Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.

fio

Trådstartare
Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Då skriver jag som jag brukar skriva till ungdomar, som ställer frågor här.

Vad svarar du SJÄLV på dina frågor? :angel:

Den drar sig utåt o klättrar på väggen:angel:

God Jul alla diskutanter- med betoning på det senare:love:

Då gör jag som alla andra diskustanter och väntar till det läget kommer, så jag vet vilket svar du vill ha :idea:. Och kan svara utifrån det.

:bow:

Då gör jag som alla andra diskustanter och väntar till det läget kommer, så jag vet vilket svar du vill ha :idea:. Och kan svara utifrån det.

:bow:

Jag vill ha dom svar som berättar hur olika personer gör.

Jag vill att folk tänker själva och inte svarar utifrån en mall som du tydligen tänker göra. :angel:

Jag vill ha dom svar som berättar hur olika personer gör.

Jag vill att folk tänker själva och inte svarar utifrån en mall som du tydligen tänker göra. :angel:

Nej, faktiskt inte.

Jag vet vad som händer med min häst och jag vet vad jag gör åt det och vad jag BÖR göra, men pga mina funktionshinder inte förmår att göra vid rätt tillfälle.

Och jag har tidigare berättat vad som händer och hur jag gör och då får jag bara veta hur fel mitt sätt är. Och därför väntar jag för att se hur DU gör för att se om det verkligen skiljer sig så mkt från mitt sätt.

Och inte för att göra dig besviken. Men - Jag tror det är fler än jag som tänker så här. Eftersom det är många som under åren i det här forumet, som försökt beskriva men bara får veta hur fel DE gör.

Mvh

IngelaH

Nej, faktiskt inte.

Jag vet vad som händer med min häst och jag vet vad jag gör åt det och vad jag BÖR göra, men pga mina funktionshinder inte förmår att göra vid rätt tillfälle.

Och jag har tidigare berättat vad som händer och hur jag gör och då får jag bara veta hur fel mitt sätt är. Och därför väntar jag för att se hur DU gör för att se om det verkligen skiljer sig så mkt från mitt sätt.

Och inte för att göra dig besviken. Men - Jag tror det är fler än jag som tänker så här. Eftersom det är många som under åren i det här forumet, som försökt beskriva men bara får veta hur fel DE gör.

Mvh

IngelaH

Aha du tänker så...

Men flytta tråden till dressyr då för där är inte folk rädda för att ha fel, eller fråga eller diskutera olika metoder eller ge förklaringar och inte bara försvinna när motargumenten börjar komma.

Aha du tänker så...

Men flytta tråden till dressyr då för där är inte folk rädda för att ha fel, eller fråga eller diskutera olika metoder eller ge förklaringar och inte bara försvinna när motargumenten börjar komma.

Å nä vars' här flytt' int' :devil: För där fick jag ju det svar, jag förstod att vi skulle få om vi skulle säga något. Då skulle du göra ditt bästa för att ge oss dina MOTARGUMENT i stället för att tala om hur du gör.

Och Å nä vars' här flytt' int nånting till dressyr, där styr ju B_A_L med järnhand :devil:, moderatorn här på klassisk ridkonst är visst mer förlåtande... :angel: och då är det väl bättre att diskussionen fortsätter att hållas här.

Så till ursprungsfrågan nu Fio...

hur märker DU att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar DU det?

Hur märker DU att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar DU det ?

Och kom igen nu alla andra, fram med era motargument. Det här ska bli kul! :bump:

Jag är på den nivån att det är c:a 100 % mitt fel om hästen/arna inte håller sig inom ramen (?) Antingen har jag inte fått den avspänd så den lyssnar, då måste jag lugna ner mig och slappna av i kroppen så att häst skrället kan slappna av. Eller så är den inte framme för hjälperna då måste jag rikta energin framåt - jättejobbigt,,, eller så blir jag sned i min kropp och hästen blir sned då måste jag rakrikta mig själv, phu...

Inte undra på att jag rider mest ut :laugh:

Nu ska jag garnera pepparkakor.

Å nä vars' här flytt' int' :devil: För där fick jag ju det svar, jag förstod att vi skulle få om vi skulle säga något. Då skulle du göra ditt bästa för att ge oss dina MOTARGUMENT i stället för att tala om hur du gör.

Ha ha ha... Nä den här tråden skulle inte handla om att jag skulle ge motargument, jag ville inte säga något först för jag vill höra alla ANDRAS checkpunkter.
Skriver jag ner mina så finns det ingen anledning för tråden att fortsätta leva :devil:
;)

Så nepp flytt den eller låt den dö , ingen djävel vågar ju skriva i denna tråden nu efter din analys :angel:

Senast ändrad:

Ha ha ha... Nä den här tråden skulle inte handla om att jag skulle ge motargument, jag ville inte säga något först för jag vill höra alla ANDRAS checkpunkter.
Skriver jag ner mina så finns det ingen anledning för tråden att fortsätta leva :devil:
;)

Så nepp flytt den eller låt den dö , ingen djävel vågar ju skriva i denna tråden nu efter din analys :angel:

Fegis! :banana:

Bara för det, ska jag svara, utifrån MITT tänk och sätt att se på saken.

hur märker jag att Tima har sluppit ur sin ram och hur korrigerar jag det?

Jag kan visa några bilder, från tidig kursverksamhet...

