen kan styra de anmälda ekipagen för att få en så hög kvalité på de deltagande ekipagen som möjligt- vilket är jättebra. Att en stor del av svenska eller nordiska reiningekipagen inte deltar på RHC är lite tråkigt, inte minst för publiken, men så är det.
Anmälningssystemet har kommit till för att VI skall slippa hantera så många ändringar- OCH att vi inte kan ta emot hur många tävlande som helst.
Att systemet tillkommit för att avlasta organisationsmässigt är förståeligt. Det kräver inte så mycket fantasi för att inse hur stor arbetsbördan är. Att tävlingen blir större är trevligt, men är det toppen som ökar, eller är det bredden? Dvs, är det toppryttare som i ökad mängd kommer och som innebär en ökad påfrestning på organisationen, eller är det ryttare på lägre nivå som står för den ökningen?
Ingen, vare sig ryttare, funktionärer eller publik orkar med det. Jämför gärna med SM:et 2012. Sm:et 2013 kommer att få samma problem som vi haft.
SM har haft sina problem vilket alla känner till och jag tror som dig att det gäller att se över rutiner och organisation innan växtvärk drabbar SM. Kval eller anmälningssystem som liknar det RHC infört i år kan mycket väl vara det som krävs och det ganska snart. Det viktiga är att det finns en klar och genomarbetad handlingsplan för kommande års tävlingar och vad man vill åstadkomma med tävlingen.
Den absolut övervägande majoriteten som hört av sig angående anmälningssystemet har varit positiva - jag vågar påstå 49 av 50.
Det är väl jättebra att systemet har fått ett positivt mottagande av de som hört av sig. Sedan är det väl bara att lyssna på de som inte aktivt kommenterat systemet.
Något var tvunget att göras, inte minst med förra årets anmälning där klasser fylldes på någon minut. Det jag har hört(av personerna själva) gällande detta system är att det har avskräckt från att skicka in en anmälan. Att varje anmälan skulle gås igenom innan den godkändes tolkade personer som att det inte är lönt att anmäla sig.
Så, vill man kan man säga att kvalitén på deltagarna ökar något om detta system innebär att de som tvivlar på sin egen förmåga med detta system uteblir från tävlingen och lämnar plats för de duktigaste, eller de som i alla fall tror på sig själv i högre grad.
Det är få -ytterst få i detta avlånga land som vet hur det är att administrera och genomföra en tävling med närmare 250 ekipage som gör över 700 starter, 400 kor, över 40 försäljare,10-15 sponsorer, 15 funktionärshästar och 100 hårt arbetande funktionärer som offrar en vecka av sin semester och tid med familjen för att att arbeta 10-15 timmar per dag för en säng, tre mål mat om dagen och en t-tröja.
Eftersom det varit ifrågasättande och kanske "gnäll" så måste jag ge en eloge till funktionärerna, inte minst under förra årets tävling med regn till förbannelse. "Gubbarna" på ryttarcampingen slet med att baxa upp husvagnar och transporter ur leran. Lugnt och metodiskt och nära till ett skratt. Övriga gör även de ett otroligt arbete, och det tror jag inte någon kan klaga på, ens det minsta. Alla vet vad de ska göra och grindar åker ut på kort tid och in igen när det behövs.
Att en tråd som denna uppkommer kan bero på att det är många som vill tävlingens bästa och när rykten kring ändringarna börjar cirkulera är det inte förvånande att många engagerar sig och diskuterar hej vilt. Det kanske ska tas som ett bevis på att tävlingen är populär och viktig för ganska många, både tävlande och besökare.
Skulle spekulationer och "höna av en fjäder" minska om RHC var/är mer transparenta med vad som är på gång och verkligen är övertydliga i informationen, inte minst ett år som detta när många nya ändringar genomförs samtidigt?
/u