Ranch Horse Classic 2013

Sv: Ranch Horse Classic 2013

jamen hallå!!!

Bästa speakrarna??:confused:

Nej det blir nog vad det varit......Ger det det här året, sen vete tusan:mad:

Ja, jag såg att Eva och Robban nobbat, då deras villkor skulle bli omänskliga att uppfylla.. Det kommer aldrig bli sig likt utan Evas röst under fartklasserna/lördagsshow med rosa hatt och bling/speakerpriser eller Robbans röst under kosseklasserna/skäll på ungarna som leker i sandbanken osv... :mad: Skittrist!

Håller med...nu börjar det bli för många förändringar för att det ska kännas som Chappen på riktigt:(

Håller med...nu börjar det bli för många förändringar för att det ska kännas som Chappen på riktigt:(

Ja börjar bli lite för "stort" snart blir det väl bara inbjudna ryttare.. Är inte mot förändring men ibland kan det gå åt fel håll.

Jag tror inte att risken för att det nya systemet ska behöva tillämpas i alla klasser är stor. Utvalet sker om det blir för många anmälningar till en klass. Läser man på RHC sida så ska man bara vara lite nervös om man gjorde ett dåligt resultat förra året och inte tävlat så mycket innan och efteråt som kan visa på ekipagets kapacitet om det normalt sett är mycket högre än resultatet visade.

Att ta bort speakerrösterna tycker jag inte är bra. De berättar samma lama historier år efter år, men dt är ju poängen. Att höra den ilskna kosseklass-signalen och speakerrösterna gör att en Chappenkänsla infinner sig. En bra sommar och ett bra underlag (som det varit si och så med genom åren) tillsammans med en lyckad satsning på tävlingen är nog ett krav för att kräftgången inte ska bli värre.

Jag skulle gärna se en läktare till vid sandbanken framför där barnen inte får leka. Hopplöst med trängseln på läktaren och uppe på banken så ser man ju inte detaljerna på önskvärt sätt.

Ja jag tänker (antagligen) ge det en chans! Finns säkert andra duktiga speakers med, men dessa "är" ju en del av Chappen-känslan....;)

Känns bara just nu som att "man" försöker snärja in mer pengar, och det känns lite snålt, med tanke på hur mycket det säkerligen spenderas på anläggningen i samband med tävlingen....

kl*

Hej hörrni!!

Någon som har en aning om när man förväntas ha klart vilka som kommer med?
Kan ju liksom inte bara nöja mig med informationen som står på hemsidan.. :nailbiting:;)

kl*

Hej hörrni!!

Någon som har en aning om när man förväntas ha klart vilka som kommer med?
Kan ju liksom inte bara nöja mig med informationen som står på hemsidan.. :nailbiting:;)

Beroende på hur många som är anmälda i klasserna kan det kanske dra ut på tiden om det är många ekipage som måste granskas vid överbokning.

Är inte klasserna fulla bör det gå ganska fort då de anmälda bör komma med.

Håller med, speakersen är ju viktiga!
Hört något om vilka det blir istället?

Jag ska bara ner över helgen i år, har fått ett jobb som börjar just den veckan. Känns dumt att ta ledigt det första man gör. Men har jag tur har jag uppdrag neråt på fredagen, så jag kan stanna till och titta lite :d Annars blir det hela lördagen och halva söndag.

Hörde att inträdet var högre? Synd, blir nog svårt att få med de oinvigda då.. Har raggat upp några från trakten som går in gratis och lovat att hänga med och kolla (japp, nu ska hedningarna omvändas! :p )

Min shoppinglista börjar bli lång :D Jag längtar! Hoppas på fint väder och bra uppslutning!

Det jag har hört är att det ska vara EN speaker under hela evenemanget. De förra var rejält slitna när de var två och hade rutin. Stämmer det blir det intressant att se hur det kommer att gå. Tidig morgon till sen kväll, flera dagar i rad. Lycka till.....

Folk verkar ha samma inställning till speakerjobbet som vissa har till Pleasure, western riding och Trail.... det är inte så svårt. Ska du prata i radio krävs det flerårig utbildning, men för att prata på en tävling kan man tydligen slänga in vem som helst som talar innan de tänker. Det finns ett par riktigt bra speaker som är kunniga, har en behaglig röst och rutin. Dessa verkar inte vara påtänkta till årets evenemang.