Detta var länge mitt aber, än idag kan damen ta till att skaka med huvudet. Men det är sällan hon kastar med huvudet, så hon slår mig eller kompisar i ansiktet. Här är ett klassiskt ryttarfel från mig, då jag har dålig handställning och tygelfattning. Jag viker i handlederna och spretar med fingrarna i stället för att krama dem om tygeln.

Vad gör jag åt det? Jo, jag FÖRSÖKER verkligen tänka, slut handen om tygeln, följ med i hästens rörelse med ge inte eftergift som om du hoppar en 2 meter hög och 2 meter bred mur, varje gång du ska ge eftergift/belöning.

Ett annat klassiskt exempel... :o Damen som tar alla säteshjälper och minsta eftergift som drivning... eller ett bra sätt att slippa jobba... Full Fart Framåt.

Vad gör jag åt det. Ja, just nu gråter jag blod. För just nu vet jag inte vad det är som klickar. Jag anser inte att jag "tänker drivning" i alla mina säteshjälper o eftergifter, utan jag försöker verkligen "bromsa med magen". Det får bli mycket halvhalter, halvhalter halvhalter varannat steg och tar hon inte halvhalterna, så blir det till att sakta av en gångart två tre steg och så fram igen.

O har jag då tur, så kan jag få den här känslan som belöning.

Hur märker DU att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar DU det ?

(följande bilder, är enbart självständig ridning utan "ropare" =))

Förböjer sig och skjuter ut bogen, alternativt

viker sig i halsen och kommer inom ett ögonblick skjuta ut bogen o pinna iväg.

Vad gör jag? Rätar ut damen, minskar böjningen, rider mer rakställd eller kanske till och med motställd.

Vilket kan se ut så här och förhoppninsvis får oss på rätt spår igen, till nästa gång.

Jag hoppas att jag förstått din frågeställning rätt.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Hmm, intressant diskussion det blev så här på julafton:rofl:

Jaså du tror att du får motargument som gör att du i känd stil får "dra dej tillbaka" :angel: :devil: Eller menade du något annat när du inte kunde skriva hur du gör.:rofl:

Är lite trött så här på julafton - det blir inte så genomtänkt, även om jag red senast imorse är jag långt från stall och hästar nu över jul:D

Men men....

Jag tänker dels att det finns gradskillnader, jag nöjer mej med/märker mindre än en skicklig ryttare, tex. det handlar om nivå.

Samt att det här är något som man håller på med hela tiden, att hålla kontroll på, - eller försöka snarare.....:crazy:

Men ja, jag skulle nog säga att de tydligaste checkpunkterna är nog tex att hästen känns ojämn i handen, mer i ena handen. Eller för mycket i båda pga för mycket påskjut.

Lägga till den skänkel som behövs, gärna flytta lite, alt då bromsa upp och få hästen framför hjälperna och inte ligga på.

Blir för svamligt om jag svarar mer just nu - för trött.........:crazy:

God jul diskuskäringar:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Skitsvårt att svara på eftersom det är individuellt för varje häst vad just dens ram är beroende på utbildningsståndpunkt och dessutom ska man ta hänsyn till varför hästen "sluppit" ur ramen.

Det kan vara för att den är trött, just den biten är jag som regel alltid uppmärksam på, och då tar vi vila.:D

Hmm, intressant diskussion det blev så här på julafton

Jaså du tror att du får motargument som gör att du i känd stil får "dra dej tillbaka" Eller menade du något annat när du inte kunde skriva hur du gör.

Är lite trött så här på julafton - det blir inte så genomtänkt, även om jag red senast imorse är jag långt från stall och hästar nu över jul.

Men men....

Jag tänker dels att det finns gradskillnader, jag nöjer mej med/märker mindre än en skicklig ryttare, tex. det handlar om nivå.

Samt att det här är något som man håller på med hela tiden, att hålla kontroll på, - eller försöka snarare.....

Men ja, jag skulle nog säga att de tydligaste checkpunkterna är nog tex att hästen känns ojämn i handen, mer i ena handen. Eller för mycket i båda pga för mycket påskjut.

Lägga till den skänkel som behövs, gärna flytta lite, alt då bromsa upp och få hästen framför hjälperna och inte ligga på.

Blir för svamligt om jag svarar mer just nu - för trött.........

God jul diskuskäringar

Skitsvårt att svara på eftersom det är individuellt för varje häst vad just dens ram är beroende på utbildningsståndpunkt och dessutom ska man ta hänsyn till varför hästen "sluppit" ur ramen.

Det kan vara för att den är trött, just den biten är jag som regel alltid uppmärksam på, och då tar vi vila.:D

Trött?:cool:, Jag undrar vad du pysslat med samtidigt som julstöket?
Sugit i dig spetsad glögg?

Visste väl, att jag skulle få två par stadiga axlar att hänga på! :love:

Alla hästar och ryttare är individer och inte byggda efter en mall, att så här gör man PUNKT slut.

Jag spetsade vinet till lövbiten och drack saftglöggen ren i stället. :rofl:

GOD JUL!!! - Gruppkramar utdelas till alla i stället för klappar

:rofl::rofl: Ja först resa med köer och kaos och omväg pga trafikolycka, sen stress och stök och sen glögg:p Nu hinner jag inte ens tänka på ridning:o

Sorry för OT, får återkomma:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar