F

frid

Hej!
Jag undrar när råmjölken bildas? Jag har ju förstått att många kollar mjölken mot slutet av dräktigheten eftersom den ganska tydligt kan tala om när det börjar bli dags till fölning. Men finns det ingen risk då att man mjölkar ut råmjölken när man hela tiden kollar mjölken? En erfaren sjuksköterska sa till mig att på människor bildas den i samband och efter förlossningen, stämmer det även på hästar?

Sv: Råmjölk

Det krävs så väldigt få droppar för att kunna ta de tester som de flesta gör, så det ska väl inte vara någon fara. När stoet sen sista dygnet el sista tiden bildat vaxproppar, då är det ju ingen som går och pillar och det är ju då det är som viktigast.

Sen finns det många gamla uppfödare som aldrig skulle få för sig att röra juvret på stoet av den anledningen du skriver plus att det är en STOR risk för infektioner. Juvret är känsligt!

...plus att det är en STOR risk för infektioner. Juvret är känsligt!

Jag skulle inte vilja säga att det är så stor risk att man måste skriva med stora bokstäver.
Jag har då aldrig hört om nån som fixat fram en juverinflammation pga att man drar ut nån droppe mjölk/dag sista veckan.

Ok, det är vad jag fått höra av gammelgubbarna. Och som du säger så är nog inte nån droppe/dag sista veckan så farligt, men läser man här så verkar det som om många klämmer och mäter flera gånger per dygn ganska länge.

Det är med hästar som med kvinnor. Vi är alla individer när det gäller att sätta mjölk/råmjölk. Jag har ston som har höga värden på råmjölken någon vecka innan fölning och jag själv hade mjölk o läckte ganska friskt med alla 4 barnen.

Jag ser snittade mammor på mitt jobb, en del är snittade akut några veckor innan BF och en del av dem har ingen mjölk alls, en del har gul klibbig råmjölk direkt efter snittet medan en del har rikligt med vit mjölk.

Aaha! Intressant att det kan vara så stor skillnad. :)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 844
Senast: Skjøldur
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III