Jag håller alla tummar för att det ska bli ett kalasväder, bra startfält och utställare/försäljare. Regn och kyla, mediokert startfält och tunt med utställare kan få stora konsekvenser till nästa år om inte annat. Tycker att det är intressant och en smula modigt att ändra så mycket och inte minst höja priset under jubileumsåret, när många andra evenemang firar exv 10 år med billiga biljetter, bjuda på större upplevelser mm. RHC kör tvärt om. Det blir bara dyrare att gå in och att bo. Det är den stora skillnaden.

EN?! Men herregud, det kan man ju räkna ut med röven att det inte går! Hoppas de inser det och får in minst en till.. Och hoppas det är någon med erfarenhet, någon duktig.

Hoppas de ansvariga inte får storhetsvansinne och förbygger sig.. Det må vara ett av de största evenemangen i hästsverige, men det är en väldigt snäv målgrupp.

Detta är vad jag har hört. Om det blir så vet jag inte med säkerhet.

Det är lätt att slå sig till ro, tro att man sitter säkert i toppen. Det är en folkfest och många betalar en bra summa för att vara på plats under denna vecka vilket gör att en arrangör kan luras att tro att han kan höja priser utan att ge tillbaka valuta för den höjda kostnaden i form av prispengar som lockar duktiga ryttare exv.. Alla har en gräns någonstans. Någon gång blir det en krona för mycket och folk uteblir.

Skulle jubileumsåret 2013 visa dålig publiktillströmning och sämre klass på ryttare i genomsnitt sitter RHC kanske i en mindre behaglig sits för att locka tävlande och besökare till 2014.

Ingen kommer in gratis iår! Man har tom tagit bort stödmedlemmar i Team RHC, bara funktionärer där nu! Allt blir dyrare och man ger sig själv rätten att sålla bland anmälningarna till tävlingen! Dessutom byts speakrarna ut, tråkigt för dom gör faktiskt mycket för att få "chappenstämningen"!!
Det blir aldrig sig likt igen!

Firar dom inte 10 år i år?? Hur som.... Detta suger verkligen. Får se om vi ens åker ner i år.

Speakern under helgens RTC var samma person som enligt ryktet ska vara speaker under kommande RHC. Om entrépriser och höjda campingavgifter var ett bekymmer innan vill jag säga att dessa är det minsta bekymren. Trots uppriktiga försök från speakern att göra ett intressant arbete blev resultatet inte bra alls.

Det känns tråkigt att behöva såga någon som verkligen försöker, men faktum kvarstår, det var långt, långt från acceptabelt. Mycket kan vara orutin, som att presentera ryttare endast med förnamn och säga fel namn på hästarna och i förekommande fall uttala kända hästar fel, men att vara tyst efter en presentation i upp till 15 minuter för att sedan säga tack och läsa upp tiden är inte att vara speaker. Det är att läsa innantill ur ett programblad.

Som arrangör hade jag varit riktigt orolig och lagt mycket krut på att knyta de bevisat duktiga speakers (väldigt kunniga och pålästa) som använts under andra tävlingar av andra arrangörer. Jag håller alla tummar och tår och uppmanar alla andra att göra detsamma för att detta bara var ett riktigt dåligt genrep.

Riktigt så illa tyckte inte jag/vi att speakerinsatsen var, däremot tror jag att det vore väldigt givande med en bra sidekick under RHC, snudd på oundvikligt.

I övrigt en trevlig mjukstarthelg inför RHC, imho. Alldeles lagom väder, utom under den avslutande team penningen då. :meh: Ranch team express är kul att se tycker vi, och ranch trailen var både utmanande och underhållande. Trivsam och social lördagkväll, och en hel del underhållande ridning båda dagarna. Samtidigt var inte all ridning underhållande, en och annan skulle nog behöva se sig själv på film litet grann.

En annan observation var att vi möjligen kan ha varit de enda tillresta åskådarna som var korkade nog att gå in huvudingången och betala 350 kr/pers inträde istället för att glida in via campingen eller deltagaringången. Nåja, shit happens. :)

Senast ändrad:

Samtidigt var inte all ridning underhållande, en och annan skulle behöva se sig själv på film.

Jo tack. Det var skämskuddevarning på några lag. Alla är inte lika duktiga, men lite självinsikt bör man väl ändå ha innan man anmäler sig.

Det var skönt att ni inte tyckte att speakern var så dålig. Tråkigt är att arrangören inte knyter de bevisat duktiga som verkligen kan hålla upp intresset hos publiken och ge påläst och relevant information levererat med behaglig radioröst.

Som tävlingsarrangör är det intressant att läsa denna tråd. Man undrar var deltagarna i tråden får sin information ifrån - och om de verkligen varit på den tävling de skriver om.
På RTC under helgen hade vi tre personer som pratade i speakeriet. På RHC kommer de att vara ytterligare en - Brad från USA som pratade förra året. Att det ska vara EN speaker har aldrig varit aktuellt. Tvärt om har vi förstärkt det vi nu kallar "kommunikationsgruppen" . Fler människor med högre specifik kompetens.
Ena stunden riktas kritik för att det tävlas långt in på natten - nästa för att vi begränsar antalet deltagare. Någon säger att tävlingen blivit för "stor", samtidigt som vi minskar antalet ekipage.
Flera internationella ryttare tackade nej 2012 ??? Vika var det?
Tävlingen tappat i ryttarkvalitet? Vilka ryttare inom boskap, ranch och timed event saknas jämfört med tidigare år?
Det ändrande anmälningssystemet kom till på grund av att kvalitén har sjunkit de sista åren?? Än en gång - vilka ryttare har försvunnit?

Anmälningssystemet har kommit till för att VI skall slippa hantera så många ändringar- OCH att vi inte kan ta emot hur många tävlande som helst. Ingen, vare sig ryttare, funktionärer eller publik orkar med det. Jämför gärna med SM:et 2012. Sm:et 2013 kommer att få samma problem som vi haft.
Den absolut övervägande majoriteten som hört av sig angående anmälningssystemet har varit positiva - jag vågar påstå 49 av 50.

Det är få -ytterst få i detta avlånga land som vet hur det är att administrera och genomföra en tävling med närmare 250 ekipage som gör över 700 starter, 400 kor, över 40 försäljare,10-15 sponsorer, 15 funktionärshästar och 100 hårt arbetande funktionärer som offrar en vecka av sin semester och tid med familjen för att att arbeta 10-15 timmar per dag för en säng, tre mål mat om dagen och en t-tröja.
Plus de hundratals timmar som läggs ned i arbete innan tävlingen.
/u

:bow:

Jag tycker personligen att kvalitén på tävlingen har förbättrats, om vi ser till deltagarkvalité. Första åren jag var och tittade vart det folk med som knappt kunde styra sina hästar... Visst, RHC hade "ryktet" om sig att vara "en tävling för alla" vilket var trevligt (jag var själv i linda vad det gällde westernridning när jag tävlade första gången), men å andra sidan är detta det arrangemang som drar tveklöst mest publik under hela året. Då vill man ha de bästa på banan!

Att speakerrösterna bytts ut är tråkigt för igenkänningsfaktorn, men inget som säger att de nya inte kan vara duktiga dem med. Förändringar går ju dock sällan hem utan protester.

Även jag tycker anmälningssystemet är bra. Det var många som inte fick plats i tex. Ranch Trailen förra året, och att ett bra ekipage sitter på läktaren när flera av de deltagande knappt fick fram sina hästar till grinden och absolut inte genom vattnet måste varit ganska frustrerande. RHC och RTC har gått från att vara en tävling för alla, till att bli en tävling för Sveriges Ranch-elit! Och förra året var det den med snabbast internet som "vann".

Jag ser i alla fall lika mycket fram emot detta år som alla tidigare. :) Det blir säkerligen kanon!

Puh, skönt att höra att det inte var sant! Stackars speaker om den varit helt själv..

Jag, som bara varit publik sedan starten, vet ingenting om hur det funkar. Jag vet bara att jag går in i parken med min patientbricka, är supertaggad och hejar som en tok på alla duktiga ekipage.

Håller med om att det var sämre kvalitet på ryttarna de första åren, men nu tycker jag att det mesta är bra. Det är högre nivå, men samma folk ;)

Jag längtar tills det är dags, hoppas på fint väder och att inte jobbet kommer emellan för mycket.

Kommer trailen ligga inne på showarenan i år igen? Det var vrålkul! Riktigt kul initiativ, hoppas på mer sånt.

Och vänta bara, jag SKA vara med någon gång (så nåde er om ni lägger ner innan jag hunnit dit!) :D

Som tävlingsarrangör är det intressant att läsa denna tråd.

Trevligt att du är här Ulf och kan reda ut saker

Man undrar var deltagarna i tråden får sin information ifrån - och om de verkligen varit på den tävling de skriver om.

En av dessa personer har själv sagt att det är h*n som ska sköta speakeriet under kommande RHC underförstått att det skulle skötas ensamt.

På RTC under helgen hade vi tre personer som pratade i speakeriet. På RHC kommer de att vara ytterligare en - Brad från USA som pratade förra året. Att det ska vara EN speaker har aldrig varit aktuellt. Tvärt om har vi förstärkt det vi nu kallar "kommunikationsgruppen" . Fler människor med högre specifik kompetens.

Detta låter bra. Att Brad och ytterligare tre avlöser varandra tror jag alla ser som önskvärt och ett måste. En speaker är väldigt viktig för att bibehålla intresset hos publiken och informera vad som händer på ett sätt att både nya och rutinerade känner att det är på rätt nivå, men det har ni självklart koll på.

Ena stunden riktas kritik för att det tävlas långt in på natten - nästa för att vi begränsar antalet deltagare. Någon säger att tävlingen blivit för "stor", samtidigt som vi minskar antalet ekipage.

Att rida fram mitt i natten är lite segt, det måste medges. Förra året pratades det om att årets tävling troligen skulle vara en dag längre än 2012. Var det bara önskemål och en lös idé som gick ut genom högtalarna under förra årets tävling?

Att tävlingen är för stor förstår jag inte riktigt. Det finns ju internationella tävlingar som pågår upp mot 14 dagar och mer där till. Vad hade hänt om årets RHC ökats med ytterligare en dag? Hade det funnits ryttarunderlag för detta? Det hade inneburit tävlingar under sen timma kunnat minimeras

Tävlingen tappat i ryttarkvalitet?

Eftersom tävlingen ökat deltagarmässigt under åren och det finns ett högst begränsat antal toppryttare bör detta innebära att fler deltagare i något lägre nivå finns med. Skillnaden mellan de tio bästa och de tio sämsta rent generellt är större nu. Inget jag har papper på, men en okulärbesiktning av deltagarnas prestationer skulle kunna göra detta gällande. Anmälningssystemet som fanns fram till 2012 gjorde att snabbast på musen fick plats vilket kan ha kostat platsen för en bättre ryttare, men som inte klickade lika snabbt, eller kunde sitta uppe en midnatt i väntan på att systemet skulle öppna.

Med det nya systemet anser jag att tävlingsledningen kan styra de anmälda ekipagen för att få en så hög kvalité på de deltagande ekipagen som möjligt- vilket är jättebra. Att en stor del av svenska eller nordiska reiningekipagen inte deltar på RHC är lite tråkigt, inte minst för publiken, men så är det.

Anmälningssystemet har kommit till för att VI skall slippa hantera så många ändringar- OCH att vi inte kan ta emot hur många tävlande som helst.

Att systemet tillkommit för att avlasta organisationsmässigt är förståeligt. Det kräver inte så mycket fantasi för att inse hur stor arbetsbördan är. Att tävlingen blir större är trevligt, men är det toppen som ökar, eller är det bredden? Dvs, är det toppryttare som i ökad mängd kommer och som innebär en ökad påfrestning på organisationen, eller är det ryttare på lägre nivå som står för den ökningen?

Ingen, vare sig ryttare, funktionärer eller publik orkar med det. Jämför gärna med SM:et 2012. Sm:et 2013 kommer att få samma problem som vi haft.

SM har haft sina problem vilket alla känner till och jag tror som dig att det gäller att se över rutiner och organisation innan växtvärk drabbar SM. Kval eller anmälningssystem som liknar det RHC infört i år kan mycket väl vara det som krävs och det ganska snart. Det viktiga är att det finns en klar och genomarbetad handlingsplan för kommande års tävlingar och vad man vill åstadkomma med tävlingen.

Den absolut övervägande majoriteten som hört av sig angående anmälningssystemet har varit positiva - jag vågar påstå 49 av 50.

Det är väl jättebra att systemet har fått ett positivt mottagande av de som hört av sig. Sedan är det väl bara att lyssna på de som inte aktivt kommenterat systemet.

Något var tvunget att göras, inte minst med förra årets anmälning där klasser fylldes på någon minut. Det jag har hört(av personerna själva) gällande detta system är att det har avskräckt från att skicka in en anmälan. Att varje anmälan skulle gås igenom innan den godkändes tolkade personer som att det inte är lönt att anmäla sig.

Så, vill man kan man säga att kvalitén på deltagarna ökar något om detta system innebär att de som tvivlar på sin egen förmåga med detta system uteblir från tävlingen och lämnar plats för de duktigaste, eller de som i alla fall tror på sig själv i högre grad.

Det är få -ytterst få i detta avlånga land som vet hur det är att administrera och genomföra en tävling med närmare 250 ekipage som gör över 700 starter, 400 kor, över 40 försäljare,10-15 sponsorer, 15 funktionärshästar och 100 hårt arbetande funktionärer som offrar en vecka av sin semester och tid med familjen för att att arbeta 10-15 timmar per dag för en säng, tre mål mat om dagen och en t-tröja.

Eftersom det varit ifrågasättande och kanske "gnäll" så måste jag ge en eloge till funktionärerna, inte minst under förra årets tävling med regn till förbannelse. "Gubbarna" på ryttarcampingen slet med att baxa upp husvagnar och transporter ur leran. Lugnt och metodiskt och nära till ett skratt. Övriga gör även de ett otroligt arbete, och det tror jag inte någon kan klaga på, ens det minsta. Alla vet vad de ska göra och grindar åker ut på kort tid och in igen när det behövs.

Att en tråd som denna uppkommer kan bero på att det är många som vill tävlingens bästa och när rykten kring ändringarna börjar cirkulera är det inte förvånande att många engagerar sig och diskuterar hej vilt. Det kanske ska tas som ett bevis på att tävlingen är populär och viktig för ganska många, både tävlande och besökare.

Skulle spekulationer och "höna av en fjäder" minska om RHC var/är mer transparenta med vad som är på gång och verkligen är övertydliga i informationen, inte minst ett år som detta när många nya ändringar genomförs samtidigt?

/u

När du Ulf ändå är inne och läser i tråden kan du väl förklara hur tankarna gick kring de förändringar som är genomförda till årets tävling.

Det är jubileum- 10 år. Då genomför man en prisjustering uppåt, byter ut speakers vars röster man hört under flera år och som för många blivit synonymt med Chappen. Att WRAS-medlemmar tidigare haft gratis inträde är fantastiskt och kanske lite väl generöst kan tyckas.

Ett jubileum brukar omgärdas av extra lockande event, speciella jubileumshändelser, extrapriser, eller annat som kunderna efterfrågar. Ett besök på hemsidan vittnar inte om något sådant, mer än att det står ett det är ett jubileumsår. Det finns inget i samband med detta jubileum som försöker locka besökare att komma till tävlingen på grund av att det är jubileum.

Varför ska en besökare inte missa just tävlingen detta år? Vad kan RHC locka med som gör att besökare inte tvekar att planera om i semesterschemat för att kunna besöka tävlingen detta jubileumsår?

Korta svar:
1: Att man ska sköta speakeriet betyder inte underförstått att man är ensam. I vår arbetsbeskrivning står det tydligt att man är flera stycken + att de som varit på mötena vet att mobila teamet och "banan" skall supporta som tidtagare. Allt snack om EN speaker är trams.
2: Det finns ryttarunderlag för flera dagar - men inte funktionärer. Det har aldrig pratats om att förlänga med en dag - aldrig. Vad hade hänt om man utökat tävlingen en dag i år? Svaret är att det hade inte blivit någon tävling!Skaffa fram 100 funktionärer som vill arbeta gratis i 14 dagar så ska jag ordna en tävling.
3: Vi har i alla år sett till att de bästa ryttarna har varit på banan. INGEN etablerad ryttare har blivit utan plats, aldrig någonsin! Genom åren har vi sagt nej till högst en handfull ryttare-och då pga brist på boxplats. Har någon skaffat egen uppstallning i närheten, ja då har vi sagt ja.
4: Är det toppryttare i ökad mängd som kommer - alla toppryttare har tävlat på RHC i alla år, vilka toppryttare inom våra grenar pratar ni om? Var finns dom?
5: Vi styr inte de anmälda ekipagen Om vi måste plocka bort några i år så handlar de om ryttare som aldrig någonsin tävlat och tänker göra sin tävlingsdebut på RHC. RHC är INTE rätt tävling att debutera på, vare sig för häst eller ryttare.
Vi har INGEN ökning av anmälda ryttare, det har varit ungefär detsamma de sista 5-6 åren. Det vi gjort är att vi minskat antalet boxar-därför tar vi i år emot färre ryttare än 2012. Och tagit bort en del klasser. För att få färre starter totalt sett. För att orka med tävlingen.
6: Vår tävling har aldrig riktat sig till reiningryttare, de senaste åren har vi bara haft ranchreining, som är till för cowhorseryttarna, och i år har vi ingen reining alls. Att de bästa nordiska reiningekipagen inte tävlar på RHC är lika självklart som att Sveriges cuttingryttare inte tävlar på en NSBA-tävling.

Vi gör inget stort väsen av att det är 10-årsjubileum, guld på loggan och en lite mer påkostad kvällshow på lördag, det är allt. Vi är rätt nöjda med att vi orkar genomföra en tävling tio år i rad. Tror vi är rätt ensamma om det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar